Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En konstig fläck på mina bilder....

Produkter
(logga in för att koppla)

Artin

Aktiv medlem
Hej har en d200 med orginal objektiv 18-70. På mina biled dycker de upp en suddig fläck. jag bifogar dilb. har gjort rent allt utom sensorn vet inte hur man gör. Måste man skicka iväg den eller kan man göra de själv. Har tyvär bara ett objektiv så jag kan inte testa om de är objektivet. Jag har provat med med en annan dator utan resultat. Kan även vara skit inne i objektivet.

direkt länk till bilden
http://img192.imageshack.us/img192/2964/dsc1568flckzs1.jpg

tack på förhand //Artin
 
Ser definitivt ut som damm på sensorn. Lätt att blåsa bort med en gummituta typ "revaxör orange".

Prova olika zoomlägen med objektivet mot t ex en ljusblå himmel så ska du se att fläcken sitter exakt på samma ställe på bilden och blir varken större eller mindre oavsett zoomläge.
/Peter
 
läs din manual då ser du hur du ska göra, tror att det är smuts som sitter ganska hård, ett dam ser mera ut som en litet prick.
Vilken bländare har du på bilden.
 
Joi skrev:
läs din manual då ser du hur du ska göra, tror att det är smuts som sitter ganska hård, ett dam ser mera ut som en litet prick.
Vilken bländare har du på bilden.

Bländare är väll samma som Apeture enligt Adobe brige säger den f/4,4.

//Artin
 
på bländare 4,4 syns inte dammkorn men det är troligen vätska som syns på bilden, såg mina
första dammkorn på en bild tagen med f36 och
provade hama blåsbälg som tog det mesta bort
men om det är olja eller någon annan vätska hjälper det inte med blåsbälg.
Kolla på YFO de har en duk o väska som är bättre
för fast smuts.
 
Artin skrev:
Bländare är väll samma som Apeture enligt Adobe brige säger den f/4,4.

//Artin
Det innebär att smutspartikeln är ganska så kraftig när den syns vid en så pass stor bländare.

Ett råd. läs det du kan om sensorrengöring & kolla upp i din bruksanvisning hur du ska gå till väga innan du gör nåt.

Det är inte svårt att rengöra men det är viktigt att man har klart för sig hur det ska gå till innan man kör igång.

//Larsa
 
Jag hade exakt likadana (två stycken) och det va skit på linsen (som knappt syntes). En rentorkning så va att fint igen.
 
Hittade i boken hur man skulle göra.... men då var batteriet för lite laddat måste ha 3 pluppar eller mer för att man ska kunna låsa spegeln... bara att vänta... tack för alla tipps. Hittade även lite annat matnyttigt när jag sökte på rengöring av sensorn... som tur så fick jag inga spydiga "SÖK" kommentarer från er...som man kan få på andra forum..

//Artin
 
Såg en annan sak nu när jag tittade närmare på objektivet de sitter en nåt damm korn på insidan!!! hur får man bort den!! måste jag skicka objektivet till Nikon eller hur ska jag göra...
 
Magnuz skrev:
Jag tror det är ett UFO...


/Magnus

PS. Sensorbrush är ett måste DS.

Haha....då kan jag sälja bilden dyrt om de är ett ufo..

I boken står de att man inte får använda pensel på sensorn.... Och att man ska kontakta Nikon verksta för hjälp...
 
Zoso skrev:
Jag tiyttade på din bild i PS, och enligt exif informationen är den tagen på bländare 10.

Bländare 4.4 är maxöppningen på objektivet.

Så med all säkerhet är det en damfläck på sensorn.

Hur du skall gå tillväga för att få bort det kan du läsa här...

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

kent.

Kent den där sidan var riktigt bra gjorde en testbild i photoshop då såg jag vart skiten satt så jag fick bort den stora fläcken i alla fall... men jag såg att de fanns litte annat skit me så jag får ta å beställa lite rengörings grejor. Är sensorn så kännslig som de står i instr.boken. eller ska man ta de med en lite nypa salt så länge man vet vad man gör??

//Artin
 
nja men den är svår att laga, men jag kan verkligen rekommendera en blåsbälg. har tagit bort allt mitt damm...

/Nicklas
 
Artin skrev:
Kent den där sidan var riktigt bra gjorde en testbild i photoshop då såg jag vart skiten satt så jag fick bort den stora fläcken i alla fall... men jag såg att de fanns litte annat skit me så jag får ta å beställa lite rengörings grejor. Är sensorn så kännslig som de står i instr.boken. eller ska man ta de med en lite nypa salt så länge man vet vad man gör??

//Artin

Ta det med en nypa salt, kameratillverkarna skriver så där bara för att slippa bli stämda i USA när någon klantskalle gör fel :)

Nikon säljer själva rengöringsprylar för sensorn i Japan.

Gör som det står på sidan så kommer det funka bra.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.