Annons

En konkret jämförelse mellan S95 och LX5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuvisen

Ny medlem
Har suttit och lusläst information om Canon powershot S95 och Lumix DMC-LX5 både här på forumet och olika recensioner.
Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig. Därför tänkte jag höra med er fotokunniga personer där ute, om ni kanske kan hjälpa mig.

Jag kommer åka som utbytesstudent detta år och kommer därför använda kameran väldigt mycket. Allt från dessa "semesterbilder" till något som jag kan utveckla mitt fotointresse med. Har en Canon 1000d sen innan, men känner att jag vill ha en kamera som jag kan bära runt nästan hela tiden utan att behöva få för ont i ryggen.
Jag funderar på om LX5 är på gränsen för klumpig och om den kanske även är för avancerad? Behöver liksom inte fotografera i RAW-format, men jag vill samtidigt använda något som jag kan känna att jag kan utvecklas med...
Känns som en ganska dum fråga, men har för mig att jag läste att det inte finns någon självutlösare på S95, stämmer detta? För det känns ganska viktigt att det finns för min del.

Tack på förhand! :D

Det finns på båda.

Frågan är vilken som du trivs med, vilkens bildkvalitet du gillar, vilken som känns mer attraktiv för dig. Har du prövat dessa 2 kameror i handen t.ex.?
Dessa är väl ganska lika sinsemellan.

Själv skulle jag köra på en LX5 eftersom min LX3 har alltid funkat utan att flunka och fått sig rejäla stänkar i stormar på medelhavet ombord som i några sandstormar på Sinai och Egypten, och funkat över förväntan överallt annars också.
Köpte den väl 2008 eller 2009 och den (LX3) har varit "always on top of the job" för mig iaf.

Dpreview testar dem mot varandra, intressant test. Det blir typ oavgjort. Nikon P7000 är med i testet också men blir jumbo med bred marginal. Nikon har svårt för kompakterna.

Dpreview testar dem mot varandra, intressant test. Det blir typ oavgjort. Nikon P7000 är med i testet också men blir jumbo med bred marginal. Nikon har svårt för kompakterna.

Jämte detta, kila in på nån butik som säljer dessa och testa lite. Ta med ett eget minneskort och kika på bilderna hemma och jämför mm.
Välj inte på pappret, välj den som känns bäst.

Senast ändrad:
Har suttit och lusläst information om Canon powershot S95 och Lumix DMC-LX5 både här på forumet och olika recensioner.
Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig. Därför tänkte jag höra med er fotokunniga personer där ute, om ni kanske kan hjälpa mig.

Jag kommer åka som utbytesstudent detta år och kommer därför använda kameran väldigt mycket. Allt från dessa "semesterbilder" till något som jag kan utveckla mitt fotointresse med. Har en Canon 1000d sen innan, men känner att jag vill ha en kamera som jag kan bära runt nästan hela tiden utan att behöva få för ont i ryggen.
Jag funderar på om LX5 är på gränsen för klumpig och om den kanske även är för avancerad? Behöver liksom inte fotografera i RAW-format, men jag vill samtidigt använda något som jag kan känna att jag kan utvecklas med...
Känns som en ganska dum fråga, men har för mig att jag läste att det inte finns någon självutlösare på S95, stämmer detta? För det känns ganska viktigt att det finns för min del.

Valde själv en S95, supernöjd. Den är dessutom aningens billigare vilket kan ha betydelse. Jag använder den varje dag, har nästan glömt bort att jag har en stor DSLR. Den bästa kameran är den du har med dig, vilken du än väljer blir du nöjd med. Som ngn föreslog ovan - gå in och känn på grejorna!

Den enda fördelen jag ser med S95 är att den är fickvänlig, för jeansfickan då.

Jag har länge funderat på Lx5 men är nu helsåld på olympus nyligen presenterade XZ-1, ser ut att vara en höjdare! Ungefär samma storlek som Lx5, med en fantastisk ljusstyrka & samma fina inmatningsring som S95. Finns dock inte att köpa här än...

http://www.youtube.com/watch?v=Jrvv4Ee3Jzw&feature=youtube_gdata_player

http://www.dpreview.com/previews/olympusXZ1/

Finns fler tester på nätet, googla.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen till tusen.
Får helt enkelt ta mig till någon affär och klämma på kamerorna och känna vad som känns bäst.
XZ-1 lät även intessant, ska ta mig lite tid o googla lite om mer info om den :)

Jag har länge funderat på Lx5 men är nu helsåld på olympus nyligen presenterade XZ-1, ser ut att vara en höjdare! Ungefär samma storlek som Lx5, med en fantastisk ljusstyrka & samma fina inmatningsring som S95. Finns dock inte att köpa här än...

Olympus verkar ha något spännande på gång med XZ-1, men det verkar går inte att ändra funktionen hos främre inmatningsringen.

Vad som fick mig att falla för Canons S90 (föregångaren till S95) var litenheten och inmatningsratten runt objektivet, den sistnämnda har jag permanent ställd att fungera som zoomring. Kameran zoomar då snabbt i fasta steg som ger bildvinklar motsvarande 28, 35, 50, 85 och 105 mm och för mig som fotograferar mycket med systemkameror känns det väldigt bra att direkt kunna välja välkända bildvinklar (istället för att zooma på måfå). Kameran är nu min "alltid med" kamera och är permanent nedstoppad i jackfickan. Bildkvaliteten är utmärkt, även i ganska svåra ljussituationer.

Jag är mer än nöjd. Men S90/95 har en irriterande nackdel, den saknar ett tydligt grepp vilket gör att den kan kännas hal att hantera (finns dock ett grepp att köpa till S90, S95 är istället strävare för att vara lättare att hålla i). På den punkten är LX5 bättre, men som sagt LX5:an är större och tyngre (vilket kan vara både till fördel och nackdel).

Gå in till en fotohandlare som har bägge och känn hur de känns i handen och om du kan manövrera knappar och vred, bildkvaliteten är i princip lika oavsett vad du väljer så välj istället på känsla och hantering.

Olympus verkar ha något spännande på gång med XZ-1, men det verkar går inte att ändra funktionen hos främre inmatningsringen.
Nä tyvärr inte, funktionen på den styrs av vilket program man valt.

Finns alltid småsaker man irriterar sig på. Jag gillar inte känslan i Lx5 s inmatningsratt. På S95 irriterar jag mig på att den inte visar tid och bländare hela tiden när man ändrar någon av dem i bländar eller tidsautomatik, den visar bara en av dem beroende på vilken automatikform man valt. Inte förrän man trycker ned avtrycket till hälften så visar den båda, sånt stör mig & har också klagats på i flera tester.

Vill man ha kameran som verkligen alltid är med så är S95 överlägsen, annars så håller jag de två andra högre & mest då pga ljusstyrkan.

Jag inväntar själv olympusen & väljer då mellan den och Lx5 men det skulle inte sitta illa med en S95 också att kunna smyga ned i byxfickan när man ska ut på krogen :)

Jag valde S95 fr a för storleken. Den ligger alltid i fickan. Jag är helnöjd med bildkvaliteten och hanteringen av kameran. Det finns möjlighet att fotografera RAW-format med båda.
Hälsn Maria

Jag själv har LX3 och är nöjd med den bortsett jag jag började känna mig begränsad av att bara ha 24-60 mm. Började därför se mig om efter annat o fastnade för Canon G12. Hade jag inte köpt den hade jag nu suttit o tvekat mellan -------s95 och LX5 samt troligen sneglat på Olympusen...

Oly XZ-1 hade jag helt missat, ser jätteintressant ut. Hoppas sensorn är lika bra som den i S95 så har vi en ny vinnare. Jämför 28-112mm f/1.8-2.5 mot S95:ans 28-105mm f/2-4.9 --- mellan 1/3 och 2 steg mer ljus än S95. Tjohoo!

Och en fin 3" 621K OLED-skärm
Och raw foto i 3 fps (?)
Och 720p 30fps video

Senast ändrad:
Oly XZ-1 hade jag helt missat, ser jätteintressant ut. Hoppas sensorn är lika bra som den i S95 så har vi en ny vinnare.
Sensorn är samma som den i Lx5 & den är ju lika bra som i S95. Om Olyn håller måttet, alltså är lika bra som på papperet så bör den bli klassledare framför Lx5.

S95 tycker jag vänder sig mer till de som vill ha den bästa riktigt lilla kompakten...

Någon som vet något leveransdatum på olympusen i sverige? Hade väl nästan bestämt mig för lx5 men olympusen verkar ju onekligen också trevlig..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto