Annons

Elinchrom Octabox 175cm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör med en 600Ws i min Kaffebrus 170cm. Ofta kör jag på väldigt låg effekt, då har jag också väldigt liten studio (20kvm) så i alla fall för mig skulle en 250Ws räcka gott och väl i de flesta situationer.

Vad kräver så här pass stora softboxar för blixtar?
Skulle en elinchrom bxri250 räcka till eller bör man ha en 400 eller 500Ws?
Eller tar dom två blixthuvuden?

Det är möjligt att det kanske går att vika ihop den någotsånär i ett stycke, för sprötens infästning i ringen är ledade, jag har i vart fall inte lyckats med det :) och brukar (vid de få tillfällena) demontera octaboxen helt. Som tur är så har jag en ganska rymlig bil och har istället transporterat den hel på senaste tiden för den är ändå ganska flexibel och går att klämma in i rätt så trånga dörröppningar.

Hehe, men är det så att spröten sitter kvar i softboxen som på min rotalux 100x100 eller är de som på min enklare 66x66 att man plockar bort dem när man monterar ned dem? :)

Tanken är väl att ha den i studion uppackad och påkopplad på en blixt 90% av tiden, men ibland så kör man ju iväg till andra orter och fotar i andra studios/hos kunder.. så så behöver man ju montera upp och ned den =)
Tar det en timme få upp skiten mot de 5 min det tar att få upp min 100x100 så är det ju inte värt besväret för en billigare softbox.

Det är möjligt att det kanske går att vika ihop den någotsånär i ett stycke, för sprötens infästning i ringen är ledade, jag har i vart fall inte lyckats med det :) och brukar (vid de få tillfällena) demontera octaboxen helt. Som tur är så har jag en ganska rymlig bil och har istället transporterat den hel på senaste tiden för den är ändå ganska flexibel och går att klämma in i rätt så trånga dörröppningar.

Kolla 1:14 och 1:43 så ser du hur enkelt det är att montera upp/ned rotaluxen :)
http://www.youtube.com/watch?v=IJdCdJI5ZxQ
Är det samma tillvägagångssätt på Kaffebrus, eller plockar man lös den mer?

Verkar luta åt den 175cm octa nu :) stort, men bra..
Kan jag använda den som halvfigur-bakgrund också.. för enkel friläggning vid vit bakgrund ;)

Jag har en stor Falcon Eyes oktabox och jag skulle summera det med "man får vad man betalar för".

Den är sk-tjobbig att montera och demontera, sömmarna går upp lätt vid kardborrefästen, och adaptern till Elinchrom ger inte en helt säker fastsättning. Jag skulle rekommendera den för fast installation i en studio, men inte lika mycket om du tänkt ta den med dig ofta och sätta upp den många gånger. Hade jag vetat i förväg hur den fungerar skulle jag satsat på Elinchroms oktabox med ledade spröt eller paraplysoftboxar. Väldigt dyra förvisso men skulle spara en massa svett och stress vid uppriggningen inför en fotosession.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar