ANNONS
Annons

Emaks K883 - ett minne blott?

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Mitt favoritpapper är ett minne blott. I varje fall i Sverige. Photax saluför inte längre Emaks K883, det vill säga fiberpappret med den matta ytan. Istället är det bara det blanka (K888) som säljs.

Jag undrar därför om någon känner till om man kan köpa pappret i andra länder? Eller direkt från Fotokemika?

/ F

aj tusan då blir det att hålla hårt på kartongerna i kylen. har mailat fotokemika och frågat var man kan köpa 883 och efkebrom i sverige

Senast ändrad:
Eller, än bättre, sälja dem till mig ;)

Gjorde detsamma som dig. mailade till fotokemika alltså. Jag försökte också ringa till dem men den kroatiska rösten på telefonsvararen gjorde mig inte klokare.

Tror dock inte att papprena säljs av någon annan i Sverige. Möjligen utomlands. I mitt brev till fotokemika frågade jag om man kunde köpa av dem direkt. Det kanske är en möjlighet. Eller om man kan beställa från någon kroatisk fotoaffar. Om det sistnämnda går kanske vi skulle slå oss samman och beställa gemensamt?

/ F

Himla tråkigt att de slutat sälja dessa papper i Sverige. Om det går att köpa på något annat sätt så är jag också intresserad.

/P

Jag har läst på www.fotoimpex.de forum att de åtminstone tidigare hade Emaks pappar men under ett annat varumärke. Det kan vara värt att höra med dom.

Annars tror jag mer på att pröva något annat papper, tex Foma eller Forte. Jag misstänker att Emaks fasta gradationer snart är ett minne blott.

Peter. Jag återkommer när jag väl fått höra något om möjligheterna att köpa papper. Erik - det låter intressant. Ska försöka leta upp diskussionen. Dock är photax även upphört att sälja Varycons matta fiberpapper (så det är inte bara de fasta gradiationerna som ligger risigt till).
/ F

Hej igen, kolla den här norska butiken:

http://www.fotoimport.no/

Lade även in länken på en annan tråd, men den funkar lika väl här. De har ditt efterfrågade papper samt annan läsvärda artiklar bla om våtmontering på aluminiumplåtar som jag tyckte var intressant.

/e

Hurra!

Ska genast skicka iväg ett mail och fråga om papprena fortfarande finns och om de går att köpa från Sverige.

/ F

Om pappret fortfarande tillverkas, kan ni inte slå er ihop några stycken och be Photax ta in en specialleverans. Bör väl gå om ordern är stor nog.

/FP

Liza skrev:
aj tusan då blir det att hålla hårt på kartongerna i kylen. har mailat fotokemika och frågat var man kan köpa 883 och efkebrom i sverige

Eva. Har du fått något svar? Jag har inte hört något från dem och inte heller från fotoimport.no som jag även skrev till.

/ Fredrik

Nix, inte ett pip, tyvärr! Nu skrev jag genom den svenska varianten och vet inte om det har någon betydelse. Har mailat en kille i Norge som tydligen också använder det. Får se vad han svarar.
MVH Eva

Senast ändrad:
Såg på fotoimpex att deras egna papper är egentligen andra fabrikat men förpackade med Fotoimpex egna märken (typ Efke 400=Ilford HP5). Är det någon som vet vilket papper som är vilket.

Har Photax sagt att de slutat med K883?

Vad jag tidigare hört, så tar de inte in papperet så ofta eftersom det säljs så lite.

K883 är mitt favoritpapper för bl.a. porträtt, och det vore synd om det försvann från Sverige. Synd också att jag inte är storförbrukare, så jag kunde ha köpt det oftare.

Kanske är någon annan också intresserad. I vilket fall fick jag av Slaven Miskec på Fotokemika idag info om att ett fåtal paket Emaks K883 (matt yta) fortfarande finns tillgängliga. Liksom Varycon FB, matt yta.
/ F.

Skott skrev:
Kanske är någon annan också intresserad. I vilket fall fick jag av Slaven Miskec på Fotokemika idag info om att ett fåtal paket Emaks K883 (matt yta) fortfarande finns tillgängliga. Liksom Varycon FB, matt yta.
/ F.

Ett fåtal hos Fotokemika? Har de alltså lagt ned produktionen av K883?

Jag hoppas innerligt att FinePrint kommer som fiberpapper med matt yta, förutom blankt. Det hade ju kunnat ersätta K888 och K883 eftersom det i grunden är liknande papper fast med variabel kontrast. Bättre än Varycon dessutom.

Är osäker på om pappret helt slutats tillverkats. Men följande skrev Slaven Miskec, exportchef på Fotokemika:

We have available Emaks K888-2 (normal) and K888-3 (hard) and certain limited quantities of K883-1 (grade soft). We also have available Multigrade FB matt paper Varycon KM, or RC matt
Varycon PEM.

/ F.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.