Annons

Enbensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig ett enbensstativ som komplement till mitt Velbon tripod, och jag hittade ett i den lägre prisskalan på Scandinavian Photo inkl tilthuvud:

http://www.scandinavianphoto.se/?44694

Är det någon som har erfarenhet av det och som kan rekommendera det, alternativt motsatsen?

Jag är 187 cm lång och gillar inte att stå med krökt rygg. Mina objektiv är inte jättetunga...
 
Tänkte ställa till det lite för dig och föreslå Manfrotto 679 istället. 8cm högre, 2hg lättare än 680 men tål samma belastning, dock är det längre när det är ihopfällt.

Jag är 178cm och 679 är helt perfekt för mig tillsammans med min 350D. De 9cm som skiljer oss två i längd låter ungefär som höjden på ett huvud.
 
Förlåt om jag kapar tråden lite, men finns det trebensstativ som är demonterbara så att man kan använda ett av benen som enbensstativ när man vill slippa släpa på hela klabbet? Det vore ju väldigt tjusigt i så fall:)
 
själv är man 2m lång och hade lite problem att skaffa en tripod jag gillar men 679B, funkar kanon och dessutom är det mycket kraftig och känns precis så där starkt som kameraprylar ska göra - skadar inte när man är ute och fotograferar sent på stan heller ;)
 
Tack för tipsen. Jag uppskattar att ni tog er tid och skrev ner era egna personliga erfarenheter. Jag ska kila ner till Scand. Photos butik i Stockholm och prova hur 679 och 680 känns.
 
Jag har 680B och jag är 190cm.

Jag står med minimalt krökt rygg när jag fotar. Inte alls besvärande för mig.

Min räddning är att jag sällan använder högre höjder än typ 0,7m..

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jag har 680B och jag är 190cm.

Jag står med minimalt krökt rygg när jag fotar. Inte alls besvärande för mig.

Min räddning är att jag sällan använder högre höjder än typ 0,7m..

MVH Niclas,

Funkar det bra med tyngre tele? Har du något huvud på..?

/jens...
 
Det fungerar utmärkt med mitt stora tele (500 IS).

Men då skall det sägas att jag mest sitter nede med nästan helt ihopfällt stativ. Bara en handfull ggr jag haft det på högsta höjd med det objektivet. Inte för att det inte går utan för att det inte mitt sätt att fota.

Men sviktar på högsta höjd gör det absolut inte, ens med det objektivet + 1Dhus (= ca 6+kg).

Har inget huvud på mitt 680B. Men det hade nog fungerat finfint! Men såklart måste man vara nog med att inte vikten får skena iväg;)

Nackdelen utan huvud är att perspektivet ändras när man tex föjler ett motiv i rörelse i vertikalled och väldigt lätt även i horisontal led. Har man ett huvud så ändras bara vinkeln och det saknar jag. Men det skall sägas att jag saknar det allt mindre, eftersom man vänjer och anpassar sig.

Jag kommer inte att köpa ngt huvud till mitt.

Ett enbensstativ är genialiskt när man reser lätt! En sorg att packa trebenare när man vet hur lätt det är att packa en enbenare som 680B... Men måste man så måste man.

MVH Niclas,


EDIT:
Jag har i snart två (tre?) år endast använt 680B till mitt fotande. Med IS är det som en dröm på många sätt!!
Men nu har jag börjat kika på en ordentlig investering i ett Sachtlerstativ + Burzynskihuvud.
 
Senast ändrad:
Jo, jag har använt enbenare länge.. Dock ett litet digitalstativ från manfrotto. Dessutom har jag använt manfrotto 190 pro med ett 701rc2 videohuvud. Det har fungerat utmärkt till mina 70-200/2.8 + x1.4 konverter.

Nu håller jag dock på och testar 300/2.8.. Har fattat att jag behöver stadigare grejor. Funderar på prylar från den kinesiska gitzokopieraren benro ( www.benro.cn ). De ser OK ut och är väldigt billiga.

Något Sachtlerstativ, Burzynskihuvud har jag svårt att motivera prismässigt, för tillfället.
 
Ja visst drar det iväg i pris.

Men det gäller också att matcha de prylar man köper med vad man vill få ut av dem.

Jag har nölat med mina stativköp länge nu.. Dags att offra nu känner jag. Men visst känns det lyxigt att värdera så dyra saker som Sachtler. Jag är ju en så enkel man.. min trygghet är snålandet/sparandet;)

Men (som sagt med andra ord) offrar man mycket på glaset så blir fort ett ok stativ en svag länk.

Mafrotto 680B lär nog vara supernog för ett 300 2,8.

Jag kommer ihåg vilket positivt förstaintryck jag fick första gången jag skruvade på mitt tele!

Benro gör fina prylar, utan att jag kan säga att jag känner dem. Helt klart värda ett seriöst försök. Feisol.com har ju fina stativ och kulor också, men dock inte ARCA,kompatibelt (tyvärr!).

MVH Niclas,
 
Japp, nu har jag fattat ett klokt (?) beslut och införskaffat enbensstativet Manfrotto 680B inkl tilthuvud på Scandinavian Photo's butik här i Stockholm. Det fanns hemma på lager så jag slog till direkt. Jag har ett Velbon ElCarmagne 530 trebensstativ sedan tidigare och det är jag jättenöjd med.

Nu ska jag ut på stan och se efter om även bilderna blir bättre ;-)
 
Ska nog också satsa på ett sånt då. är 196cm själv å vill ha en bra ställning.

är det Manfrotto vi pratar nu med den modellen?
Sen va e det för huvud ni pratar om? va har det för funktion? Kan man köpa det separat? va gör det till priset?



fridhamre skrev:
själv är man 2m lång och hade lite problem att skaffa en tripod jag gillar men 679B, funkar kanon och dessutom är det mycket kraftig och känns precis så där starkt som kameraprylar ska göra - skadar inte när man är ute och fotograferar sent på stan heller ;)
 
Ilves skrev:
Ska nog också satsa på ett sånt då. är 196cm själv å vill ha en bra ställning.

är det Manfrotto vi pratar nu med den modellen?
Sen va e det för huvud ni pratar om? va har det för funktion? Kan man köpa det separat? va gör det till priset?

Precis, manfrotto är det jag använder - 679B var den längsta modellen jag hittade i fotoaffärerna runt i kring mig och den är rejäl. Det fanns andra som var kortare i hoppfälda pga att de var 4 delade men då saknades det cm i uppfält läge och de var lite plastigare i kännslan.

Vad gäller huvud så har jag en Manfrotto 484 kulled men utan snabbfäste och där tror jag det är bättre att skaffa en med, vilket de flesta brukar uppskatta? Personligen så använder jag bara monopodden till mitt 70-200 och behöver jag få loss det snabbt tar jag bara av stativfästet från objektivet så snabbfäste är inget krav för mig.
 
Finurlar jag också på ett enbensstativ, men jag är 1,44 i strumplästen.... Får gå och kolla på några, har ni några tips..?
 
Velbon RUP40..

..tycker jag verkar vara riktigt bra för de 300 kr det kostar. Borde räcka bra till dig Emma, beroende på vad du ska ha på. Motsvarande Niclas´ 500/4 kanske inte är att rekommendera. =D

Någon som har erfarenhet av det stativet i fält med lite tyngre utrustning (2-4kg)?
 
Kortaste enbenaren??

Försöker hitta det kortaste Manfrotto enbensstativet men det är så dålig info på fotoshopparnas sidor. Någon som vet vilket som blir kortast ihopfällt?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.