PMD
Aktiv medlem
Samma här, nästan. En gång har jag varit med om att handbagaget vägdes vid incheckningen, och det var på en charterresa (jag har glömt vilket bolag).Gersemi skrev:
Jag har aldrig varit med om att man exempelvis väger handbagaget heller, men har iof inte flugit med ex Ryanair utan hållt mig till typ SAS, Lufthansa, BA, Finnair osv.
Det fåniga var att mitt handbagage och min frus handbagage tillsammans vägde mindre än dubbla handbagagevikten. Ändå var jag tvungen att flytta över saker från min väska till min frus för att incheckningspersonalen skulle bli nöjd. Sen flyttade jag förstås tillbaka grejorna vid första bästa tillfälle.
Även om man håller handbagaget inom måttgränserna, vilket man ju bör göra, så brukar jag få problem att hålla det inom viktgränsen. Kameraprylar är rätt tunga. Ibland har jag tagit ur kameran, med ett halvstort objektiv på, och hängt den över axeln vid incheckningen för att få ner vikten på kameraväskan. Det har dock alltid varit onödigt.
En del resande fotografer brukar ta som vana att ha en fotoväst på sig, och stoppa ner en del saker i västfickorna. Det är nog en bra strategi om man har alldeles för tung kameraväska och är orolig för att den ska vägas vid incheckningen.