ANNONS
Annons

En websida om Creative Lightning System

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Det är så att jag slarvat bort en länk i mina favoriter och är desperat att få fram den igen.

Jag kommer inte ens ihåg om det var på youtube eller om det var någon annanstans som jag såg detta.
Det var alltså en fotograf som tagit ut ett par modeller, minst en man och en kvinna, i någon öken (Nevada tror jag). Så använde han bara nikonblixtar och creative lightnings system med ir till allt. (paraplyer till vissa) så visade han att man kunde skapa fantastiska bilder utan attt behöva studioblixtar.

Nu har jag slut på sökord och har avverkat hela google och youyube känns det som. - Är det någon som känner igen beskrivningen på det jag pratar om och kanske har en länk?

Det är så att jag slarvat bort en länk i mina favoriter och är desperat att få fram den igen.

Jag kommer inte ens ihåg om det var på youtube eller om det var någon annanstans som jag såg detta.
Det var alltså en fotograf som tagit ut ett par modeller, minst en man och en kvinna, i någon öken (Nevada tror jag). Så använde han bara nikonblixtar och creative lightnings system med ir till allt. (paraplyer till vissa) så visade han att man kunde skapa fantastiska bilder utan attt behöva studioblixtar.

Nu har jag slut på sökord och har avverkat hela google och youyube känns det som. - Är det någon som känner igen beskrivningen på det jag pratar om och kanske har en länk?

Filmen fanns ursprungligen inlänkad här:
http://strobist.blogspot.com/2008/10/nikon-sb-900-joe-bob-goes-to-movies.html

Men verkar vara borttagen. Sök på Joe MacNally på Youtube och Google så hittar du en del.

/M

Joe McNally i all ära, men jag fattar inte riktigt vad det är han skryter över i den där videon. Karln har ju med sig fantamej 20-30 Nikkor-blixtar, varav vissa enbart riktas som slavtändare mot ett rack med blixtar på en annan plats. Ett par studioblixtar och en pocketwizard hade ju gjort ett lika bra jobb och det hade till och med blivit billigare och kanske lättare?

Joe McNally i all ära, men jag fattar inte riktigt vad det är han skryter över i den där videon. Karln har ju med sig fantamej 20-30 Nikkor-blixtar, varav vissa enbart riktas som slavtändare mot ett rack med blixtar på en annan plats. Ett par studioblixtar och en pocketwizard hade ju gjort ett lika bra jobb och det hade till och med blivit billigare och kanske lättare?

Det är inte den videon som pettison letar efter. Den som du refererar till var bara ett försök att göra något coolt med småblixtar. Han säger ju själv i videon att förmodligen hade det vart enklare med studioblixtar, men han ville prova.

han är ju dessutom sponsrad av Nikon så han har nog så många SB 800/900 han vill till sitt förfogande...

Ja sådär. Jag fann den och den var kalas.

Men egentligen så vet jag inte vad jag ska säga om det. Det är ju bra att han kan köra allt på automatik och slippa tänka på att ställa in blixtarna.

Men 4 SB 900 kostar runt 17 000 och för det kan man ju få ganska bra studioblixpaket. Åtminstonde vad jag sett.

Eller är det många som använder kamerablixtar på detta sättet?

Men egentligen så vet jag inte vad jag ska säga om det. Det är ju bra att han kan köra allt på automatik och slippa tänka på att ställa in blixtarna.

Men 4 SB 900 kostar runt 17 000 och för det kan man ju få ganska bra studioblixpaket. Åtminstonde vad jag sett.

Det är ju lättare att ta med 4st SB blixtar utomhus än studioblixtar.

Det är inte priset som är fördelen i det här fallet utan smidigheten, Det är tungt att släpa med sig ett studioset och inte så smidigt. Dessutom så kan man få resultat snabbare eftersom startsträckan är kortare, tycker jag iallafall.

Jag kör med 3st Canon 580EX som jag löser ut via skyports, det funkar kalas.

Kollade på Strobist DVD igår, där visar han hur han ljussätter en basketmatch med 2 st sb 800 på vardera sidan och en SB 24 på kortsidan.Han lyser ut halva planen med ett jämt fint ljus, utan att några av blixtarna är i vägen.

Kolla på FotoMickes blogg här på FS, han skriver en del om småblixtar.

Ja det är nog sant det ni säger. Sen om man man kör med radiosändare så kan man ju ändå kombinera sina kamerablixtar med studioblixtar om man köper ett såna senare.

Frågan är ändå vad jag själv ska köpa först. Så även om man ska pocket wizard eller skyports. Jag har läst överallt känns det som och de fleesta verkar använda pocket wizard. Men dom är ju även dyrare. Jag ska prova söka på FS vetja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar