Annons

Elinchrome Skyport RX

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt så funkar Elinchrome Skyport RX med Nikon D300 och blixt SB-800/900.

Om man vill köra två blixtar samtidigt är det då så enkelt att man bara införskaffar två mottagare av Elinchrome Skyport RX(receiver RX)och sätter en på varje blixt? Jag skulle vilja köra en SB-800 och en SB-900 samtidigt med Elinchrome Skyport RX.

Jag har för tillfället en SB-800 men såg att Cybephoto har ett paketerbjudande med bland annat en SB-900 och Elinchrome Skyport RX + lite andra tillbehör för 6875:-

Är det tekniskt möjligt att köra dessa två blixtar samtidigt och är Elinchrome Skyport RX bra i största allmänhet?
 
Funderar själv på en Skyport till Canon blixtar. Men vad jag förstått så är det bara "Universal" varianten som fungerar. Inte RX varianten.
 
RX-mottagaren passar endast på RX-blixtar. Den har bara en kontakt som passar i RX-blixtarna och ingen utgång för synksladd.
 
Hej

Jag har kört med Nikon D300 + SB 800 med skyport universal och det har funkat bra. Kruxet är sladden mellan skyporten och SB800:an. En kort sådan är svindyr så jag har använt en som är låååång. Fult, men det funkar.

Om du inte ska plåta med blixen på långt håll eller i knepaiga situationer så är det lättare att låta SB800:an slava på kamerans vanliga inbyggda blixt eller den blixt som sitter på kameran. Detta ställer du in i kamerans inställningar för blixten (använd comanderläge). Där kan du även stänga av/sätta på och bestämma hur alla blixtar eller grupper av blixtar ska fungera/exponera. Om du tex inte vill ha något ljus framifrån så stänger du bara av kamerans blixt (men trots det så kommer den avfyra en blixt som optiskt utlöser de andra blixtarna som ingår i kedjan). Praktiskt om du tex vill få ett sidoljus till ett porträtt eller bara placera din blixt någon annanstans än på kameran. Kolla i både D300:ans och SB800:ans manualer. Allt står beskrivet. ;-)

När det gäller SB900 et jag inte men jag kan inte tänke mig att den skulle fungera på något annat sätt. Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Mvh

danne
 
Senast ändrad:
Hur långt ifrån kameran fungerar blixten med en Elinchrme Skyport i praktiken? Det står att räckvidden ska vara ca 50 inomhus och 120 meter utomhus.
 
Hur långt ifrån kameran fungerar blixten med en Elinchrme Skyport i praktiken? Det står att räckvidden ska vara ca 50 inomhus och 120 meter utomhus.

Som sagt, om jag vore i närheten av blixten (dvs inomhus) då skulle jag köra på optisk utlösning i stället för radio. Men det beror ju lite på vad du ska plåta. Det jag gjorde var att stoppa in blixten i ruffen på en segelbåt mitt i natten och sedan tog jag några bilder från bryggan längre bort. Kanske inte hundra meter men med tanke på att mottagaren var instängd i båten blev jag ändå nöjd med att det funkade som planerat. En reflektion när det gäller räckvidden är att det kanske inte är så meningsfullt att ha en lite SB blixt längre bort än 120 meter, eller är det jag som har dålig fantasi ;-) ?

Lite finlir som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att när du kör nikons Creativ Lightning System och använder dig av flera blixtar så kan du få dem att exponera via TTL och tillsammans. Kör du via radio och skyport så måste du ställa in blixtarna manuellt om jag inte har helt fel. Även om du kan kontrollera remote-blixtarna från kameran så känns nikons CLS-upplägg som ett smidigt sätt att jobba på. Men allt detta beror ju förståss på vad du ska plåta. I fallet med segelbåten så hade det inte gått utan skyporten.

//d
 
Som sagt, om jag vore i närheten av blixten (dvs inomhus) då skulle jag köra på optisk utlösning i stället för radio. Men det beror ju lite på vad du ska plåta. Det jag gjorde var att stoppa in blixten i ruffen på en segelbåt mitt i natten och sedan tog jag några bilder från bryggan längre bort. Kanske inte hundra meter men med tanke på att mottagaren var instängd i båten blev jag ändå nöjd med att det funkade som planerat. En reflektion när det gäller räckvidden är att det kanske inte är så meningsfullt att ha en lite SB blixt längre bort än 120 meter, eller är det jag som har dålig fantasi ;-) ?

Lite finlir som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att när du kör nikons Creativ Lightning System och använder dig av flera blixtar så kan du få dem att exponera via TTL och tillsammans. Kör du via radio och skyport så måste du ställa in blixtarna manuellt om jag inte har helt fel. Även om du kan kontrollera remote-blixtarna från kameran så känns nikons CLS-upplägg som ett smidigt sätt att jobba på. Men allt detta beror ju förståss på vad du ska plåta. I fallet med segelbåten så hade det inte gått utan skyporten.

//d

Jag fotar ju en del skidåkning och vill utveckla den biten med blixtar, gärna två stycken. De mest inbitna skidfotograferna rekommenderar tungre artilleri, studioblixtar av olika slag samt Pocket Wizard. Jag vill börja i mindre (och billigare) skala så jag tänkte köra med SB:blixtarna + Elinchrome. Den utrustningen blir också enklare att bära med sig.

Jag har probat lite att köra trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten + en SB-800 och det funkar bra. Det är räckvidden som är problemet och att det ibland blir konstiga vinklar då inte blixten utlöser.

Är Elinchrome en vädertålig konstruktion tro?
 
Jag fotar ju en del skidåkning och vill utveckla den biten med blixtar, gärna två stycken. De mest inbitna skidfotograferna rekommenderar tungre artilleri, studioblixtar av olika slag samt Pocket Wizard. Jag vill börja i mindre (och billigare) skala så jag tänkte köra med SB:blixtarna + Elinchrome. Den utrustningen blir också enklare att bära med sig.

Jag har probat lite att köra trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten + en SB-800 och det funkar bra. Det är räckvidden som är problemet och att det ibland blir konstiga vinklar då inte blixten utlöser.

Är Elinchrome en vädertålig konstruktion tro?

Well, där har jag inget bra svar. Du har inte funderat på att börja segla istället? :)
 
Jag rekomenderar dig att köpa till två st. sb-800 för pengarna i stället (du hade väl redan en?). Slava sedan blixtarna från kameran. Elins universal är klent byggd (antennen) och fyller endast en funktion (i ditt fall) om du skall fota på längre avstånd.

Lite OT: Det finns i dag batteridrivna "studioblixtar" för under 10k. Kan kanske vara ett tips som är värt att titta närmare på, i stället för att lägga ca. 7k på det kit som du tänkt dig.
 
Yttligare en parentes är att om du redan har en SB800 så kör du den som master och sedan köper fler billiga och enklare blixtar som komplement (typ SB600). //d
 
Kan vara en modell att investera i ett par mindre dyra blixtar 600/800 istället och börja där. Missar dock möjligheten att stå på lite avstånd.

Hur stor skillnad är det i 600/800/900 vad gäller räckvidd? Kan ju behövas blixtar som lyser upp en del om jag ska komma åt en skidåkare som hoppar eller åker några meter bort!

Cyberphoto har SB-600 för 2450:- ... kanske en variant att köpa en sådan och börja där och styra antingen både 800 och 600 från interna blixten eller köra med 800 som master?!

Jag är tacksam för fler vinklingar och synpunkter i frågan.
 
Någon som skrev tidigare att han/hon använde en skyport med lång synkkabel till blixten för de korta var dyra.

Väldigt lätt att fixa hemma! Man behöver en avbitare, en lödkolv och en bit krympslang/eltejp.

I synkkabeln finns det bara två stycken färgkodade kablar, så klipp kabeln till valifri längd och löd ihop ändarna, tejpa runt så de hålls avskiljda från varandra och tada, en kortare kabel som inte är svindyr.

Lycka till!
 
Köp SB-28/25/24 eller liknande om du bara skall använda dem som externa! Du kommer endå att bli tvungen till manuella inställningar.

Kom ihåg att märke inte spelar nån roll. Det är bara "tänd" kontakt i sändaren. Med radiosändare kan du trigga en ny canonblixt med en nikonkamera från 1970.
 
Någon som skrev tidigare att han/hon använde en skyport med lång synkkabel till blixten för de korta var dyra.

Väldigt lätt att fixa hemma! Man behöver en avbitare, en lödkolv och en bit krympslang/eltejp.

I synkkabeln finns det bara två stycken färgkodade kablar, så klipp kabeln till valifri längd och löd ihop ändarna, tejpa runt så de hålls avskiljda från varandra och tada, en kortare kabel som inte är svindyr.

Lycka till!

DEt måste vara jag som är någon. :) Tack för tipset. Ska genast plugga in lödkolven. :)

Och apropå blixtarna, räcker inte en sb600 så lär knappas en 900 göra det heller. Men jag vet en kille som har gjort samma sak som du vill göra i slalombacken. Maial mig på [email protected] så får du hans namn. Han kan allt om dina frågor. //d
 
Det verkar bli färre och färre grejer jag behöver ju mer jag läser denna tråd (det blir billigt och bra!)

Kanske det räcker med att komplettera med en SB-600 och sedan köpa mer om jag blir biten? Tror ni på den idén?

Om jag skulle köpa en SB-600 + ett stativ att fästa den i vad kan vara vettigt att jag mer tänker på i det läget?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.