ANNONS
Annons

Elmia 2004

Produkter
(logga in för att koppla)

Stugfors

Aktiv medlem
Som rubriken antyder skall jag ner till Elmia under påsk och fotografera bilar, människor och eftermarknadstillbehör. Någon som har några bra tips för en nybörjare som jag själv? Ljuskänslighet, objektiv, blixt (?), osv. Jag har en Canon EOS 300D med standardobjektivet 18-55mm. Jag har även ett 28-80 objektiv från min analoga EOS. Vad tror ni experter om vitbalans och sådant?

Tacksam för upplysande svar.
 
Stativ och ISO 100-400 och utan blixt passar säkert.

Problemet med blixt är att ljuset från blixten inte har samma färg som ljuset i lokalen.

Kör du utan blixt kan vitbalansera manuellt (eventuellt funkar något av de förinställda lägena) och allt blir rent och fint. Kör du i RAW-läge kan du finjustera vitbalansen i efterhand.
 
Det där med att blixten skulle ha annan färg är något jag har hört förut förstås och jag är inte så - vet inte varför men - förtjust i blixt över huvudtaget. Blir sålunda utan blixt. Vad det gäller att fota i RAW blir svaret nej på grund av att jag bara har ett 64 MB-kort och ett 128 MB-kort att lagra bilderna på. Och jag vill ju ha rätt mycket bilder. Lyckligtvis kan man ju någorlunda ändå se hur vitbalansen ter sig på LCD-skärmen... (!) Men men...
 
Oj fler som har samma planer som man själv har.. Tänkte försöka lägg min tid på att fota bilar i lite mer ovanliga vinklar. Får se hur det går
 
Måste bara få låna tråden lite...ska åxå ner till elmia och ska låna chefens digitalkamera som är en Canon Powershot A70, ingen värstingkamera kanske men vill bara ha lite bilder...hur ska jag ställa in den för bästa resultat?


tacksam för svar!...MVH Fredde
 
Fredde_ skrev:
Måste bara få låna tråden lite...ska åxå ner till elmia och ska låna chefens digitalkamera som är en Canon Powershot A70, ingen värstingkamera kanske men vill bara ha lite bilder...hur ska jag ställa in den för bästa resultat?

Läge AUTO? :)
ISO skulle jag iaf inte röra, det blir enormt brusigt över ISO50 på den kameran.
 
Stugfors skrev:
Som rubriken antyder skall jag ner till Elmia under påsk och fotografera bilar, människor och eftermarknadstillbehör. Någon som har några bra tips för en nybörjare som jag själv? Ljuskänslighet, objektiv, blixt (?), osv. Jag har en Canon EOS 300D med standardobjektivet 18-55mm. Jag har även ett 28-80 objektiv från min analoga EOS. Vad tror ni experter om vitbalans och sådant?

Tacksam för upplysande svar.
Nere vid Munksjön i centrala Jönköping finns en stor parkering där dom samlas på eftermiddagarna och kvällarna, ibland är dom helt galna i att göra burnout, där kan du finna många bruksbilar i fint skick. Samt riktiga risiga vrak som rullar, ibland.
Kanske ses vi där.
 
Re: Re: Elmia 2004

hasse lundberg skrev:
Nere vid Munksjön i centrala Jönköping finns en stor parkering där dom samlas på eftermiddagarna och kvällarna, ibland är dom helt galna i att göra burnout, där kan du finna många bruksbilar i fint skick. Samt riktiga risiga vrak som rullar, ibland.
Kanske ses vi där.


jo vi pysslar en del med sådant här oxo. får ta o titta till det där stället när vi ändå är där sen. tack för tipset.
 
Stativ kommer nog bli svårt inne i mässhallarna.

Jag kom nyss därifrån och har tagit några provkort, och det var inte alltför dåligt på sina platser. Med ISO 400-800 och ~F4 går det bra. Dock ska man se upp i mässhall D där ljuset är _mycket_ gult. Att vitbalansera där är väldigt viktigt, och att köra analogt där skulle vara ... intressant.

Det finns en hel del roliga bilar, och jag tänker nog främst satsa på att ta kort på häftiga smådetaljer på bilarna. Bilen i sin helhet blir rätt tråkigt efter ett tag. (Oj en bil! Och en till! Och en till! ... )
 
Tackar Victor för guldinformationen om ljuset :) Va de bara hall D som hade mycket gult ljus eller? har ju glömt hur de va förra året när jag va där (utan riktig kamera)
 
nu är jag avis. Ville också ned och fotta på elmia, men jag har inte fått min kamera ännu. Och fotta med ixusen utan blixt är ingen höjdare i det ljuset. :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.