Annons

En till fråga ang. lagen när det gäller filmande.

Produkter
(logga in för att koppla)

karlan

Medlem
Jag ska hjälpa en kompis som har fått i uppdrag av skolan att skriva om alkoholsmuggling.
Då har han frågat mig om vi kan filma lite olika saker, bl.a. när han går fram med en spionkamera på sig och gör köpet. Får jag då visa lastbils chaufförens ansikte, eller måste jag klippa bort det?
Får jag visa det över huvud taget?
Tanken är att en sluten krets (hans klass) ska se filmen, och inget annat.
Vi ska också spela in ett telefonsamtal och konfrontera chaffisens åkeri och fråga om de är medvetna vad som försigår.

Något jag bör tänka på?
Ska jag ringa polisen och fråga efter något särskilt tillstånd?

Vore tacksam för grundliga svar :)

mvh, Daniel
 
Både filma och fotografera är okej, så länge det inte rör sig om obemannade kameror.. Ljudupptagning får göras på samma sätt som fotografering.

Telefonsamtal får spelas in utan medgivande och särskillda tillstånd om det är en av parterna i samtalet som spelar in detta.

(Mycket praktiskt att regelmässigt ha som vana att spela in samtal när affärer görs upp med företag. Bevisläget blir mycket gott i samband med en tvist.)
 
Tänk också etiskt.
Finns det en specifik poäng att visa nunan på chaffisen?

Och tänk på konsekvenser..
Vad händer om chaffisen blir sur..
 
jag vinner inget på att visa ansiktet, frågade mest för att jag inte vet hur man tar bort ansiktet på en film när ansiktet rör sig :D
 
RolandM skrev:
Både filma och fotografera är okej, så länge det inte rör sig om obemannade kameror.. Ljudupptagning får göras på samma sätt som fotografering.

Telefonsamtal får spelas in utan medgivande och särskillda tillstånd om det är en av parterna i samtalet som spelar in detta.

(Mycket praktiskt att regelmässigt ha som vana att spela in samtal när affärer görs upp med företag. Bevisläget blir mycket gott i samband med en tvist.)

får jag använda detta i min filminspelning då?
 
Johan Okker skrev:
Borde inte det där vara en standardgrej som står i den vanliga manualen??
Det gör det nog, men jag har ingen manual.

Ingen from-the-box kopia jag har.
inget nerladdat heller, så ni inte missuppfattar mig :)
lånade hem ett ex från förra jobbet, så manual finns inte tillgänglig.
 
karlan skrev:
Det gör det nog, men jag har ingen manual.

Ingen from-the-box kopia jag har.
inget nerladdat heller, så ni inte missuppfattar mig :)
lånade hem ett ex från förra jobbet, så manual finns inte tillgänglig.

Då är det ju lite knepigare.
Ingen gissnig på vad det kan heta på "branchspråk"?
 
Finns en bra BOK som heter Adobe Premiere Bible
kostar ett par hundringar eller nåt, men väl värt om du vill lära dej mer om redigering, Fråga på biblioteket så kanske dom kan ta hem en åt dej om dom inte har i hyllan.

Om du tillhör dom moderna som bara kan läsa på nätet så googla på Adobe Premiere Tutorials

Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.