Annons

En svartvit tråd om den svarta veckan

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Välkommen till en allmän tråd om den svarta veckan som nu är avslutad. Nästan i alla fall.

Här har vi högt i tak! Här är det fritt fram att skryta om alla fina fotofynd som du har gjort. Likaså kan du stolt berätta om din föredömliga avhållsamhet från konsumtion. Det finns inga rätt och fel i denna tråd. Man får både hylla och dissa företeelsen "Black Friday" och "Black Week". Alla har rätt till sin åsikt.

Själv kan jag stolt meddela att jag lyckades avstå från alla inköp. Visst var jag lite frestad några gånger - det ska jag erkänna! Men jag fortsätter att intala mig själv, med närmast religiös övertygelse, att min leksakslåda är full. Jag har ju långt ifrån lekt färdigt med alla de leksaker jag har - varför ska jag då fylla på leksakslådan ännu mer?

Fördelen med att ha foto som hobby är att man inte behöver känna några prestationskrav. Man behöver inte tävla och konkurrera med andra. Man kan hitta många vägar till utveckling. Nya prylar är förstås en väg, men det finns också andra vägar.

Hur kommer denna svarta företeelse att utvecklas? Först hade vi Black Friday. Sedan fick vi Black Week. Rent logiskt så är vi på väg mot Black Month, och sedan Black Year. Eller tänker jag fel? ;)
 
Senast ändrad:
Ja vad konstigt det blev, jag la en hel del beställningar den veckan men bara hälften var på black friday priser. Det var två externa hårddiskar, två gammaldags sällskapsspel, en beställning med diverse prylar på amazon, en router och en airfryer, detta slank bara med. Men jag utökade min Topaz samling med en komplett sats, det var väl runt 60%, jag fick 15% på te samt att jag la beställning av almanackor och muggar på Myfujifilm med 50%, så lite rea slank med.

Det som tittade på var begagnat på Götaplatsen och Cyberphoto, men det blev aldrig något
 
Ja vad konstigt det blev, jag la en hel del beställningar den veckan men bara hälften var på black friday priser.
Jo, det blir ju gärna så när man ska fynda på rea. Har man väl öppnat plånboken så slinker det lätt med några grejer till ordinarie pris också - saker som man kanske inte hade tänkt sig att köpa från början. 🙂
 
Jo, det blir ju gärna så när man ska fynda på rea. Har man väl öppnat plånboken så slinker det lätt med några grejer till ordinarie pris också - saker som man kanske inte hade tänkt sig att köpa från början. 🙂
Det var snarare så att jag hade väntat att handla till black friday, men det jag ville ha var inte på rea så det fick bli till fullpris, bättre det än att styra upp det till något på rea som jag inte hade tänkt att köpa
 
Det var snarare så att jag hade väntat att handla till black friday, men det jag ville ha var inte på rea så det fick bli till fullpris, bättre det än att styra upp det till något på rea som jag inte hade tänkt att köpa
Själv hade jag förhoppningar om att hitta en ny bläckstråleskrivare för ”vardagsbruk” till extra bra pris, men ingen av de modeller jag hade valt ut som kandidater dök upp på rean. Jag gör ett nytt försök på mellandagsrean. Eller februarirean. Ingen panik, det kommer ständigt nya reor.
 
Senast ändrad:
Jag får inget ökat köpsug oavsett färg på veckan. 😉
Känner viss desperation från olika företag som bombarderar med utskick om "sista chansen". Delete-knappen går varm.
 
Här har vi högt i tak! Här är det fritt fram att skryta om alla fina fotofynd som du har gjort. Likaså kan du stolt berätta om din föredömliga avhållsamhet från konsumtion. Det finns inga rätt och fel i denna tråd.
Jag ska skryta om hur fel jag gjorde. Jag köpte en ny kamera till mig själv i födelsedagspresent några veckor innan svarta veckan. Under black week var den kameran 3000 kr billigare. :D :(

Sen skulle jag passa på att under black week köpa en ny laptop eftersom min nuvarande snart är sju år gammal och börjar bete sig lite underligt ibland. Eftersom jag velade under "tjuvstarten" och inte slog till på en lagom laptop till bra reducerat svart pris, så såldes den slut under veckan. När jag så skulle beställa den häromdagen var leveranstiden ett par månader. Så länge vågar jag inte hoppas på att min gamla dator håller, så jag beställde en dyrare laptop (med bättre prestanda). Lite svartrabatt var det dock på den tröstade jag mig med, men det blev ju ändå rätt mycket dyrare än vad jag hade tänkt från början. :p

I övrigt lyckades jag undvika att köpa något under black week. Fanns just inte mycket pengar till det, förstås, såsom jag hade betett mig. :rolleyes: :whistle:
 
Jag ska skryta om hur fel jag gjorde. Jag köpte en ny kamera till mig själv i födelsedagspresent några veckor innan svarta veckan. Under black week var den kameran 3000 kr billigare. :D :(

Sen skulle jag passa på att under black week köpa en ny laptop eftersom min nuvarande snart är sju år gammal och börjar bete sig lite underligt ibland. Eftersom jag velade under "tjuvstarten" och inte slog till på en lagom laptop till bra reducerat svart pris, så såldes den slut under veckan. När jag så skulle beställa den häromdagen var leveranstiden ett par månader. Så länge vågar jag inte hoppas på att min gamla dator håller, så jag beställde en dyrare laptop (med bättre prestanda). Lite svartrabatt var det dock på den tröstade jag mig med, men det blev ju ändå rätt mycket dyrare än vad jag hade tänkt från början. :p

I övrigt lyckades jag undvika att köpa något under black week. Fanns just inte mycket pengar till det, förstås, såsom jag hade betett mig. :rolleyes: :whistle:
Några veckor är kanske för lång tid, men jag har vid några tillfällen fått tillbaka mellanskillnaden om de har satt ner den, tror det är inom 14 dagar. Har iaf gjort det två gånger på Cyberphoto och någon/några gånger från andra företag
 
Jag har lyckats med att få rabatt i efterhand någon gång men då har det bara gått ett par dagar.

Det har gått cirka fyra veckor nu sen jag köpte kameran så det är nog ingen idé att försöka.
 
Jag har lyckats med att få rabatt i efterhand någon gång men då har det bara gått ett par dagar.

Det har gått cirka fyra veckor nu sen jag köpte kameran så det är nog ingen idé att försöka.

Eftersom de inte säljer till förlust (det svarta har ju med svarta siffror att göra) så lär det finnas god prutmån året runt, gärna nära i slutet av månaden, om man hittar rätt person i butiken. Normalt inte de vanliga biträdena ute i butiken. Försöka är gratis och är de ovilliga har man ju fått 100% rabatt.
 
Jag ska skryta om hur fel jag gjorde. Jag köpte en ny kamera till mig själv i födelsedagspresent några veckor innan svarta veckan. Under black week var den kameran 3000 kr billigare. :D :(
Ja, det där har vi alla råkat ut för någon gång. Jag brukar intala mig själv att jag har gjort en god gärning de gånger jag har betalat onödigt mycket för en vara. Jag tänker att jag har bidragit lite extra till ett företags fortsatta lönsamhet och överlevnad. Kanske fick någon behålla jobbet tack vare min ”generositet”?

Tänker man så, så känns det genast lite bättre. Oavsett om det är sant eller inte.😊
 
Några veckor är kanske för lång tid, men jag har vid några tillfällen fått tillbaka mellanskillnaden om de har satt ner den, tror det är inom 14 dagar. Har iaf gjort det två gånger på Cyberphoto och någon/några gånger från andra företag
Vid distansköp har man alltid 14 dagars ångerrätt. Man har dessutom rätt att packa upp en vara och inspektera den.
Så Cyberphoto gör helt rätt som återbetalar mellanskillnaden. Alternativet är ju att du returnerar varan och beställer den på nytt till det lägre priset. Det blir krångligare för båda parter.
 
Jag får inget ökat köpsug oavsett färg på veckan. 😉
Känner viss desperation från olika företag som bombarderar med utskick om "sista chansen". Delete-knappen går varm.
Så är det! Jag raderar också BW-reklamutskick på löpande band. ”Sista chansen” är busenkelt att genomskåda. Det betyder ju bara ”sista chansen på denna rea”. Nya chanser kommer på mellandagsrean, som bara är fyra veckor bort. Men först ska priserna höjas några veckor för att dra in bra marginaler på julklappsförsäljningen. Julklappar MÅSTE ju folk köpa. Kosta vad det kosta vill. 😉
 
Senast ändrad:
Alternativet är ju att du returnerar varan och beställer den på nytt till det lägre priset. Det blir krångligare för båda parter.
Ungefär så blev jag tvungen att göra med en beställning från Akademibokhandeln. Där var jag två dagar för tidig med beställningen, och det gick inte att få rabatten i efterhand. Lyckligtvis hade butiken inte skickat paketet än så jag kunde avbeställa och ombeställa utan att krångla med att skicka tillbaka något.
 
Eftersom de inte säljer till förlust (det svarta har ju med svarta siffror att göra) så lär det finnas god prutmån året runt, gärna nära i slutet av månaden, om man hittar rätt person i butiken. Normalt inte de vanliga biträdena ute i butiken. Försöka är gratis och är de ovilliga har man ju fått 100% rabatt.
Jag skickade iväg ett email till butik (Cyberphoto) om saken. Vi får väl se …
 
Njae, kanske inte, men de har ändå inte så mycket pengar så det blir inte så mycket till Ukraina-hjälp om de avstår från att köpa julklappar.
 
Brukar aldrig ha tur på svarta veckan/fredagen men Photax hade sänkt ett ledljus ML60 bi med 1000kr som jag tänkt köpa oavsett. Trevligt. Sen hade jag det riktigt jobbigt när Cyber igår sänkte R6mkII med en RF 24-105 från runt 37000kr till 27000kr. Hade allt ifyllt men tryckte inte på knappen trots att huset säkert gått att sälja med vinst om jag ångrat mig senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.