Annons

En bild som ska tryckas i bok

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaJfoto

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska göra en fotobok till en utställning i december.
Tänkte fråga er som kan, Vad ska jag tänka på?

Ska jag spara bilden i något speciellt format?

Eller kan man bara köra på som vanligt? - RAW- Photoshop - Spara i JPG ?

Tack för snabbt svar !
 
Kolla med de som ska trycka boken.

RAW-bilder kan labben normalt sett inte skriva ut, eftersom en RAW-fil inte är en bild egentligen.

Spara i JPG i hög kvalitet så blir det säkert jättebra. TIFF kommer säkert nån att säga men det är minimal skillnad, men betydligt större filstorlek.
 
Kolla med de som ska trycka boken.

RAW-bilder kan labben normalt sett inte skriva ut, eftersom en RAW-fil inte är en bild egentligen.

Spara i JPG i hög kvalitet så blir det säkert jättebra. TIFF kommer säkert nån att säga men det är minimal skillnad, men betydligt större filstorlek.

Så jag kan fota i RAW och sen efter alla efterbehandling spara i JPG ?
 
Om du inte ska efterbehandla jättemycket så är RAW i Lightrroom och sedan beställa en fotobok hos Blurb ett bra alternativ. Då behöver du inte exportera några JPG:ar alls.
 
Jag har ganska ringa erfarenhet, men de få gånger jag fått bilder i tryck har jag gjort iaktagelsen att bilder som bygger på att bilden är ovanligt skarp, ovanligt färgmättad, eller har andra krav på att återgivningen är 100% så går det åt skogen när den hamnar i tryck. Men är bildens styrka baserad på innehåll eller form så brukar det fungera även om återgivningen är så bra, eller till och med helt åt skogen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.