Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Embedded Profile Missmatch, heh?

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har nyligen kalibrerat min skärm med en ColorVision Spyder 3 Pro och efter det får jag ett meddelande varje gång jag öppnar en fil i Photoshop CS4 där det står följande:

"Embedded Profile Missmatch

The Document "..." has an embedded color profile that does not match the current RGB working space.

Embedded: Adobe RGB (1998)

Working: Monitor RGB SyncMaster 226BW(Digita...)

What would you like to do?

Use the embedded profile (instead of the working space)
Convert the document's color to the working space
Discard the embedded profile (don't color manage)"

Varför får jag alltid den här frågan och vilket av de tre alternativen bör jag välja? Inte riktigt insatt i det här med profiler :p

Vad som än har hänt bör du inte ha din skärmprofil som arbetsrymd. Detta kan du ställa om i photoshops inställningar för färger, under menyn "Edit/Color Settings". Ställ tillbaka den till Adobe RGB, så slipper du denna påminnelseruta.

Konstigt att CV ställer om photoshops arbetsrymd? Någon som varit med om det här?

Har fått upp precis samma efter att ha "kalibrerat" med Calibrize. Har då valt Use embedded, men jag vet inte om det är rätt val.

Men om jag ställer om till Adobe RGB (1998) vad är då vitsen med att jag kalibrerade skärmen? Jag kanske är helt fel ute men då får ni upplysa mig, det här med profiler behöver jag en förklaring på :p

Har aldrig hänt mig att CV ändrar i färgprofilen utan du måste ha ändrat det själv i Photoshops färghantering.
CV kalibrerar din SKÄRM och lägger inte in några färgprofiler i bildfilen.
Ifall du t.ex skulle skicka en bild til mig så har ju inte jag så stor nytta av att få din skärmprofil medskickad i filen för jag sitter säkert vid en annan skärm och en annan skärmprofil.
Däremot har jag nytta av att få den i Adobe RGB eller sRGB.

Nu är jag inte riktigt med på beteckningarna men utgår från att CV står för ColorVision. OK, så min skärm är kalibrerad och jag har med andra ord korrekt färger, eller så nära det går med min kalibrator, i alla olika profiler? Vare sig jag väljer sRGB, Adobe RGB (1998) eller någon annan udda profil? Stämmer det?

Nu har jag ju faktiskt fått en extra profil i Photoshop, vare sig ni tror på det eller inte. Om den hamnade där av misstag kan jag inte säga, men den finns där i alla fall. Jag har en Samsung SyncMaster 226BW-skärm och profilen heter "Monitor RGB - SyncMaster 226BW(Digital)-1. Vad är då den här profilen till för?

Många frågetecken men jag hoppas ni är med :)

Det är en skärmprofil och den ska du inte välja.
Välj istället Adobe RGB ifall du ska skriva ut bilderna och sRGB ifall du ska visa bilderna på nätet.
För att kolla vilken skärmprofilsom används gör så här på Vista:
Högerklicka på skrivbordet.
Välj anpassa.
Bildskärmsinställningar.
Avancerade inställningar.
Färghantering
Vid enhet välj bildskärm.
Nu ser du vilka ICC-profiler som är associerade till den enheten.
Här ska den profilen som ColorVision skapade vara standardprofilen.
Min profil heter Spyder2express.icm men din lär heta något annat.

När det gäller inbäddade färgprofiler så är det så här.
Ifall jag har sparat en fil med t.ex. sRGB inbäddad och sen skickar den till dig och du har Adobe RGB inställd i ditt Photoshop så får du frågan vad du vill göra. Vill du behålla min färgrymd eller vill du konvertera den till din färgrymd. Detta förutsatt du kryssat i "Fråga vid öppna".

Senast ändrad:
Men om jag ställer om till Adobe RGB (1998) vad är då vitsen med att jag kalibrerade skärmen? Jag kanske är helt fel ute men då får ni upplysa mig, det här med profiler behöver jag en förklaring på :p

Din egen bildskärmsprofil används "bakom kulisserna" för att visa tex Adobe RGB eller sRGB på ett så korrekt sätt som möjligt på just din skärm. Alla skärmar återger färger lite olika men tack vare din egen profil kan program som stödjer färghantering räkna fram rätt återgivning.

Till exempel: Din skärm kanske visar rött lite för blåaktigt, den informationen hittar Photoshop i din bildskärmsprofil och ser till att rött visas som det ska.

Kalibrering är ju också viktigt för att man ska få rätt ljustyrka och kontrast inställd. Om du utan att veta om det har en för mörk skärm luras du ju att ljusa upp dina bilder och så kommer de tillbaka blaskiga från labbet.

Din egen bildskärmsprofil används "bakom kulisserna" för att visa tex Adobe RGB eller sRGB på ett så korrekt sätt som möjligt på just din skärm. Alla skärmar återger färger lite olika men tack vare din egen profil kan program som stödjer färghantering räkna fram rätt återgivning.

Till exempel: Din skärm kanske visar rött lite för blåaktigt, den informationen hittar Photoshop i din bildskärmsprofil och ser till att rött visas som det ska.

Kalibrering är ju också viktigt för att man ska få rätt ljustyrka och kontrast inställd. Om du utan att veta om det har en för mörk skärm luras du ju att ljusa upp dina bilder och så kommer de tillbaka blaskiga från labbet.
Vad menar du med "bakom kulisserna"? I Windows eller Photoshop? Nu när jag kalibrerat min skärm och har en egen så kallad profil, var ligger den och hur vet jag att just den profilen är vald, i Windows då menar jag? För jag antar att det är det du menar med "bakom kulisserna".

Varför kan jag då välja en profil som jag fått efter min skärmkalibrering om jag ändå antingen ska använda Adobe RGB eller sRGB?

Det börjar klarna lite smått och jag uppskattar era svar hittills, tack :)

Du KAN välja den i Photoshop eftersom det är en profil - och den finns i systemet. Man KAN också sätta en krukväxt på huvudet... :)

Hur du hittar vilken profil systemet använder fanns beskrivet två inlägg ovanför detta.

Tänk på det som skilda världar (inte TV-serien då alltså!). Bilden finns i en värld, med sina egna gränser för hur mättade färger man kan ha. Detta är arbetsprofilen, bildens egen färgrymd - oftast Adobe RGB eller sRGB. Vill du sedan TITTA på bilden måste dessa RGB-data "översättas" till en presentationsrymd, som i detta fallet består av din skärms uppmätta profil. Färgerna som finns i bildens färgrymd omräknas till det mest liknande som skärmrymden kan åstakomma - och det är här skärmprofilen kommer in. Den har alltså ingenting medsjälva bilderna att göra, utan är systemets verktyg för att översätta mellan en känd färgrymd (bilden) till en annan (skärmen).

Du KAN välja den i Photoshop eftersom det är en profil - och den finns i systemet. Man KAN också sätta en krukväxt på huvudet... :)

Hur du hittar vilken profil systemet använder fanns beskrivet två inlägg ovanför detta.

Tänk på det som skilda världar (inte TV-serien då alltså!). Bilden finns i en värld, med sina egna gränser för hur mättade färger man kan ha. Detta är arbetsprofilen, bildens egen färgrymd - oftast Adobe RGB eller sRGB. Vill du sedan TITTA på bilden måste dessa RGB-data "översättas" till en presentationsrymd, som i detta fallet består av din skärms uppmätta profil. Färgerna som finns i bildens färgrymd omräknas till det mest liknande som skärmrymden kan åstakomma - och det är här skärmprofilen kommer in. Den har alltså ingenting medsjälva bilderna att göra, utan är systemets verktyg för att översätta mellan en känd färgrymd (bilden) till en annan (skärmen).
OK, det där med att jag KAN använda profilen känns rätt onödigt om den ändå inte utför någon funktion. Jag tog en närmare titt på färghantering i Windows Vista som beskrevs nu tre inlägg tidigare och lekte lite med inställningarna för att se hur de fungerade. Dessvärre använder inte Vista någon pedagogisk funktion och någon "avbryt"-knapp fanns ju inte så allting jag ändrade sparades vare sig jag ville eller inte. Nu tror jag inte jag har rätt, eller snarare standardinställningar i färghanteringen. Jag ser ingen skillnad än men den kan ju vara så ytterst liten att jag inte märker den. Är det något jag bör tänka på där i färghanteringsmenyn? Jag begrep inte riktigt vad jag gjorde :p.

Finns det något sätt jag kan återgå till läget innan jag kalibrerade min skärm eller stänga av funktionen?

Vad menar du med "bakom kulisserna"? I Windows eller Photoshop? Nu när jag kalibrerat min skärm och har en egen så kallad profil, var ligger den och hur vet jag att just den profilen är vald, i Windows då menar jag? För jag antar att det är det du menar med "bakom kulisserna".

Varför kan jag då välja en profil som jag fått efter min skärmkalibrering om jag ändå antingen ska använda Adobe RGB eller sRGB?
:)

Med "bakom kulisserna" menar jag att det normalt inte är något du behöver tänka på. Program som stödjer färghantering kommer med automatik att använda din profil för att räkna fram rätt återgivning i den färgrymd du valt att arbeta inom.

Jag jobbar mest med Mac när det gäller färghantering, men nånstans i Windows kontrollpanel finns säkert nåt som heter nåt i stil med färghantering där du borde kunna kontrolla att din profil är vald som bildskärmsprofil. Typiskt är det väl sista frågan som dyker upp i kalibreringsprogrammet, vad du vill döpa din nya profil till och om du vill använda den som standard.

Men sitter du på en bärbar och pluggar in en extraskärm finns det ju anledning att byta ibland, och då är det nog kontrollpanelen du ska leta i.

Edit: bifogar en skärmdump från färginställningarna i photoshop som du ser när du fäller ut rgb-menyn. Den visar att min arbetsfärgrymd är AdobeRGB och du ser även min bildskärmsprofil efter Bildskärms-RBG i listan. Den använder Photoshop automatiskt för att räkna fram hur färgerna i Adobe RGB ska visas just på min skärm:

Bilagor

• meny.jpg
    meny.jpg
    16.2 KB · Visningar: 123
Senast ändrad:
Frågan "varför?" är lika motiverad som "varför kan jag sätta en blomkruka på huvudet?". Kalibreringsverktyget tillverkar en profil enligt den standard som finns. Photoshop kan se alla profiler i systemet som är av rätt standard. Alltså ser du skärmprofilen också.

I skärmdumpen ovan ser du även t.ex kameraprofiler från Arri, fel skärmprofiler (de generiska CRT-profilerna) osv... PS har ingen aning om vad som är "rätt eller fel" profil, det vet bara att "detta är en godkänd profil".

Vista är väl inte speciellt avancerat i sina inställningar? När man valt skärmen så står det rakt upp och ner i rutan under vilka skärmprofiler som finns insttallerade, och vilken som är satt som default. Med Vista ska man också tänka på "screensaver"-buggen som finns i tidigare Vista-släpp - att skärmprofilen "glöms bort" om skärmen går till viloläge. Det finns massvis med material om detta på nätet.

ANNONS