Annons

En klädbutik har snott min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

wiwi

Aktiv medlem
Japp, då var det min tur.

Klädbutiken ***** har i dagens tidning använt en av mina bilder som sin reklambild i deras annons. Vet inte om den finns på fler ställen.....hursomhelt skall prata med chefen i morgon då han inte var där i dag. Jag har aldrig gjort något jobb åt dem och enda sättet som jag kan komma på är att de tagit bilden från min hemsida eller skannat bilden från papperskopian som jag gav killen som jag fotade.

Ska bli intressant att höra vad han säger.


Vad skulle den vara värd om allt gått rätt till??

annonsen är på sid tre mitt i - alltså bland det första man ser och i strl 8x11 cm om det påverkar.

Tack för er hjälp

wiwi
 
Hej,

Bilderna på din hemsida är ju ganska små, så troligast är väl att dom scannat papperskopian du försett modellen med. Kanske utan att ha en tanke på bildrättigheter osv, att modellen gav sitt medgivande kanske dom trodde var tillräckligt...

Om jag vore du skulle jag föst kontakta chefen för butiken och ta en diskussion om det hela och se vad dom har för inställning.

Vet vet, det kanske finns en öppning för att göra lite jobb åt dom till nästa annonsering? I sådana fall, och om ovanstånde berodde på okunskap, skulle jag nog bjuda på den där publiceringen.

Om inte, ja.. då får man väl ta sej en funderare.

Lycka till!

/john
 
RGB skrev:
Om jag vore du skulle jag föst kontakta chefen för butiken och ta en diskussion om det hela och se vad dom har för inställning.

Okunskap har ingen betydelse i det här läget och det är ett företag dessutom. Dom är skyldiga att förse sig med rätt kunskap om man skall publicera bilder. Det finns nog ingen juridisk instans som skulle gå på "vi visste inte att man fick göra så" i det här fallet.

Undrar om butiken tänker likadant nnär dom tar en snattare och snattare yttrar "Jag visste inte att det inte var tillåtet att sno kläder..."

...det kanske finns en öppning för att göra lite jobb åt dom till nästa annonsering? I sådana fall, och om ovanstånde berodde på okunskap, skulle jag nog bjuda på den där publiceringen.

Detta tycker jag faller på samma argument som jag angav ovan. Här antyder du dessutom att man, som fotograf, är den svaga parten. Låter rent befängt i mina öron.

Potentiellt samtal med klädbutikens chef:

"Ni har snott min bild, men om jag får fota för er nästa gång för 1.500 så är det ok. Jag skulle bli sååååå glad för att få ta bilder för er och att jag dessutom blir publicerad....!"

Det här med olovlig publicering som genomförs av företag är ett otyg - okunskap, fotografen skall vara tacksam osv. Ursäkterna är många och håller definitivt inte. Dessutom vet nog de flesta företag vad copyright, upphovsrätt och vad varumärkesskydd innebär eftersom dom själva använder samma skydd för sina egna produkter. Känns som om man har tänkt "går det, så går det" i det här fallet.

Slå till med SFF's eller BLF's prislista plus straffpåslag. Glöm inte att stämma av priset mot storlek på bilden och upplagan.

Dock så lär samtalet med chefen eventuellt ge kommentarer som:

"Det får du ta med firman som gjort annonsen - Vi visste inte om det här"

"Det var en sommarvikarie som gjorde bilden på sin dator - Vi visste inte att bilden som användes var din"

"Va - Vaaar det inte tillåtet? Förlåt då - Ta ett par jeans som kompensation-"

"Jaja olagligt och lagligt - Beror väl på hur man ser det. Är du inte tacksam över att din bild syns överallt? Tänk vad det kan innebära för din marknadsföring, nu när alla vet vem du är. (Byline saknas i reklamannonser)"

Vad du vill ha som svar från chefen på företaget är "Hemskt ledsen, skicka en faktura enligt gällande regler, så rättar vi till det här meddetsamma - Ta gärna lite kläder som en extrabonus."

Om konversationen inte går den riktningen, så kontakta Teste.
 
Det herr Stoltz skriver ovan är helt rätt i sak.

Med mitt inlägg menade jag följande:
Jag skulle inte direkt och omedelbart gå på den hårda linjen. Det är tyvärr inte omöjligt att det slutar med den, men börjar man med att förklara krig så har man definitivt och permanent stängt alla andra dörrar på vägen.

/john

(som nu ger sej ur denna tråd. Lycka till Wiwi!)
 
Tack för allt ni skriver. Det ger en mer distans och djup till sina egna tankar.Intressant också med olika vinkling på det. Jag tackar och bockar John o Hans-Christian.

Själv skall jag ta ställning nu och prata med chefen i morgon.

Räknade i listan och om jag gjort rätt så ser det ut som ganska stora siffror.
Med 10% av basbeloppet för olovligt framställande av bild ( den blev skannad).
Två tim arbetstid för att ta fram bilden,
publicerad i stor upplaga
och påslag för att mitt namn syns ju inte så blev det fina siffror som drygt 27000kr.

Tilläggas kan göras att chefen har ringt nu och sagt att de gjort fel och aldrig gjort så tidigare mm. Trevlig och ursäktande och undrade hur han skulle kompensera mig för detta.
Jag svarade inte utan sa att jag skall fundera och att jag hör av mig i morgon.

Man vill ju inte bränna sin skepp här men heller inte vara en gratis bildbyrå när man försöker livnära sig på detta.

Så hur mycket jag kommer att sova i natt är nog oklart.

Skulle någon vilja säge något mer så gärna för mig, annars borde jag klara mig nu - tror jag.

Tack.
 
I det här specifika fallet tycker jag definitivt att du ska ha betalt för bilden, och enligt BLF:s prislista, då det använts i kommersiellt syfte och olovligen.

Och visst kan man vara bestämd när man kommer med sina krav, men lite vänlighet skadar aldrig. Vänlighet behöver inte betyda underkastelse/undedånighet. Vänlig men bestämd, skulle jag rekommendera.

Dock skulle jag inte nämna företagets namn i rubriken, inte i det här skedet iaf när allting fortfarande är helt öppet. Om du vill ta bort namnet, kontakta Fotosidans admin så tror jag att det löser sig.
 
Det är bara att beklaga och gratulera. ;-)
Fakturera efter BLFs prislista och hamnar du på 27000 så är det bara att vara glad.
Du ska samtidigt vara medveten om att kostnaden för din bild förmodligen blir ganska liten i jämförelse med den totala annonskostnaden.
Lycka till!
 
Har pratat med några andra butiker vad de brukar betala för ett foto till annons och de har svarat att mellan 2000-3000kr tycker de vore rimligt att jag tar för denna bilden någon var nere på 1500kr - ganska långt ifrån prislistan, men man vill ju kunna få jobb i framtiden på hemmaplan.....
Har möte med dem på torsdag så än har jag tid att tänka.
Kanske att de inte har lagt så mycket på annonsen, tidningen tar väl några hundringar eller så.

urk.

w
 
Jag vet ju inte vad det är för tidning
annonsen suttit i, men antagligen kostade
annonsen minst 5000 kr iaf. Mindre än
så vore märkligt.,
Då tycker jag nog att 1500 är lite väl lite.

Men som du säger, kräver du 27 000 kr av dom
så blir det nog svårt med framtida uppdrag.

Varför inte ta typ 7000 kr för den?
 
Tack Petter - det är nog mer rimligt faktiskt, i och för sig mer än vad jag tror att jag får.....

Ringde till tidningen och kollade priset. Det var 3705kr + moms.

w
 
Så här rekommenderar SFF för olovlig publicering.

Publiceringens normala kostnad enligt deras prisguide + 100% för olovlig publicering + 100% om det saknas byline (vilket så gott som alltid saknas vid olovliga publiceringar).

Tex:
Kommersiell annons, 1/4 sida, 50 000ex = 4300:-
+ 4300:- otillåten publicering + 4300:- för utelämnad byline

Summa: 12 900:- + moms

Har samma bild använts i flera tidningar räknas varje tidning som en publicering.

Du bör ju definitivt inte begära mindre. Annars blir det ju lönt att publicera bilder utan tillstånd och bara räkna med att - "kommer fotografen på oss behöver vi ändå inte betala mer än vad det skulle kosta att köpa den". Vilket det bör göra.

Har du storlek på annonsen och tidningens upplaga kan du få exakt pris.
 
Tack Anders.
Förstår vad du säger. Vill inte ställa till det för alla andra helles såklart.

Det stämmer bra det du räknat på.
Annonsen är 8x12 ungefär och räknas som liten, tidningens upplaga är dryga 50 000 tror jag i alla fall inte mer än nästa steg.
Trodde att det var x2 efter allt för att byline saknas?


Jag chansräknade hej vilt så här när jag fortfarande var lite tjurig:

10% av basbelopp för olovlig exemplarframställning: 3400
Publicering 4360
Fotografering för framtagande av bild:
avancerad fotoutrustning: lördag 1640x2tim =3280
(kanske inte riktigt min vanliga tim peng precis men jag bara plockade det högsta i listan.....)

Summasummarum: 11040 + moms = 13800kr

x2 för saknande av byline = 27600 kr

Trodde nog inte att jag gjorde rätt, men det var kul att räkna o fantisera en liten stund innan man sansar sig och får distans på det hela.


Din uträkning verkar mer riktig får jag nog erkänna.
Tack
w
 
x2 för byline stämmer (för det är ju 100% påslag) fast det ska nog (tyvärr) räknas på summan för publiceringen och inte på hela totalsumman.

Sen ställer jag mig tveksam till om du alls bör ta med arbete och utrustning eftersom det väl gäller arkivbild? Tycker du bör slopa det i specen och fakturera för arkivbild plus påslagen för utebliven byline samt olovlig publicering alltså om det inte var på uppdrag åt företaget du plåtade. Härligt tillskott till reskassan ändå kanske?
 
Hades skrev:
Du bör ju definitivt inte begära mindre. Annars blir det ju lönt att publicera bilder utan tillstånd och bara räkna med att - "kommer fotografen på oss behöver vi ändå inte betala mer än vad det skulle kosta att köpa den". Vilket det bör göra.

Omvänd!? tänker på tidigare diskussioner.

Här tänkte jag, eftersom det inte handlar om Trygg Hansa, föreslå att man är lite mjuk. Om det är en liten lokal klädbutik så är 7000 betydligt rimligare än 27000. Vad hade du begärt om de ringt dej innan o frågat? Ta den summan o lägg på lite sköna kläder o ett löfte om att få fota för nästa annons, så kanske du skaffat dej en återkommande kund.

Handlar det däremot om H&M eller nån annan av de stora så fram med alla muskler o krav ;-)

PS! Lotta mfl hur vanligt är det med bildbyline i en annons?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.