Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En varning om batteriladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
I går kväll satte jag batterier på laddning och gick sedan och tittade på TV i rummet intill. Jag hörde sedan ett fräsande och puttrande efter ett tag och det var batterierna som överhettade och stänkte ut innehåll. Det var en stark lukt av bränd elektronik som stack i näsan och ögonen. Jag förmodar att laddaren gått sönder, eller kanske detta kan ske om ett batteri är trasigt också. Hursom, jag brukar sätta batterier på laddning och gå och lägga mig eller åka hemifrån, och då kunde det lätt slutat med en eldsvåda. Det var sista gången jag lämnar batteriladdare utan övervakning. Jag har också beställt bättre laddare som har lägre laddström, kontroll av laddningen och har temperaturövervakning. Billiga snabbladdare är uppenbarligen farliga.

Tänkte bara dela med mig och varna, lämna inte batterier på laddning utan uppsyn!
 

Bilagor

  • batterier.jpg
    batterier.jpg
    36.7 KB · Visningar: 3,012
Vanson V-6000. Det är en sån där 1-timmasladdare vilket förmodligen inte är det bästa för batterierna.

Jag har/hade två stycken, men dom går i soptunnan nu och ersätts av Maha MH-C9000.
 
Har en GP Travel Charger. Den är betydligt långsammare - kring 5-6h i laddtid enligt spec med fyra AA. Går lite snabbare ju färre man sätter i dock. Fyra laddkanaler, deltaV, timer och tempsensor... Ska även känna av om batterierna är skadade eller om man sätter i alkaliska e dyl. I övrigt ser den bara ut som vilken laddare som helst förutom att det finns en 12V-kabel till den också.

Tror inte riktigt på metoden att snabbsteka batterierna på 30-60 min eller ännu kortare. Det kan omöjligen vara bra ur livslängdssynpunkt.

Edit: För övrigt kommer jag ihåg sen tiden då jag hade radiostyrd bil med 7,2 V NiCd ack att det stod i bruksen till laddaren att man skulle lägga batterierna på eldfast material under laddning. Verkar inte vara ett helt dåligt tips än idag...
 
Senast ändrad:
Nej, det är absolut inte bra att köra hög laddström och hetta upp batterierna, men i sin naivitet så tror man kanske för mycket på tillverkarna som säger att moderna laddare klarar att göra det utan att skada batterierna, och framförallt utan att sätta eld på dom. :)

Jag tror det är rätt mycket ljug i marknadsföringen av ultrasnabba laddare. Ska man optimera livslängden ska man troligen ladda varje enskild typ av batteri på ett sätt som passar dom bäst.

Edit: Jo, jag har funderat på att ställa ut alla mina laddare på balkongen, betonggolv och tegelväggar borde göra susen.
 
Tack för varningen! Känner igen laddaren på bilden, har själv ett par sådana.

Angående laddning så varierar lämplig laddström som sagt mycket mellan olika typer av batterier. Men att ladda med 1C (alltså laddström = ackens kapacitet. En timmes laddning) ska både NiCd, NiMh och LiPo klara utan att explodera, dock brukar det rekommenderas att inte ladda vanliga 1.2V-celler med mer än 0.5C (två timmars laddning).

Att ladda med C/10 är dock det bästa ur kapacitetssynpunkt. När man snabbladdar med 0.5C eller 1C så stiger temperaturen snabbt i cellen när den börjar bli full. En bra snabbladdare använder metoden Δt (Delta t, takten på temperaturökningen), och bryter när temperaturökningen sker snabbare än 1°C/minut. Då är batteriet laddat till ca 80%. En riktigt bra snabbladdare minskar sedan laddströmen till ca C/5 och "toppar upp" batteriet. Δt går inte att använda vid låg laddström.

Tyvärr använder Vanson-laddaren inte Δt utan -ΔV, negativ delta V. När en NiMh-cell blir överladdad så polvänder den, och straxt innan den blir full så kan man mäta en negativ spänningsförändring. Tyvärr är denna spänningsdipp inte speciellt markant, så det händer att laddare "missar" den. Har laddaren då inte också Δt så blir det som det blev, batterierna överladdas och går sönder. Jag är 95% säker på att det är detta som har hänt med dina celler (de sista 5% reserverar jag för att cellerna kan vara dåliga/trasiga, men det är mycket osannolikt).
 
Tack för förklaringen Walle!

Jag har läst någonstans att det kan vara problem med att ladda ackar med högre kapacitet än laddaren är avsedd för, något som lätt händer när man har en äldre laddare men byter upp sig till nyare batterier. Laddaren har visst svårare att nå upp till eller känna av full laddning och antingen blir det aldrig fullt eller så stänger den aldrig av riktigt (?)
 
Intressant tråd ... kul för mig som verkar valt både rätt laddare (numer) och ackar.
Men man ska väl ha tur någon gång också. :)
 
Jag hade också en billig Vanson-snabbladdare från Clas Ohlsson med delta-V kretsar som ska hindra överladdning. Den pajade och brände sönder mina GP-batterier för några år sedan, jätteläskigt. Man får kanske vad man betalar för, men otäckt när det är el och det kan börja brinna. Nu använder jag en långsammare laddare och då fungerar allt som det ska, men man måste ha god tid på sig.
 
Hej.

Walle: Vilka konsumentladdare använder dT/dt som termineringsalgoritm som du rekommenderar?

Jag har aldrig sett någon, du kanske kan upplysa oss?

0,5 C-1,0 C rekommenderas av alla tillverkare av celler förutom standardladdning.
Med - ΔV då givetvis då det råder brist på konsumentladdare med dT/dt i sin repertoar, annars har Walle rätt, dT/dt, är den optimala metoden.

Eftersom Maha MH-C9000 använder - ΔV fast med väldigt låg mV/cell, förmodligen lägre an de rekommenderade 3-5 mV/cell så ska den efter att den signalerar färdig ytterliggare laddas två timmar.för att bli helt fulla, utan att bli varma då förstås, den lilla tricklecharge cellerna får är mycket låg därav tiden.

Detta gäller då en laddström på 0,5-1,0 C används och inte vid "break in" läge.

Med 0,7 C har jag inte uppmätt högre grad än 31°C med nämnda laddare.



MVH//Anders
 
Senast ändrad:
Det som förstör batterierna är VÄRME och inget annat. Mina NiMH blir glödheta i entimmasladdaren. Jag kan knappast vänta mig många laddningar i livslängd med den.
Enbart därför är det bättre att ladda batterierna mer sansat, och gärna med kylning av batterierna.
 
Hej.

Walle: Vilka konsumentladdare använder dT/dt som termineringsalgoritm som du rekommenderar?

Jag har aldrig sett någon, du kanske kan upplysa oss?

0,5 C-1,0 C rekommenderas av alla tillverkare av celler förutom standardladdning.
Med - ΔV då givetvis då det råder brist på konsumentladdare med dT/dt i sin repertoar.

Eftersom Maha MH-C9000 använder - ΔV fast med väldigt låg mV/cell, förmodligen lägre an de rekommenderade 3-5 mV/cell så ska den efter att den signalerar färdig ytterliggare laddas två timmar. Detta gäller då en laddström på 0,5-1,0 C används och inte vid "break in" läge.

Med 0,7 C har jag inte uppmätt högre grad än 31°C med nämnda laddare.



MVH//Anders

Lenmar Pro66 kan jag rekommendera, har haft en själv. Vet dock inte om de tillverkas längre.

Maha har eller har haft någon laddare som kan terminera med dT/dt om man kopplade på en temperatursond. Även Duratrax har/har haft ett par laddare som går att köra dT/dt med tempsond.
 
Det som förstör batterierna är VÄRME och inget annat. Mina NiMH blir glödheta i entimmasladdaren. Jag kan knappast vänta mig många laddningar i livslängd med den.
Enbart därför är det bättre att ladda batterierna mer sansat, och gärna med kylning av batterierna.

Grejen är att värmen kommer precis i slutet av laddningen. Med vettig terminering, eller nedrampning till lägre laddström, blir inte cellerna alls lika varma! Värmen kommer av överladdning, inte av för snabb laddning.
 
Linmajon:
eftersom värme bildas lätt med laddare som laddar med låg ström (0.2-0,5 C) så är det en god ide att satsa på en laddare av god kvalitet istället för en som laddar långsamt som enda attribut.

-dV signalen som laddaren ska försöka uppfatta är i stort sett obefintlig med en laddare som laddar i områdena runt 0,2-0,5C vilket även Walle har redogjort för tidigare i tråden.

Undvik laddare som behöver mellan 2-5h på sig, köp MAHA:s 9000 eller alla i 8000 serien, Mahas andra laddare kommer inte i närheten av skonsamt ladda cellerna.

MVH/Anders
 
Vilken fullträff att jag har en exakt likadan laddare och likadana batterier! Har upplevt att batterierna blir otroligt varma under laddning.
 
Jag har Vartas batterier, bland annat de som trådskaparen "kokte" och även den modellen som ska hålla laddningen längre (med röd ring), och laddar i Vartas egen en-timmesladdare av lite mera kvalificerad sort, en Power Play Travel Charger Type 57078.

Batterierna blir väldigt varma på slutet och jag kommer att begränsa laddningstiden, som ett experiment, till en timma en tid framöver. Vanligen tar det drygt en timma innan laddaren avbryter laddningen. och det är den där stunden över timman som värmen stiger snabbt.
Tills vidare är jag beredd att ta den lite lägre kapaciteten i utbyte mot (förhoppningsvis) längre livslängd på batterierna.

En annan idé vore kanske att komplettera med en termostat som avbröt laddningen tvärt när temperaturen stiger över 30 C till exempel.

Walle, vad har du för synpunkter på detta?
 
Apropå dT/dt så verkar det enligt specarna faktiskt som om MAHA MH-C9000 har temperaturavkänning:

...
- Negative delta V, peak voltage, dT/dt (temperature rise) and max
- The MH-C9000 Battery Charger has excellent Temperature protection
- Four independent thermocouples to manage rechargeable battery temperatures
...

Jag skulle vara nöjd bara om laddaren stänger av vid för hög värme, vilket den visst gör, men använder den temperatur för att finlira med laddningen också så är det ju extra bra då.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.