Annons

En liten fråga om katalogen / mappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om den dagen innehåller bilder från tre olika "fotohändelser"? Det kanske är "midsommar på landet" och "gatufoto" och "fotbollsderby" eller vad som helst. Skapa du då manuellt två nya mappar och flyttar bilderna till rätt mapp?

Ja, skulle det vara så att en dag innehåller bilder från vitt skilda sessioner separerar jag dem manuelt.

Likaså händer det att jag flyttar ihop bilder som är från flera datum. Jag kan t ex ha en mapp som heter "2012-07-00 Landet" den kan då innehålla bilder från flera olika dagar i juli. Jag gör så om jag kanske bara har ett fåtal bilder från varje dag och när exakt datum inte är väsentligt.
 
Ja, skulle det vara så att en dag innehåller bilder från vitt skilda sessioner separerar jag dem manuelt.

Likaså händer det att jag flyttar ihop bilder som är från flera datum. Jag kan t ex ha en mapp som heter "2012-07-00 Landet" den kan då innehålla bilder från flera olika dagar i juli. Jag gör så om jag kanske bara har ett fåtal bilder från varje dag och när exakt datum inte är väsentligt.

Vad är poängen med att göra så? Det går ju ändå att sortera bilder på nyckelord eller placera dem i collections. Metadata kan sparas i XMP-filer för framtidssäkring.

Säger inte att det är nåt fel, men är nyfiken på hur du tänkt.
 
Vad är poängen med att göra så? Det går ju ändå att sortera bilder på nyckelord eller placera dem i collections. Metadata kan sparas i XMP-filer för framtidssäkring.

Säger inte att det är nåt fel, men är nyfiken på hur du tänkt.


Jag använder bara collections för samlingar som är speciella på något vis.

Alla bilder får något keyword men de flesta bilder förblir utanför samlingar och til "vardags" når jag mina bilder via Lighromms grundstruktur,d v s samma struktur som det är på hårddisken och den är alltså kronologisk.

Anledningen till att jag ibland "klumpar" ihop bilder är praktisk. Trädet blir helt enkelt lite mer lätthanterligt.

Säg att jag är på landet och fotar familj, bad och lek. Jag kanske tar några bilder på måndag, några på tisdag och några på fredag. Totalt rör det sig om 30 bilder. Då känns det bättre att lägga alla i en mapp eftersom de har ungefär samma innehåll och att det skiljer några dagar i tid är betydelselöst.
 
Senast ändrad:
LR har en mängd möjligheter att organisera bilder. Förvirrande många tycker nog flera.
Det finns inget absolut rätt eller fel sätt att arbeta. Så receptet nedan får bli min medicin och vet jag många andra erfarna användares sätt.
1. Organisera bilder efter Datum. Börja varje trött nyårsdag med att skapa en ny mapp som döps till årets nummer. Nu på nyårsdagen alltså 2013. Skapa sedan undermappar i 2013 mappen som heter 20113-01, 2013-02, 2013-03 osv. Jag följer ISO standard men man kan också använda veckonummer eller andra alternativ. T.e.x 01 Januari osv. Sedan gäller det att komma ihåg att byta till vilken mapp bilder skall importeras. Själv har jag månad som undermapp. Sedan måste varje kamera man äger ha samma sätt att beskriva när bilden är tagen. Alla kameror skall vara inställda på ISO standard. Det vill säga 2013-01-01. 2130101 ger en annan sortering och amerikanska 01/01/2013 blir givetvis helt fel. Så ställ in alla kameror lika.
Nu hamnar alla bilder tagna ett visst datum i samma mapp.

2. Ibland blir det fel. Låt oss säga att jag tog en mängd bilder på nyårsafton och fortsatte fota efter midnatt. PÅ nyårsdagen skall jag importera bilderna från mina olika kameror.
När importdialogen dyker upp förklarar jag sömnigt att de skall importeras till 2013-01.
Efter importen så upptäcker jag att jag hade en hel del bilder i kamerorna också från 2012-12-30 och 2012-12-31. Inga problem. Det är bara att dra dessa mappar till 2102-12 så blir det korrekt.
OBS. Gör alltid dessa förflyttningar i LR. Gör det absolut inte från Finder eller Explorer. Då får ni problem i LR som inte vet vart mapparna tog vägen.

3. Att hålla ihop bilder från olika datum som hör ihop är en större utmaning. Inte därför det är svårt utan därför det finns många möjligheter. Jag kan givetvis skapa en undermapp i månaden, Skapa en mapp där jag har alla framkallade bilder för ett tidsintervall. Fast det är inte så LR är tänkt att fungera. Istället kan jag skapa smart kollektions som utifrån ett antal kriteria skapar mappar som samlar ihop bilder allt eftersom jag lägger till bilder. En annan variant är att samla ihop alla saker som rör en händelse. Nu i Januari skall jag åka till Afrika och fota. Så låt oss ta det som exempel.
Jag kommer förmodligen hem med några tusen bilder efter att ha slängt allt som är uppenbarligen dåligt under resans gång. Jag kör med MBP Retina så jag kan bedöma bilderna ganska bra direkt.
När jag kommer hem börjar den ordentliga redigeringen. Med en Wide screen 24" som är kalibrerad precis som MBP *Retina men nu visar Adobe RGB är det lite lättare att jobba.
Efter en hel del jobb har jag kanske nu något hundratal bilder som är riktigt bra.
Av dessa skapar jag en kollektion av mina bästa Safaribilder. Ur dessa väljer jag och vrakar och skapar en slide show. Sedan finns det några jag verkligen jobbar vidare med och skriver ut i storformat.
Alla dessa saker kan lagras i en Kollektion. När jag sedan vill ge bort den där fantastiska utskriften på Giraffen jag gjort tidigare så finns den lagrad med alla inställningar i min Safari kollektion. Vill jag igen visa min fina slide show finns den också där.
Det finns definitivt ett antal andra sätt att hantera detta men Kollektions är det mest flexibla.
Det är därför det nu finns möjligheter att lagra slide shows och utskrifter.
Till sist skall vi inte glömma bort att det grundläggande för att söka och välja ut bilder i LR är metadata. Lägger vi inte till metadata i bilderna så missar vi också mycket av styrkan i LR.
Glöm sedan inte att spara metadata till bilderna. Gör ni det så är allt borta om ni skapar om katalogen.
 
Punkt 1 och 2 kan du ju låta LR sköta helt automatiskt genom att välja nån av de inbyggda datumbaserade mappstrukturerna vid import. Då kan du importera 137.277 bilder spridda över 15 års tid i en enda omgång och allt hamnar i rätt mapp på en gång.

Själv använder jag inte nån beskrivande text i mapparna, utan kör helt enligt ÅÅÅÅ/MM/DD. Sen lägger jag till keywords för att beskriva bilder och händelser, och skapar de samlingar jag behöver, oftast med hjälp av "smart collections".

Lite mer om detta med mina funderingar kring datumbaserade mappar: http://sprng.me/el6ht
 
Någon som vet varför jag inte kan importera foton från Iphoto till Lr ? Iphoto:s mapp syns helt enkelt inte i Lr. En annan sak som förvirrar en novis är mappen mina Lr bilder som man rekommenderas att skapa i boken Lr4 av S Kelby. I mappen mina bilder har jag redan mappen Lightroom som endast innehåller bilderna som finns i Lr, jag har uppdaterat från 3 till 4. Är det då nödvändigt att som beskrivs i boken skapa ytterligare en huvudmapp ?
Mvh Anders.
 
Någon som vet varför jag inte kan importera foton från Iphoto till Lr ? Iphoto:s mapp syns helt enkelt inte i Lr. En annan sak som förvirrar en novis är mappen mina Lr bilder som man rekommenderas att skapa i boken Lr4 av S Kelby. I mappen mina bilder har jag redan mappen Lightroom som endast innehåller bilderna som finns i Lr, jag har uppdaterat från 3 till 4. Är det då nödvändigt att som beskrivs i boken skapa ytterligare en huvudmapp ?
Mvh Anders.

Vet inte vad som står i boken men om du redan har en struktur under mappen "Lightroom" i "Mina Bilder" så kan du använda detta. Inget fel idet.

Personligen har jag skapat en huvudmapp "E:\Bilder" på en annan hårddisk och därunder mappen "Lightroom" men en understruktur.

Huvudsaken är att du har koll på var dina original finns och ser till att att ta backup på dessa. Den inbyggda backup som Lightroom gör kopierar bara databasfilen - inte originalfilerna.
 
Tackar för svaret Anders. Förvirringen är numera något mindre. Precis som det står i boken sparar Lr bilderna i mappen bilder/mina bilder, rådet är att skapa mappen mina Lr-bilder och importera alla bilder till. Jag hade uppdaterat från Lr 3 till 4, det verkar som det då skapades en separat Lr mapp där alla bilder ligger som tidigare låg i Lr 3. Däremot går bilder som ligger i Iphotomappen inte importera till Lr, dels visas den inte i Lr. Försöker jag hämta på annat sätt så är Iphotomappen "nedsläckt".
Mvh Anders.
 
Försöker få ordning på min mappstruktur/Lightroom. Gamla kort ligger nu i mappar efter år, nyare bilder i mappar efter datum. Har kommit fram rill att jag vill ha bilderna i månadsmappar.

Hur löser jag det på ett smidigt sätt? Kan importera alla bilderna igen till en ny katalog men då tappar jag väl alla ändringar jag gjort i Lightroom?
 
Det går inte med automatik. Så har gör jag.
Under mina bilder ligger bilderna i mappar för år.
Så nu i December kommer jag skapa en Mapp som heter År 2013, i den skapar jag mappar som heter 201301, 201302, 201303 osv, jag du förstår.
Efter varje månadsskifte så gäller det att komma ihåg att peka LR till rätt månadsmapp för importen. Det missar jag många gånger. Nu gör det inget att jag kommer hitta bildmappar som det står 2013-02-02 på i Januari mappen. Det flyttar man rätt inifrån LR på någon minu
 
Det går inte med automatik. Så har gör jag.
Under mina bilder ligger bilderna i mappar för år.
Så nu i December kommer jag skapa en Mapp som heter År 2013, i den skapar jag mappar som heter 21201,201202,201204, jag du förstår.
Efter varje månadsskifte så gäller det att komma ihåg att peka LR till rätt månadsmapp för importen. Det missar jag många gånger. Nu gör det inget att jag kommer hitta bildmappar som det står 2013-02-02 på i Januari mappen. Det flyttar man rätt inifrån LR på någon minut.

Jag vill inte ha dem i datummapp som jag förstår du har. Tycker det är krångligt när man vill åt dem från något annat program än Lightroom. Vill istället bara ha månadsmapp och alla bilder den månaden direkt i mappen.

Blir mycket jobb för mig att ändra mig till månadsmappar, speciellt med de senaste tre åren som nu ligger i datummappar men skall över till månadsmappar. Kanske lika bra att låta de ligga som de gör och börja med månadsmappar nu.
 
Det går bra att göra så också. Du kan ställa in det i LR i importfönstret under destination.

Jag föredrar att få bilderna uppdelade på datum där alla bilder från mina kameror jag använt finns samlade. Ibland lägger jag till en beskrivning efter datum, t.ex svampplockning. Det gör det lättare att hitta.
Jag skulle inte gilla att få 3-5 000 bilder från en semesterresa liggande under en månadsmapp.
För LR spelar det ingen roll. Båda sätten fungerar.
 
Om du vill flytta bilder som redan är importerade till LR så ska du göra det innifrån LR, annars tappar LR kontakten med bilderna.

Om du idag har bilder i mappar baserat på datum (dag) och vill flytta dem till månadsmappar, så är det bara att använda LR's "filter bar" för att visa alla bilder tagna den månad du vill:

http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/11/32913284566-orig.jpg

Sen är det bara att markera dessa bilder (Ctrl-A) och dra dem till den mapp du vil ha dem i, inne i LR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.