Annons

En film, en framkallare. Men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill man minska förbrukningen av skjöljvatten så har Ilford utvecklat en metod där man sköljer genom att vända dosan ett antal gånger med några vattenbyten emellan (man tappar upp bara så mycket vatten som dosan rymmer x4 el 5 tror jag. Finns tråd om det här i forumen någonstans.
 
Vattenfilter kan jag köpa lokalt också. Men då verkar det som att jag kan börja. Lovar att lägga upp mina nya bilder också, om de inte blir dåliga.

tack för hjälpen!
 
Ett alternativ för sköljning och utblandning av framkallare, stopp och fix är att köpa vatten. När vi var i Slovenien för någon månad sedan kunde man köpa rent vatten i 5-litersunkar för bara några kronor. Finns väl i Ryssland också. Skulle säkert funka bra för Ilfordmetoden då väldigt lite sköljvatten går åt. Tror det är viktigt att rent vatten även används för utblandning av kemikoncentrat.
 
Finns det någon kombination som är bättre, oavsett var man bor än:

Kodak Tri-X-Pan film + Kodak D-76 framkallare + Kodak F-24 fixering

Allt standard, angiven känslighet på filmen ISO 400, standardframkallningstid osv.

Rysk film framkallad i vodka tror jag mindre på.
 
larsborg skrev:
Finns det någon kombination som är bättre, oavsett var man bor än:

Kodak Tri-X-Pan film + Kodak D-76 framkallare + Kodak F-24 fixering

Allt standard, angiven känslighet på filmen ISO 400, standardframkallningstid osv.

Rysk film framkallad i vodka tror jag mindre på.

Vilken rysk film tänker du då på? X-tol är minst lika bra som D-76. Dessutom mindre skadlig för miljön då den inte innehåller Hydrokinon (canserframkallande vid långvarig och stor exponering, dessutom risk för allergi).
 
Den svartvita "Velvian"

Fuji Neopan 100 Acros, film
+ Fujidol E, framkallare
________________________

= Den Bästa "En film / En framkallare" kombinationen jag känner till.

Ger helt underbara negativ att arbeta vidare med. Photax m.fl. säljer.

Kan inte tänka mig en bättre kombination (om man nu skall hålla sig till ca 100 ISO).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.