Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fotografs värsta mardröm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
För mig är den verklighet! Och jag får i stort sett skylla mig själv för att jag är så j-a naiv.

Jag har alla mina bilder lagrade på en extern hårddisk (iOmega) 500 GB. Den har ett par år på nacken (ingen garanti) och sedan en tid tillbaka så har den stundtals krånglat. Jag har fått intryck av att det har varit glappkontakt i den. Om inte nätkontakten är i exakt rätt läge så "slocknar" maskinen. Så har den stundtals hållt på. Man kan ha suttit och jobbat med något på hårddisken ibland också helt plötsligt så stängs den av. Då fick man ta kontakten och "lirka" med den så att den kommit i rätt läge och startat igen. Idag startade den inte alls. Den är nu helt död. Jag har varit så korkad så att jag inte gjort någon backup och nu är jag j-ligt orolig.

Bilder från flera år tillbaka kan vara förlorade. Hundratals och åter hundratals mil och åtskilliga timmars arbete kan vara förlorat. Hela min portfolio.

Jag har testat att skruva ur hårddisken ur "maskinen" och satt in den i en såndär "hårddiskläsare" som jag har sedan tidigare. Det funkar inte heller. När jag sätter på den så får jag "startljudet" i datorn, inget händer, också får jag "stänga-av-ljudet". Jag har testat med en annan hårddisk i den och då funkar det utan anmärkning. Jag har hela tiden trott att det var en strömförsörningsgrej detta, men nu är jag inte lika säker.

Jag är totalt nollställd när det kommer till datorns inre regioner och jag låter gärna bli att pilla där. Likaså när det gäller avancerade program. Det är som kinesiska för mig - tyvärr. Jag vill inte heller förvärra skadan som redan uppstått.

Jag ser nu ingen annan lösning på problemet än att lämna in hårddisken på någon recovery-firma. Det är svindyrt och det är jag medveten om, men jag är beredd att ta smällen. Frågan är bara hur stora chanser det är att mina bilder kan återskapas.

Är det någon som har något tips att komma med när det gäller min situation. Vart skall jag lämna in den? Recovery.se finns ju här i Uppsala och de verkar bra. Ahlbergs i Stockholm verkar ju också bra.

Tacksam om någon har något tips att komma med.

Mvh,
Tompa
 
Hej Thomas!

Jag förstår din ångest. Måste kännas förjävligt när något sånt händer...
Du behöver nog inte oroa dig över att man inte kommer kunna återskapa filerna på disken. Jag är 99% att alla filer, eller största delen av dem kommer att kunna återskapas. Dock tror jag det kommer kosta en hel del. Jag vet tyvärr inget ställe som kan detta, men det lär inte va så svårt att hitta på nätet.

Oroa dig inte för mycket, filerna kommer med stor sannolikhet att kunna återskapas helt.
 
Det låter som om strömförsörjningen till disken är död, strömkontakten kan vara trasig eller så har kontrollerkortet på hdd'n dött. Allt det är relativt enkla och billiga komponenter att byta ut mot fungerande igen. De har ofta sånt på såna recoveryställen. De kan ju plocka tillbaka innehåll från eldhärjade och vattenskadade hdd's också så det är nog inga större problem med att rädda större delen av innehållet från din hdd.

Så länge själva skivorna inne i disken är intakta och icke överskrivna med ny data så gör det en räddningsoperation betydligt enklare. Är datan överskriven med ny data så blir det genast mer problematiskt återställa den ursprungliga datan som var på disken, dock inte helt omöjligt men svårare.

/ Magnus
 
Med hårdiskläsare menar du då en USB till Sata/IDE adapter? Satt precis och kopierade över en kompis bilder med en sådan (därav den sena timmen) ett annat sätt kan vara att helt enkelt stänga av din dator och koppla in den fysiskt där och se om den dyker upp i "den här datorn" det funkade en annan gång för mig när min adapter inte hjälpte. Fast detta hjälper ju bara om den inte har kraschat, då får man nog nån recoveryfirma skruva isär och återskapa =o(
Hoppas det löser sig...billigt
 
Många såna här trådar som dyker upp på FS tyvärr, hängslen och livrem är vad som gäller vid lagring av digital media.

Håller tummarna för att det löser sig till en inte allt för hög kostnad.

Mvh.
Anders
 
Som tidigare nämnts, bilderna är antagligen inte borta, bara svårare att få tag i. Så länge själva hddn inte skadats fysiskt går det bra att återskapa filer.
Hade själv en krash i våras och alla mina bilder försvann. Som tur var hade jag back-up på bilder äldre än 8 månader och de flesta andra gick att återskapa. Behövs knappast nämna att jag kör back-up med Time-Machine nu. Kan även rekommendera Data Rescue 3.0 om du får igång hårddisken, men bilder saknas. Hittar jpeg, raw-filer, m.m.
 
Beklagar, men som bäddar får man ligga heter det ju.
Det positiva är dock precis som många andra här tror så har sannolikt ingenting/minimalt gått förlorat. Jag tror att om du får rätt hjälp så kommer du kunna få tillbaka allt. Det kan dock som sagt kosta en slant.
 
Hej Tompa!

Jag vet precis hur du känner dej.
Jag var i samma sits för 3 veckor sen.
Satt och förde över tunga bilder från kameran till datorn.
Får upp en meddelande att disken är full. Efter en koll så var den inte ens halvfull.
Provade igen efter fått över 3-4 bilder kom samma meddelande.
Sen plötsligt låste allt sig. Inget gick göra med datorn.
Var tvungen göra Norsk reset (dra ur kablen)

Nu började jag ana vad som var på gång.
Provade starta upp datorn igen. Datorn sa den inte hittade hårddisken.
Tog ur hårddisken och satten den i en annan dator samma sak.
Jag har en extern hårddisk som backup men insåg det var ett tag sen jag uppdaterade senast.
Ju mer jag funderade ju mer insåg jag som var borta.

Jag sköter företaget på samma dator och tex alla aktuella mail som var borta.
Man har mer än man tror i datorn.
Katastrof.

Ringde runt till dessa företag som kan plocka fram informationen.
Fick pris på allt mellan 4000-20000:- men ingen kunde lämna fast pris.

2 dagar senare fick jag ett mail från en kund som skulle köpa delar av oss.
Jag nämnde mitt problem i förbifarten.
Då säger han att han jobbar med just detta!!!!!

Och han hjälpte gärna till men sa att det är så enkelt att det kan du göra själv.
Och det var verkligen enkelt. Så länge det inte är något mekaniskt fel på disken så kan man tydligen göra mycket själv.
göra mycket själv.
Jag satte den trasiga hårddisken som slav i en annan dator. Körde igång ett program som tuggade hela natten men sköte sig själv.
Dagen efter kunde jag komma åt alla mapparna i min "trasiga" hårddisk.
Och nu var det bara att kopiera allt till en ny hårddisk.
Givetvis köpte jag en ny.
Jag har ännu inte sett någon som är försvunnet utan tror jag fick ut 100%

Denna personen kommer jag stå i skuld till länge.
Så Tomba om du hade bott nära Helsingborg så hade jag gärna hjälp dej.
Inte så roligt heller att lämna ut sin hårddisk till vem som helst.

Med vänlig hälsning Patrik
 
Bara för att operativsystemet inte får kontakt med disken behöver inte betyda att den i sig är stendöd. Nu skriver du inte om du kör Windows, Mac eller Linux, en sitter du med en Windows-burk så kan jag tipsa om Queteks FileScavenger. Jag hade en disk som verkligen rasade, den lät illa, var inte kontaktbar och fick ibland datorn att dö till om med. Jag fick ut allt från den disken, sånär som på nån enstaka fil, av nästan 40Gb! Det tar en stund, men programmet gräver fram allt, och lite till, jag fick tom tillbaka borttagna filer! Jag är systemutvecklare så jag kanske är lite partisk vad gäller svårighetsgraden, men jag tyckte det var rätt enkelt att komma överens med, läs manualen så löser sig nog det mesta! Lycka till!
 
Jag vill absolut inte strö salt i någons sår, men väljer ändå att ge ett backuptips: .

Ett tips är programmet CrashPlan som kan tankas ned från http://b2.crashplan.com/landing/index.html (finns för både Windows, Mac och Linux).

Med detta program är det lätt att ställa in så man både tar automatiska backupper varje dag till en USB-hårddisk, men ännu roligare är att om man är två personer som har samma program kan man via internet ta backup till VARANDRAS hårddiskar - då är bilderna skyddade även för brand eller inbrott där både dator och extrahårddisk försvinner eller förstörs.

Programmet kör automatiskt i bakgrunden, så man behöver inte tänka på att själv ta backup. (för vissa Linuxversioner kan det behövas lite handpåläggning för automatstarten, men det är inte svårt).

Själv använder jag detta för att ta backup av bildkataloger och andra viktiga filer till både en USB-hårddisk i lägenheten och till en släktings dator. Backuppen som tas är krypterad, så min släkting kan inte se vad det är för filer jag har. (glöm inte lösenordet!).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.