Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En ful fläck i alla bilder - ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

nkl

Guest
Hej,

Jag har precis köpt en Nikon D50 och i alla bilderna syns en ful fläck. Är det någon som vet vad detta beror på? Kan man åtgärda det eller ska jag reklamera?

Jag bifogar en bild som det syns tydligt på.

Mvh,
Niklas

edit: bilden är kraftigt komprimerad (gif)

Bilagor

• problem.gif
    problem.gif
    51.8 KB · Visningar: 525
Kan vara objektivet också. Prova med ett annat först. Damm på sensorn är oftast bara mörka fläckar.

Det där ser inte ut som damm på sensorn enligt mig, jag hade nog ringt och snackat med Nikon service och bett att de tittat på bilden. Kan vara nåt skit som ligger under lågpassfiltret eller bubbla i glaset eller nåt.

Skit på objektivet kan det inte vara.

allt som man kallar damm behöver inte vara just damm, liknande "bränn" märke har ajg haft flera gånger men lite pustande och flämtande med bälg så har det försvunnit. Men visst, jag kan inte garantera något...

Hej,

Tack för era svar.

Testade först blåsbälg utan resultat.
Testade sedan Scotch Magic-tejpen som vissa rekommenderar i trådar om damm. Det var mindre lyckat. Fick inte bort fläcken o nu har jag ganska mycket klister på sensorn.

Antar att det kan bli problem med ett eventuellt garantiärende i och med klistret. Antar att jag bör lämna in den på rengöring (någon som har tips på service-ställe i linköping?) och sedan ta kontakt med Nikon om fläcken finns kvar.

Eller var tycker ni?

Jag fick nått liknande på min sensor, dock inte samma modell, men jag hade fått något kladd där, fett eller liknande. Jag tog en luddfri topp och vipps så va det borta.

klistret kan ju förståss vara värre, ang garantin vet jag inte? men det låter som det kan bli besvärligt.

nkl skrev:
Hehe.. lite pinsamt. Men jag tror jag försökte göra rent spegeln. :)
Gör nu inget mer själv utan ta kontakt med Nikon & be att få hjälp, klister på spegeln låter inte som nån höjdare men har du tur så ser du det inte i sökaren, eller? Du behöver heller inte vara rädd för att klistret på spegeln ska påverka dina bilder då spegeln bara speglar upp bilden till sökaren.

//Larsa

Jag ska ta kontakt med dem istället, så att inte ett litet(?) fel(?) blir ett stort.

Jag ser inte klistret i sökaren.

ANNONS