Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbart batteri i MB-D10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisa56

Ny medlem
Jag överväger att skaffa ett MB-D10 till D300/D700. För att inte göra utrustningen onödigt tung skulle jag vilja enbart använda ett EN-EL4a i greppet (och alltså inget batteri i kameran).

Jag vore tacksam om någon som har provat detta kan upplysa om detta fungerar.

Jag överväger att skaffa ett MB-D10 till D300/D700. För att inte göra utrustningen onödigt tung skulle jag vilja enbart använda ett EN-EL4a i greppet (och alltså inget batteri i kameran).

Jag vore tacksam om någon som har provat detta kan upplysa om detta fungerar.

Det funkar alldeles utmärkt!

Det funkar ypperligt, men om du inte är rädd för lite extravikt då och då så kan jag tipsa om att köra med 8st fina aa i greppet, typ duracell eller energizer, och vanliga li ion batteriet i huset. Då får du möjlighet till 8bps och upp till 2000 bilder innan du behöver byta ut batterierna i greppet eller ladda originalbatteriet. Väldigt skönt tycker jag =)

Kör med åtta AA-batterier (VARTA 2700 mAh) i min MB-D10 på en D700 och det fungerar ypperligt väl. Den extra tyngden gör mig absolut inget, inte ens på långa turer. I kameran sitter givetvis ett standardbatteri. Dock får jag inte, som phool skriver, möjlighet till 8 bps utan bara 7 bps av någon anledning.

Jag får 8 bilder/s med orginalbatteriet, utan grepp : )

/K

Lustigt det där, för jag får också alternativet till 8 bps utan batterigrepp. Men när jag ansluter ett batterigrepp med åtta AA-batterier (2700 mAh uppladdningsbara) så sänks det till 7 bps. Man får i alla fall fler tagna bilder innan batterierna tar slut ;)

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag tänkte använda endast ett batteri (och då företrädesvis EN-EL4a, vilket ingår i det PDK-1, som jag nu har möjlighet att få till "rätt" pris) är att hålla nere vikten i möjligaste mån. Naturligtvis hoppas jag få möjlighet till 8 bps och dessutom slippa skruva av och på greppet vid laddning av batteriet.

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag tänkte använda endast ett batteri (och då företrädesvis EN-EL4a, vilket ingår i det PDK-1, som jag nu har möjlighet att få till "rätt" pris) är att hålla nere vikten i möjligaste mån. Naturligtvis hoppas jag få möjlighet till 8 bps och dessutom slippa skruva av och på greppet vid laddning av batteriet.

Det kommer du att få (8 bps) och kombinationen fungerar alldeles utmärkt. Med EN-EL4a får du dessutom en suverän batteritid.

Det kommer du att få (8 bps) och kombinationen fungerar alldeles utmärkt. Med EN-EL4a får du dessutom en suverän batteritid.

Jag är inte så säker på att 8 bps är möjligt. Har nu testat med både AA-batterier och ett EN-EL4a - båda ger bara 7 bps i min D700 (senast FW). Har jag missat något?

Enligt manualen till D700 får man 7 bps med CL och 8 bps med CH. Kan dock bara välja 7 bps i inställningarna.

Det låter ju som om något inte stämmer?
Har du testat att göra en fabriksåterställning?
OM inget hjälper kanske du ska slå en signal till Nikon supporten och höra om något är fel?

Senast ändrad:
exzrael;1769037Dock har jag bara alternativet CL i menyn så CH kanske är automatiskt 8 bps?[/QUOTE sa:
Så är det, det är jag 99% på.

Gör så att du ställer in en slutartid på under 1/250 och håll in avtryckaren tills bufferten är full. Sedan lägger du in bilderna i datorn och tittar på filinformationen hur många bilder som har samma sekund i infon.

Så är det, det är jag 99% på.

Gör så att du ställer in en slutartid på under 1/250 och håll in avtryckaren tills bufferten är full. Sedan lägger du in bilderna i datorn och tittar på filinformationen hur många bilder som har samma sekund i infon.

Tack för tipset - ska kolla hur det ser ut!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar