Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En Liten förklaring

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Har tittat på olika extension tube extenders mellan ringar och dyligt, men ej förstått vad alla dom olika gör. rätta mig om ja har fel.

Teleconverter x hum= dubblar objektivets zom förmåga med talet x1,4 x 2,o och så vidare

Mellan ringar= närgränsen på objektivet minska och där med möjlig gör att jag kan fokosera närmare på det tänkta målet.

extension tube=??????

"Extension tube", "macro tube" och mellanring är samma sak. Mellanring är det ord som vi normalt använder i sverige, dock har internets påverkan gjort att många har börjat använda det amerikanska uttrycker "macro tube" som de försvenskar till "makrotub".

Telekonvertern förlänger objektivets brännvidd. Ett 70-200 med 2x konverter ger då 140-400mm brännvidd. Närgränsen förändras dock inte, varför telekonvertern även gör att man får större förstoringsgrad på närgränsen.

Edit: Vissa menar att det finns en distinktion mellan "makrotub" och mellanring, nämligen att makrotuben är "dum" på så sätt att den inte har någon överföring av signaler (elektriska eller mekaniska) mellan hus och optik. Det är möjligt att den distinktionen finns i engelskan/amerikanskan, men mig veterligen använder man ordet mellanring i sverige vare sig den överför signaler eller ej.

Köper inte distiktionen okopplad tub = makrotub. Alla Mellanringar kan ses som makrotuber - vilket fånigt namn förresten. Tub = det som Kalles randiga kläms ur.

Köper inte distiktionen okopplad tub = makrotub. Alla Mellanringar kan ses som makrotuber - vilket fånigt namn förresten. Tub = det som Kalles randiga kläms ur.

Visst är makrotub ett fånigt ord. Men en tub kan nog vara något annat än det som Kalles kommer i också, som t ex i ordet tubkikare.

Per.

PS. Jag slog upp etymologin för "tub". Ordet kommer från latinets "tub" som betyder rör eller slang. DS.

Från Wikipedia:

En Tub är en cylinderformad behållare, som mest förknippas med livsmedel, som är försedd med en skruvkork (av plast). Andra saker som brukar förvaras i denna form är exempelvis tennisbollar.
Tub används ibland synonymt för flaska, till exempel gastub eller dykartub.
I TV-serien "Anders och Måns" (första säsongen, avsnitt 5), tycker Måns att alla produkter som är "mjuka, lagom fuktiga och utan stora bitar" ska förpackas på tub.
Tub kan även vara ett slanguttryck för Tunnelbana.

Jag som är stockholmare kan intyga det sista påståendet, om tunnelbanan.

"Extension tube", "macro tube" och mellanring är samma sak. Mellanring är det ord som vi normalt använder i sverige, dock har internets påverkan gjort att många har börjat använda det amerikanska uttrycker "macro tube" som de försvenskar till "makrotub".

Telekonvertern förlänger objektivets brännvidd. Ett 70-200 med 2x konverter ger då 140-400mm brännvidd. Närgränsen förändras dock inte, varför telekonvertern även gör att man får större förstoringsgrad på närgränsen.

Edit: Vissa menar att det finns en distinktion mellan "makrotub" och mellanring, nämligen att makrotuben är "dum" på så sätt att den inte har någon överföring av signaler (elektriska eller mekaniska) mellan hus och optik. Det är möjligt att den distinktionen finns i engelskan/amerikanskan, men mig veterligen använder man ordet mellanring i sverige vare sig den överför signaler eller ej.

Tackar för ett bra svar..
/kristian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar