Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En vettig kombination??

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrygirl

Ny medlem
Hej, jag är en total amatör innom fotografering. Men är jätte intresserad av att lära mig och fotografera mycket! Jag har inget specifikt ändamål på vad jag gillar att fotografera, utan det varrierar hela tiden. Iblan är jag helt inne på Närbilder, ibland snöar jag in på Poträtt å andra gånger Landskap å miljöbilder.

I dagsläget har jag En Nikon d70s med ett 18-70 objektiv. Det har funkat jätte bra hittills men jag vill få ut mer av fotograferandet! Ibland kommer jag inte tillräckligt nära det jag vill fota, och ibland rymms inte allt i bilden. Och när det gäller pträtt eller foton på lekande barn blir dom inte tillräckligt skarpa.
Så jag vill inhandla mig lite nya objektiv.
Jag kommer inte att köpa alla på en gång!! (vem har råd med det), men jag vill veta vilka som matchar att ha. Så det liksom inte blir kaka på kaka.

Har läst å läst å läst å läst. Men vet inte om jag blir klokare?!

Har kommit fram till dessa hittills å vill gärna ha åsikter om det är bra kombinationer, vettiga alternativ osv. Och vilket är mest "kreativt" att köpa först?? Kommer att få barn i sommar så plötsligt blir nog bilder på barn i alla de lägen foto objekt nummer ett! :)

Tamron AF SP 90/2,8 Di
Tamron 28-75/2.8 XR Di
Nikons 70-300mm VR
Nikons 12-24mm

I ditt fall skule jag först satsa på ett makroobjektiv, din nuvarande 18-70 funkar bra som normalzoom, dvs till barn och landskap mm, den skall vara skarp annars så är det något fel på den.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Makro är ett bra val.
Tokina AT-X 100/2,8 Macro är en annan, den vann tidningen Fotos makro test.
Nikon AF-S VR 105/2,8 Makro är lyxvalet och har inbyggd bildstabilisering.

Vilken du än väljer utav dessa tre, så kommer du få ett bra objektiv, som förutom makroegenskaperna fungerar ypperligt till bla porträtt.

Nikon 12-24/4 är en supervidvinkel som är väldigt rolig att använda, lockar till kreativ fotografering.
Tokinas 12-24/4 är nästan lika bra till halva priset.

Tamron 28-75/2.8 är väl tänkt som en normalzoom till fullformat och är mindre lämplig på en APS-C kamera, speciellt när du redan har 18-70, som ger mer vidvinkel och är minst lika bra optisk, om än lite ljussvagare.

En rejäl blixt får du nog nytta utav när battingen kommer ut i det fria, om du inte redan har en sådan, om inte så kan jag rekomendera Nikons SB-600.

/kent

Ok, tack för all info! Så skönt med info och inte bara förmaningar!! :)

Känns som man har så svårt att välja just första objektivet (efter den normal varrianten jag har) då man vill att det ska kännas som en drastisk skillnad liksom. Samtidigt som jag inte har ngt specifikt huvud mål med det ju. Fast jag antar som sagt att det blir mkt bebis bilder fram över.

Så ett Macron vore kanske bäst.

Ska fundera lite till och läsa på ÄNNU mera.

Henrygirl skrev:
Ibland kommer jag inte tillräckligt nära det jag vill fota, och ibland rymms inte allt i bilden. Och när det gäller pträtt eller foton på lekande barn blir dom inte tillräckligt skarpa.
Så jag vill inhandla mig lite nya objektiv.

[...]

Tamron AF SP 90/2,8 Di
Tamron 28-75/2.8 XR Di
Nikons 70-300mm VR
Nikons 12-24mm

De där är ju ett utmärkt kit! Eventuellt kan du utesluta den ljusstarka normalzoomen och ersätta den med en blixt, det skulle du säkert ha glädje av. Jag håller nog med Kent och tycker att du ska börja med blixten.

Din 18-70 är skarp om den är korrekt fokuserad. Blir det suddigt är det nog något annat som är fel.

För att kolla om du ska börja med tele- eller vidvinkelobjektiv kan du ju kolla på dina bilder och se vilket som är vanligast: 18 eller 70mm? Det indikerar troligen åt vilket håll du oftast behöver "mer".

Per.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto