Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En 1.8x-sensor vore bäst, resonerar jag "rätt"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej då. 1Ds är hemskt dyr. 10D blir nog fin.

Men vi kommer aldrig runt att objektivens upplösning är begränsad. Då är det meningslöst med alltför små pixlar. Vem vet, det kanske är ganska lagom med 6Mpx på 15x22mm.

Med en specialtillverkad zoom på 10-20mm.
 
antalet pixlar behöver inte blir fler, men kvalitén på pixlarna kan ju fortfarande förbättras..och så görs ju hela tiden oxå.

ja, 6mp är nog lagom..men de kommer säkert lägga in fler iaf..hehe
 
Re: Jag tycker inte du resonerar fel, men...

Pott skrev:
Vad sägs om dethär då?
Istället för film stoppar man in en ccd som har samma format som filmen och ett minneskort+dator i filmkasetten. Då skulle man kunna ha en rulle för tele typ 1.8x (som du föreslog), en annan rulle för vidvinkel, typ 0.2x (tänkte jag rätt nu?) och givetvis en rulle för normal fotografering, dvs 1x. Hade det inte varit klockrent!

nä, man bygger en organisk sensor som anpassar sig i storlek (men samma upplösning)
efter behov...så kan man köra med bara ett superskarpt 50mm f1.0 :)
 
Re: Re: Jag tycker inte du resonerar fel, men...

Kim7i skrev:
nä, man bygger en organisk sensor som anpassar sig i storlek (men samma upplösning)
efter behov...så kan man köra med bara ett superskarpt 50mm f1.0 :)

Organisk sensor?? Lysmaskar, bläckfiskar och ödlor i kamerahuset???
 
Re: Re: Jag tycker inte du resonerar fel, men...

Kim7i skrev:
nä, man bygger en organisk sensor som anpassar sig i storlek (men samma upplösning)
efter behov...så kan man köra med bara ett superskarpt 50mm f1.0 :)

Wow, säg till när den kommer - för då kommer jag inte att hålla mot längre.
 
Låter som en typisk Canonlösning, så jag får nog stå över dessvärre ;-)
 
Pupillen skrev:
...Ursäkta om jag blev lite långrandig.
Ja, jag undrar hur många som orkar läsa igenom den textmassan. Helt oformatterad dessutom...

Naturligtvis ändras inte ljusstyrkan på objektivet bara för att det sitter på exempelvis en D60. Inte heller bländarvärdet drabbas. Det är en beskärning det handlar om.
 
Walle skrev:
gundj skrev:
Och brännvidden förändras aldrig!

Om den skulle göra det så skulle ju perspektivet förändras och det kan det omöjligt göra.


Stämmer inte...perspektivet är inte beroende på brännvidden. Det beror endast på var ifrån du tar bilden

Om du står på samma plats med samma film format och samma fokuseringsavstånd och byter brännvidd med allt annat ofrändrat så ändras väl perspektivet, dvs avbildningsskalan blir ju annorlunda oxå.
Eller är jag oxå inne på andra varvet?
 
gundj skrev:
Eller är jag oxå inne på andra varvet?
Ja, nu är nog du också inne på andra varvet :) Perspektivet är hur de olika objekten i motivet förhåller sig till varandra och det kan bara förändras genom förflyttning.
 
Linmajon skrev:
Ja, jag undrar hur många som orkar läsa igenom den textmassan. Helt oformatterad dessutom...

Naturligtvis ändras inte ljusstyrkan på objektivet bara för att det sitter på exempelvis en D60. Inte heller bländarvärdet drabbas. Det är en beskärning det handlar om.

Exakt, och beskärningen (hur den nu än utförs) sker EFTER att ljuset har passerat objektivet. Ingångspupillens storlek kan alltså inte på något sätt påverkas av beskärningen. Ett 50 f/1,4 på en D60 inställd på ISO 100 "motsvarar" (d v s ger ett ekvivalent bildresultat) därför ett skenbart objektiv på ca 80 mm f/2,2 på en skenbar fullformatskamera inställd på ISO 250!
 
Nej, ge dig känsligheten ändrans inte! Lika lite som den ändras om man byter mellan en småformatsfilm och en mellanformatsfilm i en mellanformatsfilm i en mellanformatskamera.Det är kornstorleken(upptagningsytan per pixel på digitalsidan) Vet inte hur vaken du var på optiklektionerna men det är enbart en beskärning av avbildningsytan som sker när man har ett mindre chip. Visst, den totala mängden av ljus som träffar ytan är mindre men detta är ointressant.

Känk det på detta sättet: Pixlarna mitt på chippet/ kornen mitt på filmrutan har ingen aning om hur stor yta de har kring sig och de bryr sig inte heller, känsligheten är oförändrad.

Ponera att du skulle sätta markeringstejp på halva ISO 100 småbildsfilmen (exempelvis kring kanterna) innan exponering. Skulle denna då få känsligheten av ISO 200 eller de dig en större brännvidd? Nej det skulle den inte. Du skulle behöva förstora mer vid framkallningen för att få ut samma bildyta och därmed se fler korn men ny brännvidd eller känslighet blir det INTE!
 
Ni pratar ju om precis samma sak och ni har alla rätt. Ni belyser det ju bara ur lite olika vinklar :)

Det pupillen försöker få fram är att man med motsvarande bildvinkel även får ett större skärpedjup med mindre sensor. Så för att få en identisk bild med en digitalkamera så behöver man inte bara en kortare brännvidd utan även ett snabbare objektiv.
 
Tompa B skrev:

Känk det på detta sättet: Pixlarna mitt på chippet/ kornen mitt på filmrutan har ingen aning om hur stor yta de har kring sig och de bryr sig inte heller, känsligheten är oförändrad.
Jag förstår hur du tänker, men för att det överhuvudtaget ska vara meningsfullt att göra en jämförelse så ska naturligtvis de färdiga bilderna bli så identiska som möjligt, d v s samma antal pixlar på de båda sensorerna. Om nu sensorerna är olika stora så blir ju därmed också pixlarna olika stora. De stora pixlarna på den större sensorn ger oss möjligheten att höja känsligheten utan att öka det statistiska bruset.
Naturligtvis kan vi (eller snarare sensortillverkaren) välja att istället använda denna större pixelyta till att minska bruset istället för att öka känsligheten, men i så fall får ju bilden från den stora sensorn högre (teknisk) kvalité, med andra ord så jämför vi då äpplen och päron.
I mellanformatskameran har man förslagsvis en ISO 400 film och i småbildkameran en på ISO 100 för att kunna göra en någorlunda hygglig jämförelse.
 
Ok, det här ämnet börjar verkligen bli hackat o malet. En liten vinkling här, finns möjlighet att vända på detta. Kompensera t.ex. få bort min 1.6x omräkning. Borde ju gå att lösa.
 
Men å andra sidan kan man ju tycka att det är dumt att bara jämföra formaten och inte bara se till deras starka och svaga sidor istället istället.

Mellan- och storformat är ju till exempel lämpliga och kostnadseffektiva när man vill ha bilder med ett begränsat skärpedjup. De är också ett bra alternativ när man vill göra riktigt stora kopior.

Digitalkameror med små sensorer är superbra och grymt kostnadseffektiva när man vill ha en snäv bildvinkel och hög ljusstyrka men ändå behålla lite mer skärpedjup. För djur till exempel. De är också bra rent allmänt när man behöver mycket skärpedjup eftersom man inte behöver blända ner så mycket.

Småbild/fullformatssensorer är en för många ganska hygglig kompromiss mellan möjligheten till selektiv skärpa och kostnadseffektiva telelösningar. Jag placerar de digitala systemkamerorna med 1,5-2,5-sensorer i detta läger också eftersom de trots allt inte ligger så långt ifrån. De har lite mer fördel på telehållet medan fullformatet har lite fördel på skärpedjupshållet men skillnaden är i regel inte större än att det räcker att klicka bländaren nåt snäpp.

Att jämföra "rättvist" tycker jag är ganska poänglöst egentligen. Visst, en mellanformatare kanske bör ha 400-film för att jämföras med en småbildare med 100-film. Men då har man ju inte utnyttjat formatets fördel på något sätt och skulle vi resonera så skulle alla köra småbild :)
 
Re: Re: Re: Jag tycker inte du resonerar fel, men...

lynxx skrev:
Organisk sensor?? Lysmaskar, bläckfiskar och ödlor i kamerahuset???

Alltså..det är inte sååå långsökt som det låter, experiment med organiska minnen finns ju redan, och forskarna tror att framtidens datorer kan komma lagra informationen i organiska minnen.
så man vet aldrig vad som kommer ;-)
 
Trist blir det om man blömmer att mata sin 20 k organiska kamea en vecka och den dör :) Kan det gå på garantin?
 
hehe, man kan tänka sig att den organiska sensorn lever på solljus..så man får inte ha linsskyddet på för länge ;-)
 
Kodaks helnya kompaktdigital har en stor OLED(organisk-LED) display. Den lyser själv och har ingen bakgrundsbelysning. Det kanske är en lysmask-gen någonstans?
:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.