Annons

En fråga på en bild som förbryllar mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Marklund

Medlem
Jag fick denna bild av en kompis till mig som tagit den med en kamera mobil. Han undrade hur det kommer sig att rotorbladet ser ut som det gör. Då jag inte har en blekaste aning om det så undrar jag om det finns nån här ute som besitter bättre kunskaper i detta ämne än jag och min vän? (vilket är mer än troligt=)

Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • heli.jpg
    heli.jpg
    29 KB · Visningar: 998
I mobiltelefonernas fall så läses inte hela bilden av samtidigt utan avläsningen fungerar mer som en scanner.
Det gör att under den tiden som bilden läses in så hinner rotorn flytta på sig och därför ser den böjd ut.

Man kan se detta på riktiga kameror också, men då är det slutaren som rör sig.
 
En gissning från mig: Jag tror inte att mobiltelefoner har någon riktig slutare, utan att de läser av bilden från bildsensorn direkt. Just avläsningen sker troligen inte som en ögonblicksbild, utan det sker uppifrån och ned i bilden och eftersom detta säkert tar någon millisekund så hinner rotorbladet flytta sig under inläsningen. Därför ser den böjd ut
 
En gissning.....

Kamermobilen skannar av sensorn "rad-för-rad", troligen uppifrån och ner (eller omvänt!).
Liknande fenomen har jag råkat ur för med "gamla" tekniken, där ridåslutare med korta tider exponerade filmen genom en slits, bildad av första och andra ridån.
Jag råkade där ut för att ex-vis hjulen på en snabbt rörlig bil, fotad från sidan, blev våldsamt ovala.

Helikopterrotorns roterade troligen medsols, sett ur kamerans position, och yttersta delen hinner flytta sig under avsökningstiden.

Hoppas att dessa förvirrade rader ger dig/er en antydan till svar!

mvh,

prylnissen

Edit: Det var fler med liknande svar! "Great minds think alike!" :)
 
Tackar

Man bugar o bockar för bra och snabba svar!
Hade inte en aning att sensor "scannar" av bilderna. En ny lärdom som kan vara av glädje! =)

mvh
/christian
 
Det stämmer mycket bra det ja! I en vanlig digitalkamera så skulle sensorn kunna liknas vid film som exponeras en viss tid. När exponeringen är slut är den slut och då spelar det ingen roll att man i lugn takt suger ut den upplagrade laddningen på sensorn rad för rad.

Dumpar man däremot slutaren för att istället göra nödlösningen att radvis scanna det ljus som faller in på den (under förhållandevis lång tid) får man det här problemet.

Blev intresserad av detta långt tillbaka då jag var ute med en billig kamera, Mustek gsmart mini tror jag:
 

Bilagor

  • asphus.jpg
    asphus.jpg
    28.7 KB · Visningar: 726
Ridåslutare

Förr i tiden fanns slutare där en vertikal springa i en ridå (olika stor beroende på slutartid) rörde sig framför negativet från höger till vänster. Då hade man samma fenomen när motivet rörde sig horisontellt
 
Tobias, Mustek låter som ett högkvalitativt mästerverk jämfört med vad min Noname från Elfa kan hitta på ibland när den är på dåligt humör.
 

Bilagor

  • elfa_distad_1.jpg
    elfa_distad_1.jpg
    35.8 KB · Visningar: 508
BengtJohnsson skrev:
Tobias, Mustek låter som ett högkvalitativt mästerverk jämfört med vad min Noname från Elfa kan hitta på ibland när den är på dåligt humör.

Skitkameror kan man ju använda kreativt. Men hur snabbt måste en bil gå för att man ska få den sne med en modern systemkamera?
 
Omkretsen: pi * diametern alltså 3,14*1m
Spetsen tillryggalägger 1000 omkretsar på en minut alltså 3141m på en minut.

Det blir cirka 52m/s eller 190km/h.

Med reservation för slarvfel...
 
Exakt 188,4955592
Men nu till frågan hur snabbt snurrar en flygplans propeller och hur stora brukar dom vara?
Det finns väl flyg intresserade här?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.