Annons

En Terjebild hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattfotograf

Avslutat medlemskap
Jag såg på när Terje va på teve och fotade dagens bild. Varför görs det inte mer teve om fotografer.
Bra idé till Terje tror jag filma lite när du ute å fotar med lite tips om hur man får till en Terjebild. Det kan lätt bli en bästsäljande DVD.

Så jag knallade ut tidigt en morgon med en massa Terjeinspiration i kroppen, solen höll på att gå
upp så det blev ett spännande ljus i skogen.
Jag försökte vara kreativ och "tänka" Terjebild men ack vad svårt det va vad gör jag för fel? Vad skall man öva på, eller har man det inte. Det kanske bara är så enkelt? Svaret på frågan är? Det finns bara Terje. Men jag tror att jag kan jag med (försöker ha den inställningen för att inte bryta ihop :)

Det måste finnas ett svar därute?
Ngn där ute som har en Terjemanual?


Mvh Peter
 
Kännsla och kreativt tänkande tror jag.. Inte till mycket hjälp, men jag tror det är så "enkelt". Exprimentera mycket, långa slutartider, blixtar, kanske dubbelexponeringar.
 
Jimpawa skrev:
Kännsla och kreativt tänkande tror jag.. Inte till mycket hjälp, men jag tror det är så "enkelt". Exprimentera mycket, långa slutartider, blixtar, kanske dubbelexponeringar.

tack för ditt inlägg.


Ja jag undrar verkligen om det är så enkelt. Jag kände mig verkligen kreativ där ute. Kanske måste jag gå en kurs och utveckla mitt tänkande?

Eller är svaret att det bara finns en Terje?
 
Nattfotograf skrev:
Varför görs det inte mer teve om fotografer.
Det måste finnas ett svar därute?
Ngn där ute som har en Terjemanual?


Mvh Peter


Det håller jag med om..Det är gott om döda upplevelse tv. Men inget om hur lr varför om foto.

Svaret där ute är väl egetligen VARFÖR i herrans namn ska du ha en Terje manual? Terje är duktig och framgängsrik, men som du själv skrev det finns en Terje..och det är väldigt fullt där. =)

Som jag ser många av hans trollska bilder är de inte särskilt avancerade, mycket efterskapande i tanken, och så tar han väl många olika innan han bestämmer sig för att presentera en. Samt att de nästan är lite "gamla" nu.

Det är väl det du åxå får göra...titta på hans bilder, försök se vad han gjort och prova, prova, prova..
 
Re: Re: En Terjebild hur gör man?

Euroshots skrev:
Det håller jag med om..Det är gott om döda upplevelse tv. Men inget om hur lr varför om foto.

Svaret där ute är väl egetligen VARFÖR i herrans namn ska du ha en Terje manual? Terje är duktig och framgängsrik, men som du själv skrev det finns en Terje..och det är väldigt fullt där. =)

Som jag ser många av hans trollska bilder är de inte särskilt avancerade, mycket efterskapande i tanken, och så tar han väl många olika innan han bestämmer sig för att presentera en. Samt att de nästan är lite "gamla" nu.

Det är väl det du åxå får göra...titta på hans bilder, försök se vad han gjort och prova, prova, prova..

En Terje manual :) verkar smidigt, ljus bra? Nej! Åk hem igen typ sådär vora skönt.

Terje är framgångsrik, jag såg honom på ett seminarium för ngt år sedan eller så. Han berättar väldigt målande och han mycket tankar å
så om sina bilder. Lånat lite böcker på bibblan och nyfiken på hans sätt att fota.
Avancerade eller inte tja han har alltid känslan med sig när han fotar och det verkar avancerat.
Jag tror inte att det är så lätt.
 
=) Då får du tänka om lite..Det är inte en terje som ska bestämma för dig om du ska ta en bild lr inte....om jag får säga så.
Jag har varit på flera av terjes bildvisningar genom åren och personligen tycker jag hans bilder tilltalade mig bättre för 10-15 år sedan.
Har en bok av honom som jag läst många gånger som tonåring. Ska se om jag hittar den..



Självklart kan man ta inspiration av de som lyckats stort, jag tittar åxå en del på dem..men man ska inte försöka göra som dem, mer än för att lära sig , tror jag..sen måste man tänka själv. Du har ju ok ljus på dina porträtt...det är ju samma sak i naturen.

Ett annat exempel är alla dessa bilder med blommor "genom" gräs lr dylikt. numera är de ju åxå vardagsmat..om än snygga. Men folket har redan sett dem och de som sitter och köper in bilder lär ha sett ännu fler.

Terje är ju medlem här så bäst är väl att gå till källan om man vill det.
 
Senast ändrad:
Vilken bra ide att ha mera om foto på TV. På den gamla goda tiden , tror det var 1970 så hade man ett TV program om Teddy Arni som kallades mörkrumsteknik och det låg ju i tiden då. Man lärde sig mycket om både komposition och mörkrumsarbete. Det viktiga var att INTE tänka som Teddy Arni utan att använda hans kunnande som en liten bas man kunde utgå ifrån när man skulle ta nya och experimentella bilder. Tycker att vi skall inte gå ut i skogen och vara förblindade av TERJE bilder på näthinnan utan ta vara på det han lär ut och ta det som en inspiration i stället. Hitta sin egen stil är viktigt annanrs drunknar man i mängden av fotografer och blir inget annan än en till som plåtar exakt som alla de andra som slaviskt följer boken. Alla nya trendsätttare har blivit just det på grund av att de har kommit på något nytt och sedan har massan föjt efter till nästa trendsettare har visat framfötterna. Var kreativ och använd den gamla kunskapen från de etablerade fotograferna som en bas men bryt mot regler och hitta nya vägar. Vi behöver mera inspiration genom nya bra TV program om både gamla och nya fotografer!
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Vilken bra ide att ha mera om foto på TV. På den gamla goda tiden , tror det var 1970 så hade man ett TV program om Teddy Arni som kallades mörkrumsteknik och det låg ju i tiden då. Man lärde sig mycket om både komposition och mörkrumsarbete. Det viktiga var att INTE tänka som Teddy Arni utan att använda hans kunnande som en liten bas man kunde utgå ifrån när man skulle ta nya och experimentella bilder. Tycker att vi skall inte gå ut i skogen och vara förblindade av TERJE bilder på näthinnan utan ta vara på det han lär ut och ta det som en inspiration i stället. Hitta sin egen stil är viktigt annanrs drunknar man i mängden av fotografer och blir inget annan än en till som plåtar exakt som alla de andra som slaviskt följer boken. Alla nya trendsätttare har blivit just det på grund av att de har kommit på något nytt och sedan har massan föjt efter till nästa trendsettare har visat framfötterna. Var kreativ och använd den gamla kunskapen från de etablerade fotograferna som en bas men bryt mot regler och hitta nya vägar. Vi behöver mera inspiration genom nya bra TV program om både gamla och nya fotografer!

Väl skrivet!
 
Kanonbra inlägg jag suger åt mig som en svamp.
Ljuset är väl A & O men bild komposition och KÄNSLAN det är svåra att lära sig iallafall det här med känslan.




Ja hoppas verkligen att det blir mer teve om foto och om fotografer. Skall tipsa kamera & bild och att de bör börja med lite webteve.
 
Vi får väll i sammanhanget inte glömma bort att även Terje har börjat på A och är påväg mot Ö med sitt fotograferande.
En del av oss utvecklar snabbt sin stil, vi andra tar lite längre tid på oss.
Terje bilder kan bara Terje ta och det skall vi låta han göra, är min åsikt. Sedan kan man inspireras av hans bilder och försöka att efter likna dessa, men att i det försöka hitta vår egen still. För att bli som Terje, tror jag inte vi vill bli. Men hitta vår egen still utifrån Terjes tankar och idéer tolkade på vårt eget sätt kan vara inspirerande.
Någon skrev att han gillade Terje,s tidiga bilder bättre än dagens. Vilket även passar mig bra. Det är enligt mitt sätt att se det, var och ens personliga utveckling.

\\Sten
 
Jag tror inte du ska utgå från att göra en "Terjebild". Inspireras, av andra med och lita på din egen kreativitet för att göra spännande bilder. Våga prova nya saker, utmana och utforska. Se inte naturen som ett motiv utan försök hitta det bildmässiga och estetiska i det med.
 
Luguber skrev:
Vi får väll i sammanhanget inte glömma bort att även Terje har börjat på A och är påväg mot Ö med sitt fotograferande.
En del av oss utvecklar snabbt sin stil, vi andra tar lite längre tid på oss.
Terje bilder kan bara Terje ta och det skall vi låta han göra, är min åsikt. Sedan kan man inspireras av hans bilder och försöka att efter likna dessa, men att i det försöka hitta vår egen still. För att bli som Terje, tror jag inte vi vill bli. Men hitta vår egen still utifrån Terjes tankar och idéer tolkade på vårt eget sätt kan vara inspirerande.
Någon skrev att han gillade Terje,s tidiga bilder bättre än dagens. Vilket även passar mig bra. Det är enligt mitt sätt att se det, var och ens personliga utveckling.

\\Sten

Många kloka ord här. Det är mkt prat om att skapa
sin egen stil men jag börjar undra om det finns ngn egen stil att skapa själv. Alla stilar är väl snart upptagna :)
 
Jamas skrev:
Jag tror inte du ska utgå från att göra en "Terjebild". Inspireras, av andra med och lita på din egen kreativitet för att göra spännande bilder. Våga prova nya saker, utmana och utforska. Se inte naturen som ett motiv utan försök hitta det bildmässiga och estetiska i det med.

Ja det är kanske där skon klämmer att lita på sin
egen kreativititet. Men hur gör man det och hur utvecklar jag den? Genom att fota mkt och se på bilder? Men då blir jag så påverkad av andra och andras stilar så att jag får svårare och svårare
att skapa mig en egen stil. Eller är jag ute å seglar nu?
 
Med risk för att avslöja Terjes affärshemlighet ....


Tips nr 1 ur Terje Manualen: Troll Finns!
Tips nr 2 ur Terje Manualen: Tänk inte, gör det...
Tips nr 3 ur Terje Manualen: Låt fantasin göra jobbet.
Tips nr 4 ur Terje Manualen: Du behöver inte fotografera allt, Har du bilden i ditt huvud så har du redan gjort bilden.. resten är bara ett organ för att förmedla bilden till andra..


/Adam
 
Nattfotograf skrev:
Många kloka ord här. Det är mkt prat om att skapa
sin egen stil men jag börjar undra om det finns ngn egen stil att skapa själv. Alla stilar är väl snart upptagna :)

Det är en fråga som jag också har ställt mig rätt många gånger. Alla stilar borde vara upptagna! Men jag har kommit fram till att det förmodligen inte är så. Men visst påminner många av mina bilder om andras bilder och det är ofrånkomligt, men det finns alltid något litet som viker av. Det viktiga är ju ändå att tror på det man själv gör och inse att det är andra som härmar mig. Att inte snegla så mycket på grannens resultat, för först och främst skall jag själv vara nöjd med mina bilder även om det påminner om andras bilder och bildidéer.

\\Sten
 
madsen1 skrev:
Med risk för att avslöja Terjes affärshemlighet ....


Tips nr 1 ur Terje Manualen: Troll Finns!
Tips nr 2 ur Terje Manualen: Tänk inte, gör det...
Tips nr 3 ur Terje Manualen: Låt fantasin göra jobbet.
Tips nr 4 ur Terje Manualen: Du behöver inte fotografera allt, Har du bilden i ditt huvud så har du redan gjort bilden.. resten är bara ett organ för att förmedla bilden till andra..


/Adam


Jag vet redan att du är en hejare på det här med bildskapandet. Du har kreativitet så det rinner över bägaren, sanslöst duktig är du. Tack för de kloka orden.

Det där kan vara lösningen :) "Har du bilden i ditt huvud så har du redan gjort den"

lysande.
 
Nattfotograf skrev:
Ja det är kanske där skon klämmer att lita på sin
egen kreativititet. Men hur gör man det och hur utvecklar jag den? Genom att fota mkt och se på bilder? Men då blir jag så påverkad av andra och andras stilar så att jag får svårare och svårare
att skapa mig en egen stil. Eller är jag ute å seglar nu?


Nej, du är inte ute och cyklar. Fotografera mycket, inspirerar, fundera på vad du gör och nyss gjort för att utvecklas.
Självklart blir man påverkad men till slut hittar man en egen väg att gå för att få det resultat man vill.

Bilder har man alltid i huvudet det svåra är att få ut dem med hjälp av kameran. Det är inget som är lättare än att teckna de bilder man har inom sig.
Krävs träning och ihärdighet.

Framför allt, har kvar leklusten och nyfikenheten. Om man försöker nå upp till mål andra har eller hur man tycker bilder ska vara, så är risken att man tröttnar.
 
Jamas skrev:
Nej, du är inte ute och cyklar. Fotografera mycket, inspirerar, fundera på vad du gör och nyss gjort för att utvecklas.
Självklart blir man påverkad men till slut hittar man en egen väg att gå för att få det resultat man vill.

Bilder har man alltid i huvudet det svåra är att få ut dem med hjälp av kameran. Det är inget som är lättare än att teckna de bilder man har inom sig.
Krävs träning och ihärdighet.

Framför allt, har kvar leklusten och nyfikenheten. Om man försöker nå upp till mål andra har eller hur man tycker bilder ska vara, så är risken att man tröttnar.


Ja jag har nog upptäckt själv att det har blivit
mkt tekniskt, inställningar hit å dit det är nog lätt att glömma själva känslan i bilden som jag vill förmedla.
 
Bilder är lite som musik. Man inspireres av olika stilar och blandar och hittar sin egen stil. Gessle har mycket av ABBA i sin musik. ABBA hade mycket Phil Spector i sin musik o.s.v.
 
Nattfotograf skrev:
Ja jag har nog upptäckt själv att det har blivit
mkt tekniskt, inställningar hit å dit det är nog lätt att glömma själva känslan i bilden som jag vill förmedla.

Risken finns ju alltid att teknik tar överhanden, inte att det krävs teknik utan att prylar och teknik blir intresset istället för bilden. Självklart måste man kunna kameran i ryggraden för att skapa de bilder man ha inom sig eller ser för ögonblicket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.