Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EN kamera ETT objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Heniu

Medlem
Hej!

Igår fick jag äntligen min efterlängtade D50 och glädjen sprudlar.
Problemet är att jag enbart köpt huset.

Nu behöver jag goda råd i dyra tider för att hitta det mest lämpade objektivet till mina behov.

Jag plåtar mestadels porträttfoto i arrangerade motiv.
Lika mycket utomhus som inomhus.
En del naturbilder slinker med, men alltid med människor i kompositionen.
Jag äger ingen extern blixt, så ljuskänslighet är av prioritet.

Here's the catch:
Jag har 1000 kronor att spendera och därmed basta.

Ytterst tacksam för objektiva tips.
 
Re: Kitgluggen till D70

Norfen skrev:
Är nog den bästa gluggen du kan hitta för 1000kr.

Mvh

Martin

Kitgluggen till D70 kostar väl lite mer än 1000 kr..

Titta på begagnatmarknaden... 1000 kr kommer du inte långt med om du kollar i butiker. Möjligen då ett 50/1.8
 
Martin, var tror du att han skall hitta kitgluggen för 1000 pix? För de pengarna återstår nog, i princip, bara ett 50/1.8. Kan du tänka dig att leva utan ljusmätning och AF så kan ju ett gammalt Ai vara intressant.
 
begagnad?

Jag vet inte vad kitgluggen kostar men inte skulle jag vilja betala så mycket mer än en lax för en beggad 18-70. Om ekonomin är tajt är ju beggade gluggar rätt ok :)

Mvh

Martin
 
Ja, det där 50 / 1,8 verkar vara inblandat i många diskussioner här på FS.
Går ju att få tag på lite varstans och inom min budget.

Som sagt, jag sätter verkligen snålheten på sin yttersta spets. ;)
 
Lämna tillbaka huset om du har öppet köp och köp i stället kittet med D50 + 18-55. Det finns knappast något bättre alternativ om du bara kan lägga 1000 spänn utöver huset.

Johannes
 
Re: begagnad?

Norfen skrev:
Jag vet inte vad kitgluggen kostar men inte skulle jag vilja betala så mycket mer än en lax för en beggad 18-70. Om ekonomin är tajt är ju beggade gluggar rätt ok :)

Mvh

Martin

Med tanke på att gluggen kostar 3300:- ny, lös, så tror jag att du hade fått leta väldigt länge. Såg två på FS som sålde för 2200 kr, ett rimligt pris för en såpass bra glugg, skulle jag vilja säga.

Men som sagt.. titta på begagnatmarknaden. Men förvänta dig inga underverk (ja förutom 50/1.8 då)
 
Jag har köpt kameran begagnad också. ;)

Okej, jag kan nog sträcka mig till 1300 pix för känslan av att få ett helt nytt objektiv och då möjligtvis den där 50 1,8

Frågan är nog, var kan man hitta den billigast?
 
Köp 50/1,8. Fick mitt begangnat för 450kr vilket är ett rent kap (ej D versionen). Mitt bästa objektiv faktiskt, äger också ett 18-70 men 50an är så sjukt skarp.
 
Nypriser på www.technikdirekt.de omkring ditt prisintervall, men förutom Nikons 50mm är det också kvalitet därefter:

Nikon AF-D 1,8/50 EUR 126,-
VAT included + pick-up charge

Nikon AF-S DX 3,5-5,6/18-55 ED schwarz EUR 189,-
VAT included + pick-up charge

Sigma 2,8-4,0/28-70 DG NAFD EUR 133,-
VAT included + pick-up charge

Sigma DC 4,0-5,6/55-200 N/AF EUR 89,-
VAT included + pick-up charge

Tamron 4,0-5,6/55-200 DI II NAFD EUR 97,-
VAT included + pick-up charge
RRP*: EUR 159,-
 
Ja, börja med ett 50mm f/1,8 för porträtten och komplettera med en billig zoom, Sigma eller Nikon, när du har ytterligare någon tusenlapp!

Därefter kan du fortsätta spara och under tiden utröna eventuella ytterligare behov. Tror du klarar dig ett bra tag med 50mm f/1,8 och 18-55mm f/3,5-5,6!

/Pontus
 
jkene skrev:
Nypriser på www.technikdirekt.de omkring ditt prisintervall, men förutom Nikons 50mm är det också kvalitet därefter:

Nikon AF-D 1,8/50 EUR 126,-
VAT included + pick-up charge

Nikon AF-S DX 3,5-5,6/18-55 ED schwarz EUR 189,-
VAT included + pick-up charge

Sigma 2,8-4,0/28-70 DG NAFD EUR 133,-
VAT included + pick-up charge

Sigma DC 4,0-5,6/55-200 N/AF EUR 89,-
VAT included + pick-up charge

Tamron 4,0-5,6/55-200 DI II NAFD EUR 97,-
VAT included + pick-up charge
RRP*: EUR 159,-
Ähum, måste du envisas med att alltid skriva bländare och brännvidd bakvänt mot alla andras sätt? ;-) Det är faktiskt så att snedstrecket väldigt fiffigt nog markerar f/[bländartal], och alltså försvinner logiken om man skriver åt andra hållet.

F'låt, jag var bara tvungen. /Messerschmitt
 
Makten skrev:
Ähum, måste du envisas med att alltid skriva bländare och brännvidd bakvänt mot alla andras sätt? ;-) Det är faktiskt så att snedstrecket väldigt fiffigt nog markerar f/[bländartal], och alltså försvinner logiken om man skriver åt andra hållet.

F'låt, jag var bara tvungen. /Messerschmitt

Det får du snacka med tyskarna om - det är klippt och klistrat direkt från sajten. Tror du jag har tid att skriva sånt här för hand?
 
Packa undan huset och spara tills du har råd med ett ordentligt objektiv. Du kommer bara att bli besviken på ett tusenkronors objektiv och ändå tvingas köpa ett nytt och därmed förlora 1000:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.