Annons

En liten fråga om katalogen / mappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Så här ligger mina mappar just nu: http://img696.imageshack.us/img696/3731/skrmavbild20101002kl020.png

Som ni kan se så ligger mapparna lite tokigt, och jag vill gärna att de ska ligga i månadsordning uppifrån och ner. Alltså juli, augusti, september, oktober, o.s.v.

Jag är nybörjare i Lightroom och jag har tyvärr inte lyckats göra så att mapparna hamnar i den ordning som jag vill ha dom. Någon som vet hur jag ska göra?

Tack! :)
 
Jag löser det genom att döpa dem till
Källkod:
2010
  01 Januari
  02 Februari
  03 Mars
.. osv

Då hamnar de ju 'rätt' -- men om du stör dig på att ha siffror först så fallerar det ju :)
 
Lånar tråden för jag undrar hur ni erfarna Lightroom-användare hanterar era kataloger? Har ni bara en eller flera olika?
Själv började använda LR i början av 2012 och därför ligger alla mina bilder i samma katalog. Men är det klokt att bara låta en katalog växa i takt med att man plåtar och importerar, eller är det bättre att t ex sätta upp en katalog per år?
 
Jag har bara en katalog, med idag 30.000 bilder. Det finns många som har kataloger med 100.000-tals bilder. Nackdelen med att dela upp bilder på flera kataloger är att du tappar den totala överblicken och sökbarheten. Du kan bara söka inom en katalog, inte flera. Det generella rådet brukar vara att hålla sig till en katalog såvida man inte har tydliga anledningar till att använda flera. Ett exempel kan vara en yrkesfotograf som vill håll aisär jobb-bilder och privata bilder.

Jag som hobbyfotograf klarar mig bra med en katalog, även om jag fotar inom olika "områden". Jag separerar mina bilder med hjälp av nyckelord istället.
 
Katalogproblem (Mac, LR eller+)