Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ena hårddisk full.hur ska jag göra??

Produkter
(logga in för att koppla)

varghusse

Aktiv medlem
Har en toshiba laptop med win vista med två hårddiskar
I utforskaren heter dom (c:vista) och (d:data)
Allt jag har sparat som bilder,musik,filmer ligger i c:vista.
nu blev den full och dator säger att jag måste frigöra utrymme för att kunna lägga in bilder.

Den andra D:data har 109gb fritt utrymme kvar...där är endast lite konstiga grejer som jag vet riktigt vad dom gör

bl.a ODDfiles,SWimg,oriSentenv.hdd recovery,mm tot 4,2gb



Min fråga är alltså hur ska jag göra nu. skapa ny mapp "mina bilder" i D:data ??

Disc nr 2 är väl oxå meningen att man ska kunna spara
bilder ,musik på??

krister
 
Nej, förmodligen innehåller D: en säkerhetskopiering, så du kan få tillbaka allt som den var när den var ny om något skulle gå snett. Så det är inte alls säkert att det är meningen att du ska kunna använda D:.

Så endra tar du bort D: och är medveten om att du inte på något vis kan återställa datorn till som den var när den var ny, eller så skaffar du en extern hårddisk. Diskar idag är nästan gratis, så det kan det vara värt. Det tredje alternativet är att du börjar slänga sånt du inte använder från C:.

Och kom ihåg att en laptop inte är det bästa stället att lagra viktig info på. Det är den sortens dator som kollapsar absolut oftast, så jag föreslår backup i vilket fall som helst.
 
Det brukar finnas en funktion för att bränna ut backupenheten (D:) på en skiva, sen kan du ta bort den.
 
Du borde helt klart kunna skapa en mapp på d:\ som heter "Foto" eller liknande....

Annars tycker jag du ska snegla på en USB-hårddisk. För 1000-lappen får du 1TB i 3,5-tums utförande, som fungerar väldigt bra om du använder datorn mycket hemma. Inget för dig om du är på resande fot dock. Finns ju även 2,5-tummare som kostar lite mer.

Bara att plugga in via USB och börja använda. Har själv ett antal Lacie diskar i olika storlekar. Alla har fungerat klockrent och jag tycker dom är mycket smidiga att använda.
 
Har du 109Gb kvar på D: så kan du spara 109Gb bilder där, att återställningsfilerna ligger där spelar ingen roll. Jag skulle hellre spara där faktiskt eftersom att om ditt windows havererar och du måste köra återställningen så blir du nog av med allt på C: medans det som finns på D: ligger kvar.
 
Efter att själv nyss haft en disk som gått sönder i en laptop så vill jag bara påminna en extra gång om vikten av backup/säkerhetskopiering!
 
Ok. tack för alla lite olika svar.
sista svaret låter ju bäst ur den synpunkt att jag slipper köpa
en extra hd..fler som är för den varianten eller emot?

Vad betyder det att den andra d:data inte heter vista? Det kan väl inte vara så att den inte har drivrutinerna?

Egentligen kan jag ju bara prova att lägga in nya mappar och flytta över lite material,,men det jag blev lite rädd för vara om man förstör något när man börjar lägga in grejer där.


ok ett svar till som pekar i andra riktingen.

ny frågeställning då. bränna till cd/dvd v.s. extern hd???
 
ny frågeställning då. bränna till cd/dvd v.s. extern hd???

Det är nog mest en smaksak men extra HD är nog oftast bekvämast. Det viktiga är att aldrig ha bildfilen på bara ett ställe, se alltid till att varje bild finns på minst två olika media (t.ex. två hårddiskar).
 
Har du två hårddiskar eller en hårddisk med två partitioner - en "viss" skillnad?

Om drivrutinerna ligger på d: så är det bara att kopiera ut dem på någon annan typ av media tex cd-skiva.

Att spara sitt data på d:-disk/partition är i mina ögon det sätt man bör jobba på ifall man måste installera om windows på c: men man bör nog se till att ha backup på någon anna form av media och förslagsvis då på en extern hårddisk.
 
Har du två hårddiskar eller en hårddisk med två partitioner - en "viss" skillnad?

Om drivrutinerna ligger på d: så är det bara att kopiera ut dem på någon annan typ av media tex cd-skiva.

Att spara sitt data på d:-disk/partition är i mina ögon det sätt man bör jobba på ifall man måste installera om windows på c: men man bör nog se till att ha backup på någon anna form av media och förslagsvis då på en extern hårddisk.

Partitioner??

Med mina mediokra datakunskaper kan jag inte beskriva tydligare än jag gjorde i första inlägget

d.v.s. när jag öppnar utforskaren så heter det (i "trädet" till vänster) c:vista där alla dessa färdiga mappar var förinstallerade typ "mina bilder""mina filmer" "mina dokument" där man lägger allt man laddar ner/hem!

Direkt under den så ligger denna enhet som heter D:data med 109GB fritt utrymme.

båda dessa c: och d: ligger i "rubriken" Dator
och under d:data ligger dvd rw enhet.

Även om jag ska fixa backup så vill man ju kunna nyttja det diskutrymme som finns.
datorn marknadsfördes som 240 GB och jag har fyllt 115Gb.
 
Partitioner??

Med mina mediokra datakunskaper kan jag inte beskriva tydligare än jag gjorde i första inlägget

d.v.s. när jag öppnar utforskaren så heter det (i "trädet" till vänster) c:vista där alla dessa färdiga mappar var förinstallerade typ "mina bilder""mina filmer" "mina dokument" där man lägger allt man laddar ner/hem!

Direkt under den så ligger denna enhet som heter D:data med 109GB fritt utrymme.

båda dessa c: och d: ligger i "rubriken" Dator
och under d:data ligger dvd rw enhet.

Även om jag ska fixa backup så vill man ju kunna nyttja det diskutrymme som finns.
datorn marknadsfördes som 240 GB och jag har fyllt 115Gb.


Har inte Vista så jag kan inte hjälpa dig med hur du kollar om det är två hårddiskar eller om det är två partitioner. Misstänker också att du har svensk version av windows vilket gör det lite svårare för mig att berätta hur du gör eftersom jag aldrig kört svenska versioner. Skulle kunna berätta hur man gör i windows 7 vilket troligen är rätt lika Vista men risken är att jag strular till det.

Man kan säga att två hårddiskar är två separata fysiska enheter medans två partitioner är en hårddisk som delats upp i två logiska enheter. Oavsett om man har två hårddiskar eller två partitoner så kan det bli riktigt obra om man fyller c: helt full. Som du säger finns det lite mappar som heter "mina bilder""mina filmer" "mina dokument". De mapparna använder jag aldrig för att spara något i utan jag sparara allt på d: för att kunna formattera om c: utan att riskera att förlora något. Så mitt förslag är att du flyttar det som ligger under "mina bilder""mina filmer" "mina dokument" till d:
 
Har en toshiba laptop med win vista med två hårddiskar
I utforskaren heter dom (c:vista) och (d:data)
Allt jag har sparat som bilder,musik,filmer ligger i c:vista.
nu blev den full och dator säger att jag måste frigöra utrymme för att kunna lägga in bilder.

Den andra D:data har 109gb fritt utrymme kvar...där är endast lite konstiga grejer som jag vet riktigt vad dom gör

bl.a ODDfiles,SWimg,oriSentenv.hdd recovery,mm tot 4,2gb



Min fråga är alltså hur ska jag göra nu. skapa ny mapp "mina bilder" i D:data ??

Disc nr 2 är väl oxå meningen att man ska kunna spara
bilder ,musik på??

krister
Jag kan verkligen rekommendera en sån här: http://www.dustin.se/pd_5010169341.aspx
Jag har själv 2 st plus några olika hårddiskar för backuptagning. Funkar utomförträffligt!
 
Ok. tack för alla lite olika svar.
sista svaret låter ju bäst ur den synpunkt att jag slipper köpa
en extra hd..fler som är för den varianten eller emot?

ny frågeställning då. bränna till cd/dvd v.s. extern hd???

Du bör absolut köpa en ny, extern hårddisk. Du kommer att förlora dina bilder om du bara har dem på din laptop. Även om du nu kopierar alla bilder till d, hur gör du om c brakar ihop? Om du har alla bilder på en extern hårddisk kan du alltid köpa en ny dator om din nuvarande strular/försvinner/brinner utan att behöva gräma dig över förlusten av alla bilder.

Det blir många dvd att hålla reda på om du väljer dvd eller cdvarianten. Jag skulle inte orka med det.
 
Jo det får bli en extern hd..
Hursomhelst så gick det att skapa nya mappar i d:data
och flytta över material.

tackar för alla råd
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.