Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en hel massa exponeringar 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Drza

Aktiv medlem
Ser ut som om min 10d verkligen kommer att sättas på prov om en vecka.
Jag ska fotografera en hel musikvideo med den istället för att filma den med en videokamera.
Så nu undrar jag, hur snabbt kan man slita på slutaren på en dag? Efter att jag gjort lite matte där musikvideon är 2 min lång så 25 fps (bilder per sekund ) x 60= 1500 exponeringar per minut.
Så det kommer krävas 3000 exponeringar för att få det hela gjort!
Kommer den att klara av så mycket slitage under de 7-8 timmar?
Vi har även tänkt på att ta ner på fps ner till 12 för bilden kommer ändå att va "hackig", mest för att inte slita på den för mycket.
Sen har jag haft kameran i snart 2 år och även då köpt den begagnat så allting är lite osäkert
Så vad tror ni ska jag bara köra på eller är det inte så smart ide??
MVH Drazen
 
Patrik Trollhättan skrev:
Ok, så det blir så många fps då?

Man fotograferar alltså inte i realtid. Flytta saker, ta en bild, flytta, ta en ny, flytta osv.

I Corpse Bride har jag för mig att de avverkade ett 30-tal EOS 1D Mark-II.
 
25 bilder i sekund kan jag inte ta utan efter att jag tagit 25 bilder så vet jag att det blir en sekund. Det kommer bli lite som corpse bride fast på en solnedgång, intervall foto
 
Of topic men ändå

Hade ingen aning om att Corpse bride var "filmad" med vanliga DSLR. Jag blev lite nyfiken och kikade på länken till Canon. Förvånades först över att man inte använde sig av Eos1 Ds, men kom sedan på att det förmodligen vore ganska mycket overkill. Vilken upplösning har egentligen bilden på en valig DVD? Jag misstänker att det inte finns samma extrema krav på upplösning där. Det borde bli ohanterbart med 25 fps.

När det gäller 10D så kanske den blir lite långsam om du skall fota 3-4000 rutor. Dessutom kommer det ta en stund att tömma minneskortet även med snabbt kort och läsare. Det kanske kan vara lite frustrerande när folk står och väntar.

/ Joacim
 
Det kommer att gå åt mycket batteri och minneskort.

Jag skulle nog försöka ordna så att du har kameran kopplad direkt till en PC och 220V tillgängligt så att du kan köra kameran på nätspänning. Fast detta har du säkert redan tänkt på.

När det gäller slitage så är det överhettning som är största problemet, jag skulle nog köra intervall med 2-3 kameror så att de får vila en stund.

Vet inte hur 10D beter sig, men om jag kör ett minneskort fullt på kort tid med min D7D så blir den betänkligt varm. Förmodligen är det batteriet som är största värmekällan.
 
Re: Of topic men ändå

apple skrev:
Hade ingen aning om att Corpse bride var "filmad" med vanliga DSLR.
/ Joacim

Både Corps Bride och A Nightmare before christmas är stillbilds fotogaferade. Vet inte hur lång tid Corps bride tog, men A Nightmare before christmas tog nästan 3år. Varje ansiktsrörelse är 20-40 olika huvuden som byts mellan varje exponering.
 
Om jag inte missminner mig så gjordes filmen om Wallace and gromit i en takt av 2 sekunder om dagen
 
Funderade lite på det ni har skrivit.

Skulle man inte oxo kunna översätta detta, eller iaf. på det sätt man väljer att "filma" till något som oxo kallas "stop-motion". Körde lite sådant med en gymnasieklass förra året.
Visserligen hade vi en DV-videokamera då,med möjlighet till stillbildsfotografering. Den sattes upp på ett stativ och för varje rörelse man gjorde med de egenhändigt gjorda lergubbarna tryckte man på rec-knappen så togs ett foto. Vi körde 12bps.
När allt var klart vard et bara att tanka över från DV-bandet till finalcut/Premiere och redigera filmen.

Det känns smidigare än att ha ett antal tusen bilder från en kamera som ska in i ett redigeringsprogram.

Men det är klart, har man gjort så till stora produktioner som corpse bride odyl. så ver de npog vad de gör.
 
upplösningen på dv-pal är 720x576
10d kör på 3072 x 2048
skylnaden är verkligen enorm, i vissa stunder ser det ut som gjort på en 35mm filmkamera.
jag kommer att köra med batterigreppet och så har jag fyra extra batt, när det gäller överföring så har jag en som hjälper mig att föraa det över till en bärbar medan jag fotograferar vidare med andra minneskortet o så.

Här har ni en länk till lite intervall grejer
fotograferat med en 20d
http://599productions.com/TimelapseLarge.html
 
då provar vi denna länk istället

http://599productions.com/TimelapseSmall.html

dom flesta redigerings program funkar,
premiere avid eller finalcut, för min del.
När man importerar bilderna så känner tex avid
igen att det är en sekvens av bilder och lägger upp dom direkt till en klipp (om man så vill)

sen när det gäller timelap så e det remote capture som kommer med kameran, där kan man ställa in intervallen ( hur ofta ) och sen hur många bilder man vill ta. Även perfekt för att inte behöva röra kameran hela tiden.
Läste nånstans att 20d har en inbyggd intervall i själva huset, kan det stämma?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.