ANNONS
Annons

En "saltvattensdush" på mattskivan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej.

Varit ute med båten i helgen och haft ett jätte fult väder:-(.
Det som gör allt ännu sämmre är att just när jag bytte objektiv så var Poseidon där med en saltvattendroppe. Splash sade det, mitt på mattskivan. (som tur var så var droppen ganska liten) så den stannade kvar på mattskivan. Tuuur tänkte jag!. nu är det bara att vänta tills den torkar och så är det bra igen. Men ach så fel jag hadde. Nu har jag en fläck på ca 50% av mattskivan. Gissar att det är intorkat salt. Vist gör det inget på fotot men mycket irriterande iallafall. Inget på spegeln eller någon annan stans, bara på skivan.

Någon som har några tips på hur man skulle kunna lösa detta. en "hink sötvatten och en svamp"?.

Eller är det okristligt dyrt att byta mattskiva på kameran.

Föresten skall kanske sägas att det är en D30 det gäller.

Trevligt sommarväder på er: //jago

Lämna till verkstad för rengöring eller byte av skiva. Att själv ge sig på skivan är riskabelt, kan bli fula resultat om du inte vet vad du gör. Kolla däremot din bruksis om det inte tom är så att du kan byta mattskiva själv. Många kameror från det där konkurrerande varumärket som börjar på N är mycket enkla att byta skiva på.

Nä, i brukanvisningen hittar jag inget om att byta mattskiva på Canon D30. Antar att detta inte går.

Du har ingen aning om vad det kan kosta att byta den eller iallafall göra rent den?

mvh jago

Jago Svensson skrev:
Nä, i brukanvisningen hittar jag inget om att byta mattskiva på Canon D30. Antar att detta inte går.

Du har ingen aning om vad det kan kosta att byta den eller iallafall göra rent den?

mvh jago

Förvånande om det inte skulle gå att byta mattskiva. Men jag är inte kunnig på det systemet.

Priser är jättesvårt. Men jag gissar (GROVT!!) mellan en och två tusenlappar inklusive arbetstid och delar, momsat och klart. Tror att det lönar sig för dig att ringa runt till ett par tre olika canonverkstäder och begära riktpriser.

Det är igen fara med elektroniken, det var bara en droppe på några millimeter. men den är stor nog för att störa i sökaren.

Mattskivan är den del i kameran som bilden projeceras på så man kan se den i sökaren.

Från objektivet så speglas ljuset mot en spegel, från spegeln så faller ljuset på en skiva "mattskiva" som sitter 90´mot objektivet.
Bilden från mattskivan ser man sedan i sökaren. Ungefära som en tv med bakgrundsprojektion. Hoppas det förklarar lite, Det finns säkert någon som kan förklara det bättre. Är lite trött nu också måste sägas också.

Föresten så är saltfläckarna lösta.
En våtserver från "SAS" och några böjda tops löste det gallant.

trevlig kväll på er alla
mvh jago

Jago Svensson skrev:
Föresten så är saltfläckarna lösta.
En våtserver från "SAS" och några böjda tops löste det gallant.

Grattis!!

Titta för säkerhets skull på mattskivan genom sökaren när du bländat ner gluggen till f8.
Titta mot ljus enfärgad himmel, belyst vit tapet eller liknande. Då bör du se om det finns några spår eller orenheter kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar