Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten varning ang. C1-C3 på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Eventuella inställningar som görs när man befinner sig i läget C1-C3 försvinner när kameran går ner i viloläge (efter 1 minut som standard).

Jag missade flera bilder idag för att jag inte märkte detta. Jag hade kompenserat 1 steg eftersom jag fotade BIF mot himlen, men när jag väl fick iväg bilderna så var kameran återställd!

Det här tycker jag inte alls är bra, att dom sparade värdena gäller när man vrider på väljaren, eller slår på kameran är självklart, men att man inte ska kunna modifiera inställningarna lite under fotorundan utan att behöva ha kameran konstant på, nja... Jag är skeptisk!

Ni som har 1D, är det likadant på era kameror?

Men varför fota i det läget överhuvudtaget? Det är ju inget jag skulle gå runt med som standard. Jag ser det mer som ett snabbläge, om jag snabbt måste få igång kameran och ta en bild kan jag vrida till det läget, sen när jag har tagit min bild skulle jag vrida över till M läget igen, eller det läget man vanligtvis kör. Jag ser inga problem med att det är som det är idag.

Ursäkta Anders, med eftersom att du inte ser någon användning att använda lägena, så är det inte så konstigt att du inte har några problem med hur det fungerar...

Jag har ex.vis C1 ställd för att fotografera flygande fåglar. ISO Auto, f/5.6, Centrumpunkt endast, Snabb bildtagning...osv.
Att ha det, allt det och mer därtill genom att bara vrida vredet till ett visst läge är ju kanon! C3 har jag förinställt för "stativskott", där bl.annat 2s självutlösare finns med.

Problemet, om det nu är ett problem, är att justeringar, som att byta från ISO 200 till ISO 400 i läge C3 inte stannar längre än till kameran går ner i viloläge.

Dockland skrev:
Den försvinner inte om jag sparar inställningen knuten till en av C knapparna.
Nej, det är sant. Men det är inte det som är problemet.
Om man jämför med "Bracketing" (vad nu det heter på svenska?) så ligger den inställningen kvar endera alltid, eller tills kameran stängs av med knappen, beroende på inställning i menyn.
Inställningar som görs under C1-3 försvinner så fort kameran går i viloläge. Personligen tycker jag att det är en bug, men det viktiga är ju att känna till funktionen. Jag gjorde inte det igår och missade flera bra fototillfällen på överflygande rovfågel innan jag insåg orsaken.

Edit:
PS till Anders: Om jag lät grinig i inlägget ovanför så ber jag om ursäkt för det, när jag läser det nu så ser jag att det kan uppfattas så och det var inte meningen alls!
/Mats

Warbird skrev:

Inställningar som görs under C1-3 försvinner så fort kameran går i viloläge. Personligen tycker jag att det är en bug, men det viktiga är ju att känna till funktionen. Jag gjorde inte det igår och missade flera bra fototillfällen på överflygande rovfågel innan jag insåg orsaken.

Jag håller med, detta måste vara en bug eller i vart fall en stor brist som gör det mindre intressant att använda C1-C3 :(

Säg att jag har ett lagrat ett "Motorsport"-läge för panoreringen där jag t ex ställt slutarprioritet på 1/125 sek. När jag sedan står och fotar bestämmer jag mig för att ändra tiden till 1/80, knäpper några bilder, är nöjd, kameran går ner i viloläge efter en minut och vips när jag börjar fota igen så är den tillbaka på 1/125 sekund. Har inte kameran här men är det så är det funkar är det ju lite "farligt" tycker jag!

Tack för varningen!

Mvh
Anders

Det verkar visst vara mer statiska inställningar som är lämpliga att ha på C1, C2 och C3.

För min del tror jag att t.ex. C3 är lämpligt med stativfotografering med spegeluppfällnig mm. C2 för LiveView-inställningar och C1 lite mer allmän som man konfigurerar om för speciella ändamål allt eftersom...

Vad har ni för idéer?

AFJ skrev:
JSäg att jag har ett lagrat ett "Motorsport"-läge för panoreringen där jag t ex ställt slutarprioritet på 1/125 sek. När jag sedan står och fotar bestämmer jag mig för att ändra tiden till 1/80, knäpper några bilder, är nöjd, kameran går ner i viloläge efter en minut och vips när jag börjar fota igen så är den tillbaka på 1/125 sekund. Har inte kameran här men är det så är det funkar är det ju lite "farligt" tycker jag!
Poängen med C-lägena är ju att snabbt ställa in kameran med ett antal förbestämda parametrar. Om alla inställningar man ändrar i ett C-läge "fastnar" så har man snart inte alls samma kombination av parametrar kvar. Då kan man kanske bli lite förvånad nästa gång man använder samma C-läge.

Jag tycker alltså att det är bra att ändringar försvinner när man stänger av kameran, eller när man byter från ett C-läge, så att man alltid får samma inställninger varje gång man väljer ett C-läge.

Däremot kunde ändrade inställningar gärna få vara kvar när kameran går ner i viloläge, dvs utan att man stänger av den.

Gissningsvis är viloläge och avstängd samma tillstånd för kameran, med skillnaden att man måste väcka den från avstängd med på/av-vredet, medan man kan väcka den från viloläget med avtryckarknappen. Detta tror jag är förklaringen till att ändrade inställningar försvinner när kameran går i vila.

Per: Eftersom "bracketing"-inställningen inte försvinner vid viloläge så kan kameran känna av skillnaden mellan av och stängd.
Men visst *ska* dom temporära inställningarna återställas när man stänger av kameran eller vrider vredet fram och åter.

PMD skrev:

Jag tycker alltså att det är bra att ändringar försvinner när man stänger av kameran, eller när man byter från ett C-läge, så att man alltid får samma inställninger varje gång man väljer ett C-läge.
Håller med.
PMD skrev:
Däremot kunde ändrade inställningar gärna få vara kvar när kameran går ner i viloläge, dvs utan att man stänger av den.
Absolut.

Mvh
Anders

Det är ganska roligt det här. Ju fler funktioner en kamera har, ju mer "gnäll" blir det! ;-)

Men det är klart, jag håller med om att temporära ändringar borde vara kvar när kameran träder in i viloläget.

/Joakim

Vad händer med exponeringskompensationsinställningen när kameran går i vila om lägesväljaren är i Tv-, Av eller P-läget?

ANNONS