Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En hög med frågor inför flygresan!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Natali-

Medlem
Hej!

Den första juli beger jag mig ut i världen, och nu har jag börjat fundera lite över situationen med systemkamera och utrustning på flyg. Jag har sökt runt utan att finna något direkt svar på mina funderingar, och därför hoppas jag nu på att få lite hjälp med att reda ut ett par frågetecken...


För det första - vad är tillåtet att ta med ombord på planen? Jag kan tänka mig att en tripod kan anses som ett vapen och därför bör packas med det incheckade bagaget. och att även ND-filter i "cokinformat" kan ses som vapen, eftersom det är rent glas. Är det något mer man som fotograf bör ha i åtanke att exkludera från handbagaget?

Nästa fråga blir, vad händer om man på Arlanda av ren ovetskap har någonting i handbaggaget som är dyrt och måste med, men som de av en eller annan anledning beslutar inte är tillåtet att ha ombord - typ ett stort objektiv. Kan de ha hand om det åt en någonstans på planet så man får med det ändå, eller måste det slängas...? Kan det förvaras på flygplatsen under tiden man är borta?

Den tredje frågan är - på flygplatsen scannas handbaggaget ett antal gånger, och även inne i landet när man passerar till olika ställen. Finns det någon risk för att strålningarna kan förstöra någonting i kameran, typ kretsar eller magnetism?
Betvivlar sedan att jag skulle passa in på profilen av en högriskperson, men hur pass noga kontrolleras kamerorna "av högre kaliber". Är det vanligt att personal på flygplatser ber att få kontrollera minneskort och bilder? Tänker på hur pass mycket tid man bör räkna med/kan riskera att få spendera på flygplatsen.

Är tacksam för alla svar!

Natali
 
Jag har läst om en fotograf som skall flyga och har med sig en rejäl väska som han vill ha med in i kabinen.

I incheckningen säger damen tvärt nej för att väskan är för stor och för tung.

Då ber fotografen till slut om ett papper med underkrift för att bolaget tar fullt ansvar för utrustningen. Han behöver den dels när han kommer fram för jobbet och dels så går det inte köpa nya prylar dit han skall åka.

Hon frågar vad det är värt.

Får svaret 3-500 000 kr.

Svaret kommer snabbt: Du kan ta med det i kabinen...


En normal kameraväska blir säkert alldeles lagom som handbagage. Det kan inte vara ngt problem med tanke på hur mycket som stjäls i väskor på flygplatser.

Nej kameran påverkas inte av strålningarna.

Nej de får normalt inte titta på bilderna. Men det beror givetvis på reglerna i det landet. Vem säger nej till en beväpnad vakt i ett land som ligger i krig?
 
1) Tripod brukar jag checka-in, filter har jag i kamera vaskan, och har aldrig haft nagra problem.

2) Har aldrig hant mig, och jag har flygit over 100 ganger de senaste tva aren med 400 mm och 70 - 200. Forsok att ha en vaska som passar inom den tillatna storleken och de har ingen anledning att saga nej.
Sager de nej dock, sa har du tva alternativ, slanga eller missa flyget, men detta har som sagt aldrig hant mig.

3) Digitalkameror ar immuna mot stralning, sa det ar inget problem dar. Men fotar du med film sa far du saga till i sakerhets kontrollen och de hjalper dig.
Jag har aldrig varit med om att de har kontrollerat sjalva kameran, men flera ganger att de har testat kameravaskan for diverse substanser. I USA, tva timmar ar vad som rekommenderars, men jag har varit med om nar det inte har varit tillrackligt. Det ar valdigt sallan dock.
 
Sedan länge finns ju maxmått för handbagage. Det som kommer mer och mer är vikt på handbagaget! Det kan variera något men ligger runt 8-10 kilo. Det är nog dessa två faktorer som du bör beakta.

Stativet hade jag checkat in. Kolla på lite olika flygbolags hemsidor. Där hittar du säkert svar vad gäller vikt och mått.

Trevlig resa!! :)
 
Erik Schalin skrev:
Jag har läst om en fotograf som skall flyga och har med sig en rejäl väska som han vill ha med in i kabinen.

I incheckningen säger damen tvärt nej för att väskan är för stor och för tung.

Då ber fotografen till slut om ett papper med underkrift för att bolaget tar fullt ansvar för utrustningen. Han behöver den dels när han kommer fram för jobbet och dels så går det inte köpa nya prylar dit han skall åka.

Hon frågar vad det är värt.

Får svaret 3-500 000 kr.

Svaret kommer snabbt: Du kan ta med det i kabinen...
Det måste ha varit en ny börjare i incheckningen. Är väskan för stor för att ha som handbagage och tyckar man den är för värdefull för att checkas in får man väl lösa en biljett till den.
 
Natali, du behöver inte oroa dig. Jag tror inte du kommer att få några problem alls -- och om du får några problem kommer det att gå att lösa dem.

Om personalen av någon anledning tycker att du har saker i ditt handbagage som du inte borde ha där kommer du att få chansen att checka in sakerna. Ingen kommer att tvinga dig att slänga något.

Enligt min erfarenhet finns det bara en sak man ska se upp med: Ryanair. Om du checkar in på flygplatsen så se till att ditt handbagage ligger väl inom de gränser som finns, inte minst viktmässigt. Personalen i Ryanairs incheckning är extremt stressad och regelstyrd. Utrymmet för service och ad hoc-lösningar är minimalt.
 
Precis som övriga säger, så tror jag inte du behöver oroa dig. Se bara till att kameraväskan/ryggsäcken håller måtten för handbagage.

Själv flög jag till Finland för någon månad sedan, med kamerautrustning på minst 8 kg i ryggan utan några problem.. dom frågade bara vid säkerhetskontrollen om den innehöll dator, och jag sa som det var, endast kamerautrustning.. Jag har aldrig varit med om att man exempelvis väger handbagaget heller, men har iof inte flugit med ex Ryanair utan hållt mig till typ SAS, Lufthansa, BA, Finnair osv.

Vad man kanske skall tänka på är att kameratillbehör räknas som sk stöldbegärligt, även ett stativ, filter, batterier, minneskort, sladdar osv som kan tillhöra en kamera. Är detta incheckat och bagaget försvinner, ersätter inte en normal rese-hemförskring detta.. Hur det är med företagsförsäkringar kan jag dock inte svara på.. Flygbolagens ersättningsregler följer här hemförsäkringen/reseförsäkringen och dom ersätter inte heller, även om det är bolaget som slarvar bort bagaget.

Lycka till och hoppas du får en härlig resa
 
tormig skrev:
Det måste ha varit en ny börjare i incheckningen. Är väskan för stor för att ha som handbagage och tyckar man den är för värdefull för att checkas in får man väl lösa en biljett till den.
Eller är det tvärtom, en van resenär?

Hur många är det inte som står på resmålet utan bagage?

Skulle du riskera ett arbete med att checka in en såpass dyr utrustning.

Jag har en arbetskamrat som packar ner en PC i väskan när han står i incheckningshallen i Bryssel. Hämtar ut väskan på bandet i Göteborg. Kliver ut... hmmm den är ngt lätt...

Just det PCn var borta.
 
Vad brukar maxmåtten vara på väskor som tas med som handbagage?
 
Robin Gyllander skrev:
Vad brukar maxmåtten vara på väskor som tas med som handbagage?

55x40x20, i centimeter såklart, är ett vanligt mått för internationella resor. 8 kilo är en vanlig maxvikt för ínternationella resor.

Min gamla kameraväska överskred samtliga maxmått, inkusive maxvikten. Den har jag rest med otaliga gånger till och från bland annat USA, alltid som handbagage. Jag behåller den ALLTID på ryggen när jag checkar in, de har aldrig någonsinn bett om att få väga eller mäta den, på någon av alla flygplatser jag har rest från.

En enda gång har jag blivit ombedd att visa att kameran fungerade, i Säkerhetskontrollen på Miami International. Jag tog då en bild, i säkerhetskontrollen, trots att det är totalförbjudet att fotografera där. Men säkerhetsvakten bad ju om det, så det var lugnt.

I övrigt har det aldrig varit några problem!

Att tänka på är att vissa flygplatser i England endast tillåter ett stycke handbagage genom säkerhetskontrollen. Jag själv fick erfara det när jag kom med min stora kameraväska och laptopväska i handen. Det löste sig till slut genom att jag proppade ner laptopväskan i ett ytterfack på kameraväskan så gott det gick (10% av laptopväskan var i facket, resten stack ut), och tog laptopen i handen.
 
Olika flygbolag har olika regler och mått. Här är ett från SAS.

SAS CABIN BAGGAGE:1 PIECE,8KG(18LB),115CM(55X40X23),
2 PIECES IN BUSINESS/ECONOMY EXTRA ON INTERCONTINENTAL
ROUTES
 
Oj, jag får verkligen tacka så jättemycket för alla svar! Det är väldigt uppskattat, det känns bra att ha en sådan fin support från kunniga fotografer.

Det är skönt att höra att man verkar kunna ta med sig ganska väl tilltagna objektiv ombord, och att om det skulle vara någonting att man har chans att checka in dem. Jag kommer visserligen inte sitta på några jätteobjektiv (Pentax 16-45 + 50-200), men det är ändå lugnande att veta. Jag har sedan en LowePro MiniTrekker AW, så den torde dessutom klara måtten för handbagage.
Det är bra att veta att kameratillbehör inte ersätts, jag hade trott att de skulle kompensera stativet om någonting hände.

Okej, så kameran är immun mot strålningen. Jag vet av erfarenhet att jag kommer få genomgå ett otal scanningar på väg till olika ställen i landet, så det känns verkligen skönt att kunna pusta ut på den punkten. Det hade varit nesligt om kameran klarat ökenhettan men inte kontrollerna...
 
Erik Schalin skrev:

Hur många är det inte som står på resmålet utan bagage?

Skulle du riskera ett arbete med att checka in en såpass dyr utrustning.
Nej, men det är strängt taget inte flygbolagets problem. De har sina regler för kabinbagage, mått, vikt mm. Annat får man checka in. Litar man inte på det får man lösa transporten av den dyrbara utrustningen på annat sätt. Det finns en anledning till att de som reser med en cello gjord av Stradivarius löser en biljett för den. Eller att andra anlitar DHL, UPS eller vad det nu kan vara för att skicka det värdefulla bagaget.

Läste om en föreläsare med mkt tätt schema som hade två uppsättningar bagage som han skickade med bud mellan de olika orter han skulle besöka. På det viset försäkrade han sig om att han alltid hade grejorna på plats när han kom fram. Han hade varit med förr ...
 
Ett problem med handbagage är att reglerna skiljer sig en hel del från flygbolag till flygbolag. Reser man t ex med British Airways tillåts en väska som är 56x45x25 cm plus en "laptop sized bag" -- och maxvikten för dessa båda kollin är 23 kg!

Många andra bolag (t ex SAS) har maxvikt på 6-8 kg för handbagaget.
 
Hej
du behöver inte oroa dig, det kommer troligen att gå bra jag har flugit otaliga gånger med minitrekker och senare med compu trekker.

trevlig resa

Harry
 
ErlandH skrev:
Ett problem med handbagage är att reglerna skiljer sig en hel del från flygbolag till flygbolag. Reser man t ex med British Airways tillåts en väska som är 56x45x25 cm plus en "laptop sized bag" -- och maxvikten för dessa båda kollin är 23 kg!

Många andra bolag (t ex SAS) har maxvikt på 6-8 kg för handbagaget.

Det var lite ironiskt förut, innan British Airways tog sin nya terminal på Heathrow i användning. Då fick man nämligen bara passera säkerhetskontrollen mellan flygningarna med ett kolli. Det drabbade mig en gång när jag kom från USA med kameraväska plus laptopväska. Mycket logik i att flygbolaget tillåter två kollin, men flygplatsen de mellanlandar på bara ett ;)

Men i nya BA-terminalen på Heathrow går det numera bra med två väskor genom säkerhetskontrollen :) De andra terminalerna på Heathrow, samt många andra flygplatser i Storbritannien, har dock fortfarande som regel att man bara får ha en väska genom säkerhetskontrollen, så det kan vara värt att kolla upp vilken regel som gäller på flygplatsen vid mellanlandning (även om man inte mellanlandar i Storbritannien).
 
Ett kolli?

Det kanske kan va smart att ha en stor tygväska i tunt töjbart material med sig i reserv så att man kan knöla ner alla sina saker i den, eller en svart sopsäck.
 
Re: Ett kolli?

David G skrev:
Det kanske kan va smart att ha en stor tygväska i tunt töjbart material med sig i reserv så att man kan knöla ner alla sina saker i den, eller en svart sopsäck.

Ja, det är ingen dum idé.
För mig löste det sig genom att jag lyckades pula ner laptopväskan (tom) lite i ett av ytterfacken i min kameraväska, samt spänna fast den med kameraväskans remmar. Laptopen tog jag i handen, och då var det ok.
 
Tänk vad skönt det vore om våra flygbolag kunde hålla hårdare på kabinbagagereglerna på de inrikes turerna.
Nu släpar många (de flesta) in två-tre-fyra väskor, några modell stora, och fyller bagagehyllor, smutsar ner andras ytterkläder som ligger samt trängs, trängs, trängs.
När jag ändå surar så kan de med ryggsäck som svänger runt i mittgången utan tanke på sittande medpassagerare också få en släng av gnället.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar