Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En kamera, flera användningsområden..

Produkter
(logga in för att koppla)

toys

Medlem
Jag håller på o bli galen i huvudet av allt tänkande..

Det är så att jag är ute efter ett nytt hus, men kan faan inte bestämma mig vilket jag ska ha..

Jag fotar väldigt varierande. Allt ifrån i studion men mycket konserter och troligtvis kommer det bli mer sport och bröllop framöver..

Därför skulle det vara skönt att ha två hus. Ett med 24-70 på och ett med tele, men vad ska jag köpa? Jag har en 40d..

Dom jag har kollat på är:

Ytterligare ett 40d hus (begagnat)? Detta då jag anser att det är en dugligt hus för lagom peng, 6,5 b/s. Minus för crop.

50d. Kul med nya grejer men skiljer ju inte så himla mycket mot 40d förutom priset då..

En begagnad 5d. Fullsensor vore ju guld till studion men ack så slö och passar ju därför inte så jätte bra till konsert och sport, ej vädertätad. Någonlunda bra pris idag kanske till och med bättre snart..

En begagnad 1d mk3. Dyr men snabb, mindre crop, fokus justering, vädertätad.

Vad säger ni? jag blir inte klokare av att läsa runt på forum. jag blir GALEN.. HJÄLP...

MvH Pontus

Två st 40D hus tröttnar du snart på... köper du en 5D så inser du snart hur "suddiga dimmiga" bilderna blir med 40D,å där du behöver snabbhet så kör du med 40D! 5D:s klarhet/skärpa i bilderna är något utöver de vanliga!

Jag har fotat många konserter med kombinationen 1Dmk3 och 5D, grym kombination! 70-200 på 1D:n och 16-35 på 5D:n!

Har du råd så köp en 1D mk3, underbart hus! Jag har dock bytt bort mitt, men känner att jag snart får ta å köpa ett igen =)

till tex bröllop så är en 5D perfekt med en ljus starkt glugg och den borde även vara mycket bra till konserter i dåligt ljus.sedan har du ju 40D till sport

Tack för era svar..

Ja nu har jag verkligen kommit överfund med att ett 40 hus bara kommer att begränsa mig och att det nog är bättre o lägga krutet på ett 5 hus som jag kan köra hårt med i studion och få användning av mina vidvinkel gluggar ute..

Som tur är så var jag så smart så att jag köpte L gluggar direkt, bara att sätta på FF hus o köra..

Men faan ja e bra sugen på ett 1d mk3 hus, det är ju det jag vill ha mest men då är det ju en helt annan prisklass vi pratar om...

Hur är 1d mk3 jämnfört med 5d i bildkvaliten?

MvH Pontus

Vad gäller konserter skulle jag säga att korta (eller ibland långa för effektens skull...) tider och timing är mycket mer värt än en snabb kamera. Så jädra slött är inte tre bilder i sekunden, tänker jag och känner mig gammal i förtid, med konsertplåtande med Nikon FA utan motor i åtmistone halvfärskt minne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar