Annons

Elinchrome D-lite och Visico 300 LR tillsammans?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Ur utrustningssynpunkt/plånbokssynpunkt skulle det passa för mig att köpa en D-lite2 och ett paket med 2st 300 ws LR blixtar från Visico. När jag kollar lite noga så ser jag att de skiljer i färgtemperatur. Elinchrome har 5800K och Visico 5600K. Kommer denna skillnad att bli märkbar i bilderna? Kommer det att se konstigt ut eller är skillnaden för liten i gulhet? Ljuset från Elinchromen kommer mest att användas för allmänljus med en 100X100 softbox men även som huvudljus ibland. Tänk på att jag är amatör som kanske säljer någon bild till vänner och bekanta eller gör några porträtt för någon liten firma för utskick och webb, ej något proffs. Behöver kanske inte tilläggas efter att ni sett vad jag tänker köpa.

mvh/Jonas

Hej!

Ur utrustningssynpunkt/plånbokssynpunkt skulle det passa för mig att köpa en D-lite2 och ett paket med 2st 300 ws LR blixtar från Visico. När jag kollar lite noga så ser jag att de skiljer i färgtemperatur. Elinchrome har 5800K och Visico 5600K. Kommer denna skillnad att bli märkbar i bilderna? Kommer det att se konstigt ut eller är skillnaden för liten i gulhet? Ljuset från Elinchromen kommer mest att användas för allmänljus med en 100X100 softbox men även som huvudljus ibland. Tänk på att jag är amatör som kanske säljer någon bild till vänner och bekanta eller gör några porträtt för någon liten firma för utskick och webb, ej något proffs. Behöver kanske inte tilläggas efter att ni sett vad jag tänker köpa.

mvh/Jonas

Varför köper du inte ett set med tre Visico? Om jag skulle köpa nytt idag till en liten studio typ hemma studio, garage eller källarstudio på ca 30m2 så skulle jag köpa Visico från www.photax.se Kolla efter Visico Intelligent 300 LR x 3 det är ett mycket modernt och prisvärt paket. Fjärrstyrning av blixtarnas effekt ingår liksom radiotrigger för att utlösa dem utan sladdar. Bakgrundsstativ eller upphängning direkt på väggen beror på hur permanent du vill ha i din studio. Ju mer man kan sätta fast ju mindre sliter det på grejorna. Lägg lite pengar på att ta kontroll över ljuset genom att måla med matt vit färg på väggar och tak samt ha ett slätt golv som underlag. Se till att du kan skärma av ljus med antingen svarta draperier eller skärmväggar. Frigolit skivor som man målar svarta på en sida är myckét nyttiga i studion. Med tre blixtar får du mycket ljus och då behöver du kunna skärma av och rikta ljuset dit där du vill ha det.

Om du blandar grejor två olika tillverkare så får du olika fästen på tillbehör till dina blixtar. Elinchrom har sitt eget system medans nästan alla andra tillverkare har ett gemensamt fäste, vilket gör att du kan handla från många olika ställen till ibland mycket fördelaktiga priser.

Tack för ditt inlägg. Jag ångrade mig faktiskt efter beställning på just ett sådant paket med 3 blixtar från Visico. Har sedan varit inne på att endast ha Elinchrome ett tag. Köpte en 100x100 rotalux på blocket innan jag hade köpt blixtarna. Nu sitter jag med softboxen och även lite annat till Elinchrome och känner igen att jag ångrat mig. Det är ju främst möjligheten att använda fjärr för att ställa in effekten på blixten samt lite bättre priser på många tillbehör som lockar när det gäller Visico. Jag inser att båda systemen har sina fördelar vilket gör det svårt att välja. Återstår alltså en kompromiss där jag visserligen får ställa en blixt manuellt dvs D-lite 2 blixten men jag vinner i mängden utrustning som kan användas. Jag tänker mig D-lite 2 blixten som den som utlöser de andra två Visicoblixtarna inställda på slave. D-lite har ju inbyggd skyport så då behövs bara en elincrome transmitter på kameran. Tycker du att det låter helt galet så förklara hur du tänker eller om det är något jag missat.

mvh/Jonas

Tack för ditt inlägg. Jag ångrade mig faktiskt efter beställning på just ett sådant paket med 3 blixtar från Visico. Har sedan varit inne på att endast ha Elinchrome ett tag. Köpte en 100x100 rotalux på blocket innan jag hade köpt blixtarna. Nu sitter jag med softboxen och även lite annat till Elinchrome och känner igen att jag ångrat mig. Det är ju främst möjligheten att använda fjärr för att ställa in effekten på blixten samt lite bättre priser på många tillbehör som lockar när det gäller Visico. Jag inser att båda systemen har sina fördelar vilket gör det svårt att välja. Återstår alltså en kompromiss där jag visserligen får ställa en blixt manuellt dvs D-lite 2 blixten men jag vinner i mängden utrustning som kan användas. Jag tänker mig D-lite 2 blixten som den som utlöser de andra två Visicoblixtarna inställda på slave. D-lite har ju inbyggd skyport så då behövs bara en elincrome transmitter på kameran. Tycker du att det låter helt galet så förklara hur du tänker eller om det är något jag missat.

mvh/Jonas

Det är säkert helt OK om man har pengar till det. Jag vet bara att det är sååå mycket annat också som du kommer att behöva. Varför slänga ut pengar på ett dyrt varumärke som inte ger ett skvatt extra.
Sälj din Rotalux och finasiera övriga blixtar med den. OM du inte får så mycket för den som du räknat med så bli inte förvånad. Det är bara dem som har Elinchrom grejor som tycker att det är prisvärt och med ett bra andrahandsvärde. Det är bra priser ända tills dom skall försöka sälja det. Bättre att köpa billigare märke och inte förlora några pengar på dem. Man får ju alltid räkna med viss värdeminskning.

Till Visico blixtarna ingår ochså en radioutlösare av samma typ som Skyport. Plus att du får en fjärr så att du kan ställa in ljuset på dina blixtar, utan att behöva upp och klättra.

Till Visico blixtarna ingår ochså en radioutlösare av samma typ som Skyport. Plus att du får en fjärr så att du kan ställa in ljuset på dina blixtar, utan att behöva upp och klättra.

Så funkar väl skyport tillsammans med de nya Bx Ri. Du fjärrstyr blixtarna över enskilda kanaler eller alla tillsammans.
Fiffigt att göra det från skyporten och inte behöva ytterligare en dosa att fippla med.

Så funkar väl skyport tillsammans med de nya Bx Ri. Du fjärrstyr blixtarna över enskilda kanaler eller alla tillsammans.
Fiffigt att göra det från skyporten och inte behöva ytterligare en dosa att fippla med.

Jävligt små pilliga "musorglar" (dil-omkopplare) att ställa in med. Visico har stora tryckknappar att regelra med. Det är mycket enklare än att stå ock pilla på blixtutlösaren på kameran. Men vad vet du???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar