ANNONS
Annons

En Canon att jobba vidare med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Equezea

Medlem
Hej!
Jag är en ung fotoglad tjej som just nu kör med en Canon EOS 400D. Har till den kitobjektivet på 18-55 mm och "det klassiska" 50 mm f 1.8 .
Är ganska van med kameror, kör alltid på manuellt program osv. Nu undrar jag vad som skulle passa mig härnäst? Jag vill allstå ha en kamera som är steget vassare än 400D:n, men ska fortfarande ha ett rimligt pris. Ett annat krav jag har (i princip det viktigaste) är att det ska kunna filma med bra kvalité. Vill helst fortsätta på Canon spåret.
Så hjälp mig gärna att leta upp några trevliga kameror att välja på! :D

Uppdatering: Jag fotar mest porträtt, blommor, och konserter om det skulle hjälpa.
 
Jag skulle tipsa om 50D som är en naturlig uppgradering för dig men den saknar filmfunktion. Då skulle det kunna bli 550D för filmningens skull men jag är tveksam om det är stor skillnad i bildkvalité jämfört med 400D som du har nu. Fast det kanske det är, jag vet inte.
Nästa steg är väl 60D som jag inte skulle råda någon till att köpa när man får en 7D för nästan samma pris.
 
Jag skulle tipsa om 50D som är en naturlig uppgradering för dig men den saknar filmfunktion. Då skulle det kunna bli 550D för filmningens skull men jag är tveksam om det är stor skillnad i bildkvalité jämfört med 400D som du har nu. Fast det kanske det är, jag vet inte.
Nästa steg är väl 60D som jag inte skulle råda någon till att köpa när man får en 7D för nästan samma pris.

Ja, det känns som att jag lärt mig samma sak det jag läst på, dvs att 550D kanske skulle funka med tanke på filmning, men jag tror inte heller att det är en så stor skillnad i övrigt mellan 400d och 550d. Däremot ska jag nog ta en kik på 50D, har aldrig kollat tidigare på den.
Tack för att någon ville hjälpa till :)
 
Fast om filmning var ett krav så är ju 50D inget alternativ då funktionen saknas.

Nej, och jag tror jag utesluter den efter att ha läst några recensioner. Tydligen ska bilderna ha en tendens att bli brusiga (rätta mig om jag har fel?) och att det inte går att filma är tyvärr ett väldigt stort minus för mig..
 
Nu blev jag faktiskt riktigt intresserad av 60Dn om jag ska vara ärlig. Någon som har lite personliga erfarenheter kring denna kamera? Är den ett för stort hopp för mig som kommer från en 400D?

Jag har en. Bra grepp, känns rejäl, fullsmockad med funktioner, logiska menyer, fantastisk skärm och kanske största uppgraderingen rent fysiskt är det andra scrollhjulet på baksidan.
Nackdelar då? Inte många men.. Knapparna tycker jag saknar lite stuns när man trycker på dem, men inte så det direkt stör. Annars inget direkt jag stört mig på hittills.

Tycker inte hoppet är för stort från 400D då jag gjorde precis det hoppet själv.
 
Jag har en. Bra grepp, känns rejäl, fullsmockad med funktioner, logiska menyer, fantastisk skärm och kanske största uppgraderingen rent fysiskt är det andra scrollhjulet på baksidan.
Nackdelar då? Inte många men.. Knapparna tycker jag saknar lite stuns när man trycker på dem, men inte så det direkt stör. Annars inget direkt jag stört mig på hittills.

Tycker inte hoppet är för stort från 400D då jag gjorde precis det hoppet själv.

Okej, tack. Men funkar 400Ds kitobjektiv till den? Jag använder nämligen knappt ett sådant och ska köpa ett 70-200mm, så då känns det dumt att köpa ett kit med ett nytt kitobkjektiv om jag redan har ett som funkar, om jag skulle vilja använda ett 18-55 mm någongång.
 
Okej, tack. Men funkar 400Ds kitobjektiv till den? Jag använder nämligen knappt ett sådant och ska köpa ett 70-200mm, så då känns det dumt att köpa ett kit med ett nytt kitobkjektiv om jag redan har ett som funkar, om jag skulle vilja använda ett 18-55 mm någongång.

Ja nog funkar det alltid, sen är det ju inte roligaste objektivet men det är ju en annan femma..
 
Okej, tack. Men funkar 400Ds kitobjektiv till den? Jag använder nämligen knappt ett sådant och ska köpa ett 70-200mm, så då känns det dumt att köpa ett kit med ett nytt kitobkjektiv om jag redan har ett som funkar, om jag skulle vilja använda ett 18-55 mm någongång.

Om du knappt använder 18-55 mm så kan du lugnt behålla ditt nuvarande (som funkar med både 60D och 7D) och strunta i att köpa det nyare kit-objektivet.

Kolla på Tamrons 17-50 mm f/2.8 utan VC om du vill ha en bättre, "billig" normalzoom i framtiden.
 
Uppdatering: Jag fotar mest porträtt, blommor, och konserter om det skulle hjälpa.

Med de motiven har du betydligt mer nytta av att uppgradera dina objektiv än ditt kamerahus tycker jag.

Din 18-55 är erkänt medioker, den skulle du vinna på att byta ut. Antingen till den nya med IS (borde gå att hitta beg för små pengar) eller till något mera ljustarkt.

Med tanke på blommor, skulle jag också föreslå en makroglugg, funkar också utmärkt till porträtt. Eftersom du har en fast 50 kanske du skulle kolla på en makroglugg runt 90-100 mm.

Visst är det kul med nya kamerahus men om det verkligen är bättre bilder du är ute efter kommer du att få mycket mer tillbaka för varje krona om du ser över dina objektiv istället.

Om du ändå känner att du "måste" köpa nytt hus tycker jag 550 verkar bra, ger lite pengar över till kanske någon investering i objektiv (jämfört med 60D).
 
Om du ändå känner att du "måste" köpa nytt hus tycker jag 550 verkar bra, ger lite pengar över till kanske någon investering i objektiv (jämfört med 60D).

Håller med. Tänkte själv så när jag valde 550D + Tamron 17-50 f/2.8 istället för ett 60D kit.

550D + Tamron 90 f/2.8 eller Canon 100 f/2.8 kosta ungefär som en 60D + 18-55 f/3.5-5.6 IS.
 
man måste skilja mellan byggkvalitet och bildkvalitet och övriga finesser. För din del tror jag 60d är rätt, om du inte vill ha kvar en mindre smidigare kamera, då är det 550d, nog inte krångligare än så om vi bortser från priset.
 
550D + 18-55IS kostar 6.000kr
550D ger mycket bild och videokvalitet för pengarna. Det enda jag direkt saknar som videokamera betraktat är att man inte kan välja vitbalans i grader Kelvin, och kanske AF-ON knappen. Kitobjektivet ingår med 130kr så det är inte värt att köpa utan.

60D hus kostar 8.200kr
60D + 18-55IS kostar 8.700kr
60D + 18-135IS kostar 9.900kr
60D har (jämfört med 550D) större/bättre sökare, 60% bättre batterikapacitet, bättre AF-sensorer, AF-ON knapp, Kelvin WB kontroll, fler bilder/sek, lyxigare plast, topdisplay, tumsnurrhjul, slavblixtstyrning, vridbar LCD. Är allt detta värt runt 2500kr extra? Det tycker jag i alla fall.

7D hus kostar 11.100kr
Lite vassare på det mesta (orkar inte lista alla features) för 2.900kr upp från 60D.

Alla priser som vanligt från www.cameranu.nl/en inkl. moms och frakt
 
Mediamarkt har 60D för 9090:- om jag inte finns fel, i alla fall var det bara litet över 9000:- så den har gått ner en del och runt 9000:- blir den intressant, ffa om man vill filma.
 
Nej, och jag tror jag utesluter den efter att ha läst några recensioner. Tydligen ska bilderna ha en tendens att bli brusiga (rätta mig om jag har fel?) och att det inte går att filma är tyvärr ett väldigt stort minus för mig..

Jag har precis köpt en Canon 50D, och jag måste säga att en av dom sakerna jag är mest överraskad av är brusegenskaperna som är betydligt bättre än jag trott. Drar utan problem upp iso:t till både 1600 och 3200 utan att brusreducera efteråt. Så länge man exponerar rätt är det inga problem. ISO egenskaperna är betydligt bättre med 50D:n än vad dom var med min Nikon D5000 som har i princip samma iso egenskaper som Nikon D300. T.o.m. något bättre enligt mätningar.

Så jag skulle vilja säga att om filmning inte är viktigt så är 50D ett mycket prisvärt köp. Du får ett nytt 50D hus för 8000 kr.

Jag köpte min begagnad för 8000 inkl. ett Canon 50mm f1,8 objektiv, batterigrepp med två batterier samt ett 32GB Sandisk Extreme UDMA minneskort. Kameran hade gått ca 1500 exponeringar och var i absolut nyskick.

Kolla in denna länken som bara handlar om Canon 50D med massor av bilder tagna med denna kamera.

MVH/Danne
 
'En kamera att jobba vidare med och har bra filmning.

Då slår jag ett förslag på 60D. På grund av trevlig hantering hantering. Två inmatningsrattar, skön i handen, god sökare, liten och smidig (förhållandevis) och bra filmning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.