ANNONS
Annons

En eller två blixtar i liten studio?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick inget svar när jag postade i utrustningskategorin så jag provar här istället och hoppas på bättre lycka!

Jag har fotat några år men är nybörjare på studiofotografering. Jag har en liten lokal med vita väggar i våran källare, den är ca 3 ,5 meter bred och 5 meter lång.
Som bakgrund har jag köpt en vit pappersbakgrund, och nu är det bara belysningen kvar.

Än så länge har jag bara testat med min sb-800 och ett litet paraply, men har märkt att det definitivt behövs mer kräm än så.
Eftersom studion är så pass liten så kommer jag bara fota barn och bebisar där (kanske något enstaka ansiktsporträtt), och undrar nu hur mycket ljus som behövs?

Jag har förstått att Elinchrom gör bra grejer och har kollat på Elinchrom D-Lite 2 eller 4, tror dock att 2 skulle räcka? Nu är inte min brudget så stor och väljer jag Elinchrom har jag bara råd med en blixt (+softbox, stativ, radiosändare) så länge, och får köpa till en till när ekonomin tillåter.

Nu till frågan, klarar jag mig med en blixt i eller är det absolut nödvändigt med två?

Behövs det två blixtar skulle ett startkit från Dörr passa min ekonomi bättre, men frågan är om jag kommer bli besviken?

Otroligt tacksam för svar!

Mvh Emelie

Jag har D-lite 4 och där ingår ju 2 blixtar precis som D-lite 2. Skillnaden är ju ljusstyrkan och jag har märkt att jag inte behöver så starkt som 400W för mina behov.
Det räcker som sagt med 2 blixtar för normalt användande. En för bakgrund och en till modell.
Hairlight kan du belysa med din speedlite och reflektor för att ljusa upp den sida av modellen som inte har studioljus riktat mot sig om du vill ha mjukare skuggor.

/Stefan

Om din ekonomi är begränsad så kolla in Visico blixtar från Photax (photax.se). Även andra återförsäljare säljer Visico.
Dom ligger prismässigt mellan billigaste skiten och de dyrare och är helt OK. Det finns prisvärda paketlösningar.
Som sagt, du behöver minst två blixtar och nån reflexskärm alt en tredje blixt som kan vara din speedlite SB800.
Om du radiotriggar din SB800 så kan den utlösa de andra studioblixtarna som man ställer i slav mode.

I ärlighetens namn klarar du dig med speedlights i så liten lokal! Men det beror ju helt på om du vill börja i rätt ände med studioblixtar direkt eller inte..

behöver du mer kräm använder du blixten fel, ljuskällan ska vara nära objektet, precis utanför bilden.. inte nog med att man inte behöver så mycket kräm då, men man utnyttjar även att ljusutfallet är stort precis invid ljuskällan och man får ett mjukt ljus!
Men vill du belysa skugglöst behövs givetvis mer än en blixt eftersom en blixt inte kan belysa två sidor samtidigt..

två studioblixtar för modelen och din sb800 för bakgrunden till att börja med är ju helt klart ett alternativ..

Mit största tips är dock att ha is i magen.. om två månader är det mellandagsrea!

I ärlighetens namn klarar du dig med speedlights i så liten lokal! Men det beror ju helt på om du vill börja i rätt ände med studioblixtar direkt eller inte..

behöver du mer kräm använder du blixten fel, ljuskällan ska vara nära objektet, precis utanför bilden.. inte nog med att man inte behöver så mycket kräm då, men man utnyttjar även att ljusutfallet är stort precis invid ljuskällan och man får ett mjukt ljus!
Men vill du belysa skugglöst behövs givetvis mer än en blixt eftersom en blixt inte kan belysa två sidor samtidigt..

två studioblixtar för modelen och din sb800 för bakgrunden till att börja med är ju helt klart ett alternativ..

Mit största tips är dock att ha is i magen.. om två månader är det mellandagsrea!

Speedlites är oftast dyrare än studioblixtar!

/Stefan R. Nilsson

Jag tycker man ska åtminstone ha två även om rummet är litet, då kan du variera ljuset mer.

Fast å andra sidan tar de lite plats när man har de på stativ, men de gör ju även att ta med till andra platser.

Och tänk på man behöver inte köpa nytt. Titta på begagnade blixtrar, du kan göra fynd!

Kanske någon på fotosidan som vill sälja sina, brukar även finnas på blocket.

Jag köpte mina begagnade från en fotograf på http://www.modellbilder.se/ och är super nöjd!

Hälsningar,
Katarina

Hej Emelie,

Precis som mikael.b.roos skrev bör du kunna fota inomhus med paraply med din SB800 på 1/4-1/2 kraft vid ISO100 utan några som helst problem.

Ställ paraplyt så nära du kan ditt motiv så fixar det biffen.

Jag slår ofta SB-900 i paraply, brukar landa på ƒ/5.6 @ ISO100 vid halvbildsporträtt. Bumpar du upp ISO till 200 eller öppnar upp till ƒ/4 får du motsvarande ett bländarsteg blixt till.

Även om du känner att du behöver mer ljus skadar det inte att veta vad det du redan har klarar av. Du kan ju blanda speedlites och studioljus som du vill bara du förstått principen, och då behöver du ju bara komplettera med en blixt till istället för två till att börja med.

Färre är bättre när man börjar. Ju fler blixtar, desto svårare att förstå vad som händer när man inte får önskat resultat.

Värt att tänka på om man blandar olika blixtar i studio är att man lätt ser skillnad i färgtemperaturer. Speedlite ger ett båare sken än tex en Elinchrome med softbox. Blir extra tydligt mot en vit pappersfond.

Tack för alla svar! Jag har kollat lite på Visicos blixtpaket också, och funderar kanske på något utav dom.

Jag kanske inte har gjort helt rätt när jag har använt min sb-800 med paraply för det blev inget kul ljus alls. Det blev betydligt bättre om jag hade den i blixtskon och studsade den i det vita taket istället.
Jag har använt kamerans inbyggda blixt för att lösa ut den externa, och har en IR-panel i blixtskon för att "blockera" ljuset från den inbygda blixten.

Jag är inte så tekniskt kunnig så jag är inte superbra på hur man ställer in den externa blixten vid den sortens användning, så någon kanske har några bra tips på inställningar?

Jag kanske inte har gjort helt rätt när jag har använt min sb-800 med paraply för det blev inget kul ljus alls. Det blev betydligt bättre om jag hade den i blixtskon och studsade den i det vita taket istället.
Jag har använt kamerans inbyggda blixt för att lösa ut den externa, och har en IR-panel i blixtskon för att "blockera" ljuset från den inbygda blixten.

Jag är inte så tekniskt kunnig så jag är inte superbra på hur man ställer in den externa blixten vid den sortens användning, så någon kanske har några bra tips på inställningar?

Här är två bilder från provfotograferingen i studion, på den första har jag bara studsat blixten i taket och på den andra har jag använt blixten på ett stativ med silverparaply (bilderna är oredigerade)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2776075.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/323654/2776078.htm

Som ni ser så är den andra bilden inte alls speciellt rolig, det är inte den första heller men lite bättre (tycker jag). Bakgrunden tenderar även att gå åt det gula hållet, vad beror det på?

om du har svårt att ställa vitbalansen i efter redigeringen så skulle jag köra med raw o ett gråkort i grunduppställningen för är din bakgrund vit så stämmer den inte. Sedan kan ditt omgivningsljus påverka beroende på styrka på ljuskällor runt om samt vilken tid du kör blixten på. Kör du en snabb synck tid så påverkarkar omgivnings ljus mindre.
Vill du ha verkligen vit bakgrund då får du flytta fram barnet o sätta en blixt på bakgrunden som du exponerar lite mer än huvudmotivets blixt.

Köp så många du har råd med!

Minst tre skulle jag säga - en för modellen, en för hår/konturljus och en för bakgrunden.
En reflexskärm är bra att ha oxå.

Här är två bilder från provfotograferingen i studion, på den första har jag bara studsat blixten i taket och på den andra har jag använt blixten på ett stativ med silverparaply (bilderna är oredigerade)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2776075.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/323654/2776078.htm

Som ni ser så är den andra bilden inte alls speciellt rolig, det är inte den första heller men lite bättre (tycker jag). Bakgrunden tenderar även att gå åt det gula hållet, vad beror det på?

Det är det befintliga ljuset i rummet som färgar bakgrunden gul. Lätt att kolla. Släck i taket och ta en ny bild med samma uppställning. Blir bakgrunden grå istället är det ljuset i rummet som orsakar gulsticket.

Åtgärder utom redan nämnda:
1. Dimma ned ljuset i rummet om det går.
2. Välj så snabb slutartid din kamera klarar med blixt (1/200 eller 1/250 med Nikon)
3. (Effektivast!) Sätt gulfilter på blixten (CTO) och sätt vitbalans i kameran till glödljus. Finns filterpack typ Lumiquest Fxtra att köpa på ex Cyberphoto.

Prova också att flytta blixten åt olika håll för att se vilka effekter det får!

Missade Edit-fönstret:
2. Välj så snabb slutartid din kamera klarar med blixt (1/200 eller 1/250 med Nikon)

...med samma bländartal och ISO som i dina testbilder. Slutartiden påverkar inte blixtljuset, vilket bländare och ISO gör.

Tack återigen för bra svar! Känns som om jag börjar få lite mer kläm på det nu. Har en lampa i taket i studion och eftersom det är ganska lågt till tak så är det ju antagligen den som ger det gula sticket..
Är det bäst att inte ha någon lampa alls alt. investera i dagsljuslampa? Eftersom det är en källarlokal blir det så himla mörkt om jag släcker helt..

Har kollat lite på det här blixtpaketet, kan det vara något att ha?

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13700596/visico-blixtpaket-vt-200

Har reflexskärm också som jag brukar köra med.

Tack återigen för bra svar! Känns som om jag börjar få lite mer kläm på det nu. Har en lampa i taket i studion och eftersom det är ganska lågt till tak så är det ju antagligen den som ger det gula sticket..
Är det bäst att inte ha någon lampa alls alt. investera i dagsljuslampa? Eftersom det är en källarlokal blir det så himla mörkt om jag släcker helt..

Det paketet fick jag hem för en liten tid sedan. Har inte provat så mkt men hoppas göre det närmaste dagarna. Verkar väldigt bra för de pengarna. Radiostyrning ingår. Jag har också SB800 sedan tidigare o har kört en hel del med den och sb600. Men det blir ett snäpp uppåt att använda studioblixtar.

Du har väl kameran i manuelt läge?

Att du har taklampan tänd borde inte påverka så mkt om den inte är väldigt stark o sitter lågt som du sa.

OM du kör 1/200 F8 iso100 så borde bilden bli nästan svart om du stänger av blixten, Prova så ser du hur mkt lampljus som kommer med i bilden. Du har väl ställt in i comandermenyn att den inbyggda blixten inte skall blixtra med "--" i menyn??? Och SB800 på M och sedan ljusterar du mängden ljus i bilden genom att i comandermenyn ange effekt till sb800.

En fördel med studioblixtar är ju det sk modellljuset. Dvs du har en lampa som lyser på blixten så du ser hur ljuset faller på modellen. Du kan inte köra mörk i rummet för då får kameran problem med att focusera.

Det paketet blev jag sugen på!
läst på lite om det och det verkar vara riktigt prisvärt!

Vad använder ni som bakgrund?

Finns det billiga och bra kit med stativ och bakgrund?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar