Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En gammal BRAUN 370 BVC som slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan . I helgen hittade jag en gammal BRAUN blixt på loppis och undrar om det är någon som vet om jag kan använda den som slavblixt till mitt system och vilka prylar jag skulle behöva för att det skulle fungera . Mitt system är CANON EOS 40D och NISSIN DI 866 .
Mvh Mikael .
 
Visst kan du det. Det du behöver göra är att skaffa en slavtändare. Finns att köpa på kaffebrus.com. De har 3 olika i prislägen mellan 99 SEK och 299 SEK. Den dyraste klarar av förblixten vilket de billigare inte gör. Men kör man inte med den inbyggda blixten på autoläge så går det som regel bra med de billigare varianterna.

Kör själv med en BVC 370 som slav och har en mer 30 år gammal slavtändare och det fungerar fint.
 
Hejsan Gunnar och tack för ditt svar. Vad kul om det skulle funka . Kollade på kaffebrus men vet inte riktigt hur det fungerar , kopplar du braun blixten till slavtändaren som sedan styrs trådlöst av blixten som är monterad på kameran då? eller ska det kopplas en kabel mellan de båda systemen . Mvh Mikael
 
Hm, det är alltså en manick man kan sätta under en gammal blixt och om fotocellen detekterar en blixt så smäller den av blixten den sitter på? Fanken vad lysande! Det passar min no-budget utrustning som handen i handsken.

Alltså, behöver man vara lista ut hur man får vintage-blixten att blixtra lagom. Antagligen är det enklaste att flytta den längre ifrån fotoobjektet... och sen blixtra lagom med blixten rakt framifrån...

Följdfråga... Om man inte vill blixtra framifrån... Vad hittar man på då? Skymmer blixten? Finns det ir-blixtar?
 
Har själv en 370 BVC till min Pentax K20. Även använt den till en Fuji S9500 och lånat den till en Canon 5D utan problem. När jag ställde frågan till olika fotobutiker och om jag minns till Pentax blev svaret hos alla att blixten skickar ingen signal tillbaka utan tar bara emot en signal. Har även en National blixt ( även denna till Pentaxen) som jag har till slav då med Braun blixten på kameran. Till Braunblixten även en ljuskänsligare sensor som sätts i tillbehörsskon. Kan då hålla blixten som jag tycker. När det gäller ljusstyrkan på slavblixten kan man låta den slå indirekt. Går då även att sätta något emellan om blixten i sig inte har sensor.
 
Gå till www.ebay.co.uk och sök på "RF602 Wireless Flash Trigger & Wireless Remote Control" så hittar du bra grejor till rätt priser. 2,4Ghz sändare och mottagare där du kan placera din blixt direkt i en "Hot shoe", räckvidd på 100 meter, vad mer kan du begära?
 
Hm, det är alltså en manick man kan sätta under en gammal blixt och om fotocellen detekterar en blixt så smäller den av blixten den sitter på? Fanken vad lysande! Det passar min no-budget utrustning som handen i handsken.

Alltså, behöver man vara lista ut hur man får vintage-blixten att blixtra lagom. Antagligen är det enklaste att flytta den längre ifrån fotoobjektet... och sen blixtra lagom med blixten rakt framifrån...

Följdfråga... Om man inte vill blixtra framifrån... Vad hittar man på då? Skymmer blixten? Finns det ir-blixtar?

BVC 370:an går ju att variera uteffekten på i flera steg så det är inga problem att minska dess inverkan. Sedan finns ju vidvinkelskivan som går att fälla fram så att ljuset sprids ut mer. Så nog finns det variationsmöjligheter att ta till om så behövs.

Jag har haft min BVC vid sidan om kameran och min slavtändare har reagerat på blixten på kameran utan problem. Jag har dock inte testa utomhus så hur det skulle fungera utomhus törs jag inte säga så mycket om. Men inomhus har det fungerat som önskat eftersom det reflekterade ljuset och ströljuset räckt till för att trigga slavtändaren.

Dessutom så har den spänning som finns mellan polerna på blixten ingen betydelse eftersom det inte finns någon galvanisk förbindelse mellan kamera och blixt. Något som är minst lika viktigt som att spänningen inte är för hög är polariteten. Min Nikon tål enligt Nikon ca 250 V precis som min förra kamera, som var en Olympus.
 
Senast ändrad:
kabel till blixt Braun 370 BVC

Är det någon som vet var man kan få tag i/köpa kabeln mellan kamera och denna blixt? Mun har gått av och jag behöver en ny/begagnad som fungerar.
 
Är det någon som vet var man kan få tag i/köpa kabeln mellan kamera och denna blixt? Mun har gått av och jag behöver en ny/begagnad som fungerar.

Hej !

Jag har att sälja, en 370BVC som kanske fungerar med några salddar och
en fästarm.
Priset är frakt + en 200hundring eller helst mer till Läkare utan gränser
eller någon anna respekterad liknande organisation.

//MW
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.