Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

enbensstativ.

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Någon som kan tipsa om ett riktigt superlättviktarstativ (enbenare)?

Funderar på att investera i en lätt, nätt och kompakt vandrarstav som jag kan skriva mätsökarkameran på,,

Förslag?

Mvh Niclas,

Jag köpte ett Manfrotto 679B just av den anledning att längden passar som vandringsstav samt att den inte väger så mycket och blir kort ihopskjuten. Den känns väldigt gedigen och det blir kul att pröva den "in action".

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/679.php

Detta (Gitzo G1560 monottrek) är nog det som kommer närmast min ide,,

För min del så får den vara mycket tunn,, behöver inte tåla varken mycket stryk eller tyngd. Kanske är det alternativa (hemtrixade) prylar som duger,,

Stativet på bilden går visst inte att köpa utan kula, vilket är tråkigt eftersom jag redan äger en passande kula.

Jag spanar vidare;)
Tack för tipsen!

Mvh Niclas,

Max.höjd: 165 cm
Ihopfälld: 80cm
Vikt: 0.43 kg
Rek.max: 2 kg
Bensektioner: 3

Bilagor

• 44260.jpg
    44260.jpg
    1.6 KB · Visningar: 328
Melker Humala skrev:
Jag köpte ett förvånansvärt stabilt och lätt enbenstativ på Clas Ohlson. Cullman 741 var det och det kostade 298:-

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/381253B_X_2004-07-01_170305.jpg

Jag har ett Cullman 741 sen många år, och det är ett alldeles utmärkt enbenstativ. Möjligen lite långsamt att höja och sänka eftersom man skruvar (snäpplås är ju snabbare), men det är stabilt och fungerar utmärkt.

Dyra grejer är inte alltid bättre än billiga.

PD

Niclasfoto skrev:
Detta (Gitzo G1560 monottrek) är nog det som kommer närmast min ide,,

För min del så får den vara mycket tunn,, behöver inte tåla varken mycket stryk eller tyngd. Kanske är det alternativa (hemtrixade) prylar som duger,,

Stativet på bilden går visst inte att köpa utan kula, vilket är tråkigt eftersom jag redan äger en passande kula.

Jag spanar vidare;)
Tack för tipsen!

Mvh Niclas,

Max.höjd: 165 cm
Ihopfälld: 80cm
Vikt: 0.43 kg
Rek.max: 2 kg
Bensektioner: 3

Om du funderar på Gitzo monopod så tycker jag att du skall betänka följande erfarenheter:

1: Det är enl. mig för högt ihopfällt - jag har povat att använda det sittandes (på min egen rumpa) och då är stativet för högt om du inte är väldigt lång. Längden gör även att det är bökigt tex. fastsatt på en ryggsäck.

2. Fullt utfällt är stativet för kort iaf. för mig (188 cm).

3. den inkluderade kulleden suger faktiskt ganska hårt, men skall du enbart använda den till mätsökarkamera, så funkar den säkert.

4. Metallskon längst ned går inte att byta ut - har försökt använda den på stengolv - inte bra.

Slutsats: Jag lämnar den nästan alltid hemma, men för vissa spec. applikationer funkar den säkert.

/Tomas

Niclasfoto skrev:
Någon som kan tipsa om ett riktigt superlättviktarstativ (enbenare)?

Funderar på att investera i en lätt, nätt och kompakt vandrarstav som jag kan skriva mätsökarkameran på,,

Förslag?

Mvh Niclas,

Jag monterade en kulled i toppen på min hemgjorda vandrarstav i björk. Billig, enkel lösning som räcker väldigt långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar