Annons

En fototeknisk fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hej gänget. Heter Mattias och har precis skaffat en D70

Tänkte höra mig för lite. Surfade in på Christel Eldrims sida och såg några jättefina barnporträtt där. (http://www.estethia.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=71585) och då tänkte jag främst på de som är längst ner på sidan.

Jag undrar, hur bär man sig åt för att få bilderna sådär. Som jag kan se det ser det ut som vidvinkel, blixt och en massa färgmättnad... men det är även något annat jag inte riktigt kan sätta fingret på. Ni som är lite erfarna i gemet kanske har en hemlighet? :)

ha det
 
Hehe.... Tack så mycket för de hjärtliga gratulationerna. Har fullt sjå med att lära mig alla funktioner. hehe... Man måste nästan ha en teknisk utbildning för att kunna fota dessa dagar :)

Absolut skulle jag kunna det. Fanns en mejladress på hemsidan. Men tänkte lägga ut det här då jag tänkte att det kanske finns ett allmänintresse ifrågan. Vem vet, är det någon ball hemlis så är det ju bra om så många som möjligt får ta del av informationen.

Men om det är störande så skulle man säkert kunna ta bort tråden. Kan kolla upp det.
 
Det låter bra. Se det så här: då har du en kamera att växa i och utvecklas med.

Du har en poäng, visst är man nyfiken på hur man får till den där perfekta bilden, det vill vi nog alla veta. Tyckte bara att det var att "gå över ån efter vatten" att fråga oss andra hur Christel gör.

Önskar att jag hade något bra tips att ge dig men tyvärr... :) Att ta bort tråden vore väl lite drastiskt tycker jag.
 
Det är nog många som skulle vilja veta hur Christel gör :)! För det första handlar det mycket om kompositionen tror jag för att skapa det där du inte riktigt kan sätta fingret på. Det handlar om att lyckas förmedla en känsla i bilden. Jag håller med dig, det är nåt visst med Christels barnporträtt.
 
Med risk för att ha helt fel så tror jag att Christel är en fena på att färgbalansera sina bilder (inte bara vitbalans utan skuggor/mellan/högdagrar etc.) och dessutom använder hon pålagd vinjettering på ett snyggt sätt för att dra blicken till ex. ansikten. Mycket proffsigt, jag är själv klart imponerad av hennes arbete.
 
Haha... Vad kull detta verkar bil... Spekulation :) hehe... så... here we go. Kan det röra sig om Polarizer och uv-filter också? Har hört att dylika prylar kan göra färgerna betydligt renare. (tror inte man ska negligera betydelsen av objektivet också)
 
Haha, den lilla killen med glasögon och lapp på vänsterögat, som läser en bok, skulle kunna vara jag för tjugo år sen! :) Mycket likt mig själv. :)
 
Och så älskar hon barn helt klart OCH SÅ HAR HON TROLIGEN FOTAT X ANTAL BARNPORTRÄTT I SINA DAGAR :)) (Oj det blev drastiskt jag kom åt caplocktangenten)
 
oj, det här var ju en rolig tråd att hitta! :eek:D
*glad*

gällande bilderna längst ner så har jag egetligen inte gjort så mycket med dom annat än plocka bort grus, skräp och andra störande detaljer (gillar enkla bilder), justerar nivåerna (jag underexponerar litegrann för färgernas skull), lättar upp ev. skuggor och lägger på en mörk vinjettering.

och jo, en anings, anings NI oxå, men ytterst subtilt.
 
Får man vara lite fräck och fråga om du använder någon exponeringskurva eller något annat halvhemligt i själva kameran för att få till det där lilla extra?

Folk kan ha alla möjliga lustiga inställningar ibland som får det att se schysstare ut. :)
 
Christel-> Hehe, roliga träffdokumentationer du skriver (länken från din profil).

Du underexponerar alltså typ ett halvt-ett steg o kompenserar tillbaka i framkallningen/PS? Aha.. Ja, färgerna du fått till på speciellt de nedersta bilderna är mycket sköna. Gillar de härliga pastellfärgerna. "Mjukt" är intrycket, känslan jag får. Här ska provas o experimenteras, asap!
Måste säga att du har min tacksamhet, du har många inspirerande bilder!
 
Hambern skrev:
Får man vara lite fräck och fråga om du använder någon exponeringskurva eller något annat halvhemligt i själva kameran för att få till det där lilla extra?

Folk kan ha alla möjliga lustiga inställningar ibland som får det att se schysstare ut. :)
nej då, inga kurvor. men det är något jag funderat på att använda då jag trots allt mjukar upp mina bilder ganska ofta genom att dra mellannivåerna åt vänster, i nivåer.
 
ksjunior skrev:
Christel-> Hehe, roliga träffdokumentationer du skriver (länken från din profil).

Du underexponerar alltså typ ett halvt-ett steg o kompenserar tillbaka i framkallningen/PS? Aha.. Ja, färgerna du fått till på speciellt de nedersta bilderna är mycket sköna. Gillar de härliga pastellfärgerna. "Mjukt" är intrycket, känslan jag får. Här ska provas o experimenteras, asap!
Måste säga att du har min tacksamhet, du har många inspirerande bilder!
hehe, jo jag ångrar lite nu faktiskt att jag inte tagit med kameran på de två senaste träffar jag varit på. det är så kul att sitta å fippla ihop en massa historier.

japp, det stämmer. när man ökar nivåer/kontraster så förstärker man färgen automatiskt.
sen är mulet väder mycket tacksamt att plåta i. allt blir mjukt och skönt.
va roligt att höra att ni gillar mina bilder!
*blir alldeles stolt*
 
Estethia skrev:
lägger på en mörk vinjettering.

Det där är en svår teknik - det gäller ju att lägga så mycket vinjettering att de drar blicken till huvudobjektet, Men... samtidigt skall vinjetteringen vara sån att man inte noterar den! Svårt...! Och du gör de bra! :)

/Andreas
 
Highweiss skrev:
Det där är en svår teknik - det gäller ju att lägga så mycket vinjettering att de drar blicken till huvudobjektet, Men... samtidigt skall vinjetteringen vara sån att man inte noterar den! Svårt...! Och du gör de bra! :)

/Andreas

Precis! Tittade på bilderna och imponerades. Läste sen om vinjetteringen. -Vadå, vinjettering? Kollade igen, och jo... vinjetteringen finns där! Mycket snyggt!
//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.