Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EMF canon chip

Produkter
(logga in för att koppla)

VTapper

Aktiv medlem
Är det någon som använt EMF confirm chip till sina analoga objektiv till canons digitala kameror?

Hur ställer/programerar man in chipet?

Fick tipset av någon här på fotosidan så hoppas på att kunna få lite hjälp.

Tack på förhand

Mvh Victor
 
Ja visst. Jag kör med chip ifrån:
http://store.tagotech.com/product_info.php?cPath=22_37&products_id=139

Dessa är de bästa på marknaden just nu (som jag har testat iaf och det är tre olika fabrikat). Man programerar chipet enligt instruktionen på deras sida - bara RTFM och man behöver inget annat än kameran för att göra justeringarna.

Främsta fördelen med detta chip är att det emulerar AF-mode istället för bara MF mode vilket gör att du kan med kameran i ONE SHOT läge få AF-trap och därmet fota även saker som rör sig. Det kan givetvis inte kompensera för shutter lag och fotar du snabba objekt, med stor bländare på kortare håll så kommer du behöva fornt eller bakjustera focus (vilket går lätt att göra i chippet) för att kompensera för shutter lag.

Ett exempel på moddat Samyang 85mm f/1.4 (mitt)
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4005775044/

Finns guider och liknande på nätet, med tangtechchipet följer det med ett verktyg som hjälper dig sätta chipet på rätt ställe. Höjden för du mäta på ett annat objektiv och sedan är det bara att shimsa upp fästytan så att chipet hamnar lagom högt - jag brukar lägga mig aningen under orginalobjektiven för att ligga på säkera sida - hellre riskera ett litet glapp än att riskera att överbelasta pogopinnarna i huset.

Frågan är för övrigt uppe i annan aktuell tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113969&page=2

Sara har en bra bildserie på hur hon monterade chipet - personligen är jag lite rädd för CA-lim i optik, men det fungerar säkert även om jag har upplevt förstörda linser av blooming (inte privat och troligen överdoserat av produktion, men ändå - ett reelt problem som man bör beakta)
 
Senast ändrad:
Tack för infon. kikade lite på länkarna och läst en del..

Blir att göra om mitt då jag fick mitt chip lite vid sidan av pinnarn i kameran. Och chipet gick tyvärr sönder då jag lossade det igen...
 
Skratta inte nu, men jag har ofta använt dubbelhäftande mattejp för att fästa dessa saker med och det sitter bra och går alltid att skära bort med en tunn skarp skarpell.
 
Skratta inte nu, men jag har ofta använt dubbelhäftande mattejp för att fästa dessa saker med och det sitter bra och går alltid att skära bort med en tunn skarp skarpell.

Jaså funkar det? när jag använt det till andra saker har det ej hållit.

Dagens mattejp är tydligen mycket klenare än mot var den var förr i tiden, enligt min morfar iaf. Han kanske har rätt i det?
 
Tja, det kanske stämmer, men det har fungerat för mig - fick en rulle för 6-7 år sedan av en mattläggare och den duger fortfarande märkligt nog. Bara vara noggran med att ytorna är riktigt rena innan så verkar det fastna riktigt bra.
 
Tja, det kanske stämmer, men det har fungerat för mig - fick en rulle för 6-7 år sedan av en mattläggare och den duger fortfarande märkligt nog. Bara vara noggran med att ytorna är riktigt rena innan så verkar det fastna riktigt bra.

Får prova lite olika sen då och se vad som är bäst helt enkelt.

Tack för tipset
 
Vilket chip som är bäst beror nog lite på vilka behov man har, chippet som Bengt hänvisar till har "fokusfälla" (eller vad nu "trap focus" kan heta på svenska). EMF chippet (som jag själv använder) har istället fungerande ljusmätning vid full bländaröppning, vilket jag personligen värdesätter mer. (Bäst hade naturligtvis ett chip med bägge funktionerna varit.)

Du ställer alltså in tid och bländare (i M läget) direkt på kamerahuset som med vilket EF objektiv som helst, kameran räknar automatiskt fram korrekt exponering. Innan själva exponeringen bländar du sedan ned till valt bländarvärde och tar därefter din bild, och i exif-informationen får du således det verkligen använda bländarvärdet (om du gjorde rätt).

Med bägge chippen kan du även programmera in korrekt brännvidd och största bländaröppning så att kameran kan ta dessa parametrar med i sina beräkningar, värdena finns även med i exif-informationen så att vi i efterhand kan utläsa vilket objektiv vi har använt.

Hur EMF-chippet programmeras kan du läsa här: http://emfphoto.com/forum/index.php?topic=3.0
 
Vilket chip som är bäst beror nog lite på vilka behov man har, chippet som Bengt hänvisar till har "fokusfälla" (eller vad nu "trap focus" kan heta på svenska). EMF chippet (som jag själv använder) har istället fungerande ljusmätning vid full bländaröppning, vilket jag personligen värdesätter mer. (Bäst hade naturligtvis ett chip med bägge funktionerna varit.)

Du ställer alltså in tid och bländare (i M läget) direkt på kamerahuset som med vilket EF objektiv som helst, kameran räknar automatiskt fram korrekt exponering. Innan själva exponeringen bländar du sedan ned till valt bländarvärde och tar därefter din bild, och i exif-informationen får du således det verkligen använda bländarvärdet (om du gjorde rätt).

Med bägge chippen kan du även programmera in korrekt brännvidd och största bländaröppning så att kameran kan ta dessa parametrar med i sina beräkningar, värdena finns även med i exif-informationen så att vi i efterhand kan utläsa vilket objektiv vi har använt.

Hur EMF-chippet programmeras kan du läsa här: http://emfphoto.com/forum/index.php?topic=3.0

Tack så mycket för informationen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.