ANNONS
Annons

Enbensstativ till D3s och Nikon objektiv 70-200 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragdollar

Aktiv medlem
Har funderat på Manfrotto 681B alternativt 682B med huvud 234RC.
Någon som har testat och har feedback på dessa enbensstativ?

Några andra tips på bra enbenare till relativt tung utrustning?

/Anders

Fotosidan slår knut på sig själv ..

Helt fantastiskt, batteritråden har 65 svar (visserligen närmare 100% från samma 2 personer) men jag kan inte få ett enda svar på en enkel fråga om bra/dåliga stativ till viktmässigt tung utrustning .. Borde rimligen finnas några därute som har testat ett och annat enbensstativ, eller ?

/Anders (igen)

Helt fantastiskt, batteritråden har 65 svar (visserligen närmare 100% från samma 2 personer) men jag kan inte få ett enda svar på en enkel fråga om bra/dåliga stativ till viktmässigt tung utrustning .. Borde rimligen finnas några därute som har testat ett och annat enbensstativ, eller ?

/Anders (igen)
Skall jag vara riktigt ärlig så är det nog inte så många som tycker att D3s + 70-200 är så särskilt tungt att de har ett enbenstativ till den kombon. Observera att det är min åsikt och behöver inte spegla hela forumet men bristen på svar kan kanske ha något med det att göra.

Oavsett vilket så är Manfrottos enbenare prisvärda och jag själv har ett 680b med just 234RC som jag kör mitt 300mm på. Nu är stativfoten på 70-200 lite smalare än på 300'at men det fungerar säkert alldeles utmärkt med ditt val av stativ.

Testa även att kika på "avlastningsremmar" som t.ex. Balck Rapid. De är väldigt sköna att bära kameran hängandes och lätt att svepa fram och ta bilder när tillfället ges. Jag har oftast en D700 med batterigrepp och ett 70-200 hängandes längs sidan när jag plåtar sport. Fungerar skitbra.
http://www.atphototech.se/black-rapid-rs4-p-350-c-172.aspx

Superbra Jonas,

Precis den typ av svar jag önskade.
Huruvida D3s med 70-200 mm är tung utrustning eller inte är ju inte så jätteintressant, om man vet viktnivån på den angivna utrusningen. Jag angav ju ändå vilken utrustning jag avsåg, vilket då även ger info om "tyngden".

Min fråga handlar alltså om lämpligt/lämpliga enbensstativ till kombinationen D3s med 70-200mm VRII monterat (det tyngsta jag har) ?
Visst, inte i tyngdnivå med 600mm på 5 kg .. men ändå .. allt är ju relativt :)

Oavsett vilket så är jag tacksam för din input !

/Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto