Annons

En liten fråga om katalogen / mappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Så här ligger mina mappar just nu: http://img696.imageshack.us/img696/3731/skrmavbild20101002kl020.png

Som ni kan se så ligger mapparna lite tokigt, och jag vill gärna att de ska ligga i månadsordning uppifrån och ner. Alltså juli, augusti, september, oktober, o.s.v.

Jag är nybörjare i Lightroom och jag har tyvärr inte lyckats göra så att mapparna hamnar i den ordning som jag vill ha dom. Någon som vet hur jag ska göra?

Tack! :)
 
Jag löser det genom att döpa dem till
Källkod:
2010
  01 Januari
  02 Februari
  03 Mars
.. osv

Då hamnar de ju 'rätt' -- men om du stör dig på att ha siffror först så fallerar det ju :)
 
Lånar tråden för jag undrar hur ni erfarna Lightroom-användare hanterar era kataloger? Har ni bara en eller flera olika?
Själv började använda LR i början av 2012 och därför ligger alla mina bilder i samma katalog. Men är det klokt att bara låta en katalog växa i takt med att man plåtar och importerar, eller är det bättre att t ex sätta upp en katalog per år?
 
Jag har bara en katalog, med idag 30.000 bilder. Det finns många som har kataloger med 100.000-tals bilder. Nackdelen med att dela upp bilder på flera kataloger är att du tappar den totala överblicken och sökbarheten. Du kan bara söka inom en katalog, inte flera. Det generella rådet brukar vara att hålla sig till en katalog såvida man inte har tydliga anledningar till att använda flera. Ett exempel kan vara en yrkesfotograf som vill håll aisär jobb-bilder och privata bilder.

Jag som hobbyfotograf klarar mig bra med en katalog, även om jag fotar inom olika "områden". Jag separerar mina bilder med hjälp av nyckelord istället.
 
Katalogproblem (Mac, LR eller+)

Jag har lagt ner stor möda på att skapa en mappstruktur med årtal som huvudmapp och sedan undermappar vartefter jag laddar in filerna via SD-kortet men av någon konstig anledning när jag skulle hämta upp bilder så finns inga bilder i undermapparna, endast bilder i autoskapade datummappar som syns i samma kollumn som huvudmapparna... mycket scrollande blir det.

Konstigt är det för mig i alla fall (hajjar nada)

Är det kamerans data som styr katalog/mapp eller var ligger problemet?
(Använder en Nikon D800 + Mac)
 
Var bilderna hamnar vid import styr du själv, medvetet eller omedvetet, via den högra panelen i importdialogen. Där kan du välja om bilder ska flyttas, kopieras eller ligga kvar där de är. Du kan välja om de ska läggas i datummappar eller om de ska hamna i en enda mapp. Och lite annat. Så frågan är: vilka val har du gjort?
 
Var bilderna hamnar vid import styr du själv, medvetet eller omedvetet, via den högra panelen i importdialogen. Där kan du välja om bilder ska flyttas, kopieras eller ligga kvar där de är. Du kan välja om de ska läggas i datummappar eller om de ska hamna i en enda mapp. Och lite annat. Så frågan är: vilka val har du gjort?

OK... då verkar det som om jag gjort något omedvetet????
men ska det påverka mappstrukturen i Findern??

Ska jag rodda tillbaka alla bilder manuellt för att åter få den mappstruktur vi strävar efter (Årsmapp=huvudmapp samt undermappar med datum och händelsenamn)
samt avinstallera LR och sedan återinstallera den och göra en ny import

Oavsett vad du rekommenderar så måste jag nog ta mig tid och lära mig logiken i programmet... det viktigaste just nu är att återställa mappstrukturen
 
Jag, och många med mig, rekommenderar en ren datumstruktur, utan att blanda in några namn i mappar. Här har jag skrivit varför:
http://sprng.me/el6ht

Men du måste förstås bestämma vad som funkar för dig.
 
När du importerar så kan du välja vart filerna ska hamna under 'Destination' i den högra panelen (jag använder engelska termer här eftersom jag kör den engelska versionen) och vad du senast valt där kommer Lightroom ihåg från gång till gång så om du någon gång valt att importera sorterat per datum och inte ändrat så är det nog därför dina filer ligger som dom gör.

Om jag förstår dig rätt i det du vill så ska du kryssa i 'Into Subfolder' och ange ditt önskade mappnamn i textfältet samt under 'Organize' välja 'Into one folder'. Kom dock ihåg att du måste ange ett nytt mappnamn vid varje import annars hamnar bilderna i samma mapp som vid förra importen.

Personligen använder jag mig av datummappar för att jag tycker det blir en bra struktur och jag slipper just din problematik och kan lämna mina importinställningar samma från gång till gång.

Vill jag ha mer beskrivande namn eller bara hålla ihop en grupp bilder så använder jag Collentions och Smart Collections med nyckelord infrån Lightroom istället.

En av de stora fördelarna med Lightroom är just, enligt min mening, att man slipper hålla på och jobba i filsystemet och kan göra det mesta inifrån programmet istället.
 
Tack Robert och Joakim för bra tips

Det verkar vara här skon klämmer när jag testade LR, helt uppenbart.

Jag har alltid haft en mappstruktur så jag lätt kunde hitta mina inscannade neg/dia och då blev det givetvis med datum och ett id-namn, detta var i PC-världen men när jag skaffade en Mac så är det inte samma tänkeri vilket gör mig frustrerad, att enbart ha datummappar bland tusentals bilder kanske funkar om man enbart utgår från LR och sen taggar dom där men för mig är det en omvänd procedur som kommer ta tid då allt material måste gås igenom en gång till (har neg och dia från 1970- + allt från digitalkameran) Jag har även Nikons NX2 (ej inlärd) samt PS

MEN... vad nu göra med min mappstruktur? (måste ha datum + id-namn) ska jag göra om/återställa allt arbete igen eller går det att fixa med automatik?
 
När du importerar så kan du välja att importera till en specifik namngiven mapp, och du kan välja var denna mapp ska hamna. Du kan även döpa om mappar senare, inifrån LR. Du kan även döpa om filer inne i LR. Och du kan flytta filer och mappar inne i LR. Och allt du gör speglas på motsvarande sätt ute i den normala fil/mappstrukturen på hårddisken. De mappar och filer du ser inne i LR är exakt desamma som på hårddisken. LR har inget eget filsystem. Men när du väl har importerat bilder till LR så är det viktigt att du sedan hanterar dessa bilder inifrån LR (t.ex. döper om eller flyttar). Om du gör det utanför LR så kommer LR att tappa kontakten med bilderna. Tänk på att LR inte innehåller några bilder, utan är bara en databas med pekare till bilderna.

Visst kan man använda namngivna mappar som du vill göra, men de flesta rekommenderar nog att inte göra det. De går inte att skapa med automatik, eftersom du ju måste ge dem et namn. En av fördelarna med en ren datumbaserad mappstruktur är att den är helt automatiserad. Du kan importera 100.000 bilder på en gång, och LR kommer att sortera bilderna i rätt mapp baserat på EXIF-data.

Men som sagt, var och en får hitta den metod som passar denne bäst.
 
Som sagt... Innan import till LR
Jag har mängder med bilder som jag scannat in och dessa lägger jag in i Findern på min Mac i en undermapp till årtalet, t ex: Bilder/1976/1976 Aug Grekland,
då vet jag vad den mappen innehåller men jag lär inte hitta den om den får en mapp med scanningsdatumet eller det datum som jag sparade ner bilden...
(Nyare bilder tagna med digitalkamera döper jag mappen t ex till: 2012-09-01Handboll, bilderna har nu endast kamerans data DSC_0092 eller som en del av någon anledning nu heter "namnlöst-0597.jpg)

SEN att jag kan "tagga" bilderna i LR och få en struktur den vägen är en annan sak (dubbeljobb då allt måste gås igenom en gång till) det är grundstrukturen som är viktig för mig.
Måste även kunna hitta bilden utifrån LR om jag t ex vill ta in den i PS eller mail (via Findern) och då måste man väl ha ett register för att hitta just den där bilden som jag t ex tog 1993 om man endast har datummappar (som kanske inte stämmer med foto/scanningstillfället)
Har även råkat ut för att efix-datumet ändrats på en del bilder????

1. ska jag avinstallera LR och fixa till alla mappar/bilder i Findern som jag vill ha det enl ovan och sedan återinstallera LR och importera på nytt?

2. eller räcker det med att endast lägga tillbaks alla bilder i rätt undermapp och sen göra en ny import?
 
Du lägger alltså bilderna i rätt mapp manuellt, utanför LR? Isåfall kan du importera med valet "Add" ("Lägg till" på svenska natar jag?). LR kommer du importera bilderna, d.v.s läsa in all information om bilderna, men låta bilderna ligga kvar där de är.
 
1. ska jag avinstallera LR och fixa till alla mappar/bilder i Findern som jag vill ha det enl ovan och sedan återinstallera LR och importera på nytt?

2. eller räcker det med att endast lägga tillbaks alla bilder i rätt undermapp och sen göra en ny import?

Det är lite svårt att hänga med i turerna men att avinstallera LR behövs inte.

Om jag förstår rätt så har du nu oordning i LR men ordning på hårddisken.

Du kan då i LR skapa en ny databas (katalog). Du gör det under File/Arkiv menyn.

Du bör då ha ett tom katalog.

Då kan du som Robert säger göra import och välja "Add" - då kommer filerna att ligga kvar på disken i den mappstruktur som du har och är nöjd med. LR bygger då upp en databas med en "pekare" till bildfilerna i den befintliga strukturen.
 
Tack erro och AFJ

Det var jag som testade lite när jag installerade LR och då blev det oordning i Findern, får skylla mig själv... ska testa att skapa en ny databas samt strukturera om mapparna som jag hade det innan.

Jag skapar numera en ny mapp i Findern när jag flyttar över bilderna direkt från SD-kortet, låter alltså inte Nikons program lägga upp det hela...

EXIF fungerar väl bra så länge man enbart kör digitalt från kameran men det blir ju galet när man scannar in en gammal bild eller laddar ner en, då får bilderna datum efter när de skapades i min dator.

Nu ska jag i alla fall läsa på ordentligt i skolboken från moderskeppet ;)
 
Jag har faktiskt två kataloger i Lightroom. En för mina digital och en för mina analoga.

De analoga tog jag långt innan jag blev fotointresserad och är uteslutande av typ "semesterfoton". Jag har bara papperskopior och håller på att sakta men säkert scanna/fotografera av dem. Där är som sagt Exif inte så intressant så där gör jag manuellt en struktur. Jag gör den inne i Lightroom med dra-o-släpp.

De digitala bilderna: När jag börjdade använda LR använde jag Windows utforskaren för att kopiera bilderna från minneskortet men jag har insett att det är mycket smidigare att använda Lightroom även för det.

Jag låter LR kopiera direkt från minneskortet och LR skapar automatiskt en trädstruktur på hårddisken som är datumbaserad. Efter import döper jag om mapparna, tex blir mappen "2012-06-23" kanske omdöpt till "2012-06-23 Midsommar på landet" - allt innifrån LR.
 
Jag låter LR kopiera direkt från minneskortet och LR skapar automatiskt en trädstruktur på hårddisken som är datumbaserad. Efter import döper jag om mapparna, tex blir mappen "2012-06-23" kanske omdöpt till "2012-06-23 Midsommar på landet" - allt innifrån LR.

Men om den dagen innehåller bilder från tre olika "fotohändelser"? Det kanske är "midsommar på landet" och "gatufoto" och "fotbollsderby" eller vad som helst. Skapa du då manuellt två nya mappar och flyttar bilderna till rätt mapp?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.