Annons

Elinchrom Octabox 175cm?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Är just nu i fasen att köpa in en större softbox. Har i dagsläget 100x100cm elinchrom softbox, samt 66x66 tror jag den mindre är.
Nu har jag sneglat lite på Elinchroms större modeller och de större som finns är 135 octabox och 175 octabox.
Vet att många talar sig varma för Kaffebrus 150cm octabox, men jag har kikat lite på att köpa en 175cm octa från Elinchrom istället.

Känns som en 135 cm octa blir lite för snålt tilltagen mot min 100cm.. och Kaffebrus 150 cm.. hmm.. njao.. kanske
175 cm känns dock väldigt stort.? Det är väl det som talar emot den just nu.
Några som har några erfarenheter av den?
Vad skulle ni ha gjort i mitt ställe?

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

Hej

Jag har fått tips om Falcon Eyes faktiskt.
Vart kan man få tag på den t.ex.? :)

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Om inte jag tar fel så använder väl Leibovitz ett par av de stora Elinchrom octorna - säger väl allt :)?

Ja, en 195 cm box är lite väl stort :)
Studion är inte så superstor så det blir aktuellt.

Räcker Elinchroms 135cm kanske?

Har kikat lite på Falcon Eyes softbox 150cm, ( https://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3717171 ) men funkar den med samma "monteringsanordning" som Elinchroms eller hur funkar den? läste lite och den verkar inte lika "smidig" att montera upp/ned?
Händer ju ibland att man måste iväg och fota på annan ort.

Mvh Fredrik

Montering funkar lika bra.

Nej, 135cm räcker inte:)

Dem flesta verkar tala sig varma om just 150cm. Men Elinchrom verkar inte ha något sådant alternativ.
Lite tråkigt för jag gillar deras grejor.

135: För litet..
150: Lagom, men inte Elinchrom. Då är det Kaffebrus/ Falcon eyes som gäller.
175: Lite för stort?
195: Väldigt stort :)

Ja, med din 100x100 kan du ju göra ungefär samma saker som med en 135cm. Med en 150 eller 175cm har du ju en större ljuskälla som ger andra möjligheter.

Ja, med din 100x100 kan du ju göra ungefär samma saker som med en 135cm. Med en 150 eller 175cm har du ju en större ljuskälla som ger andra möjligheter.

Då ska jag fundera lite till..
150 är ett alternativ, men är inte risken den att 175 blir lite för stort om jag köper en sådan?
Vet inte hur otympliga dem är. Inte sett någon "Live", men kan tänka mig hur stor den är då jag själv är 185 cm.. och 10 cm mindre betyder att den blir STOOOR :)

Om octan kan vara uppställd hela tiden så köp en billig, om du behöver packa ner ofta så köp en dyr. Ljuset genom dem är i stort sett det samma. Storleken spelar bara roll om du har plats för den eller ej. Bigger the better! för soft ljus!

Om octan kan vara uppställd hela tiden så köp en billig, om du behöver packa ner ofta så köp en dyr. Ljuset genom dem är i stort sett det samma. Storleken spelar bara roll om du har plats för den eller ej. Bigger the better! för soft ljus!

Ja, men om man vill ha en storlek (ex: 150) som inte finns "dyr" då? :) då måste man kanske gå på antingen en "större" (elinchrom 175 cm) eller köra på billigmärke (150cm kaffebrus/falcon eyes) ?

150cm är lite mer flexiblare (25 cm, inte jordens största mått i sammanhanget, men ändå ) än en 175cm.
Och 150 är ju "bara" 15 cm större än en 135 cm.. som är bara 35 cm mer än en 100cm som jag har nu :)

Hej!

Är just nu i fasen att köpa in en större softbox. Har i dagsläget 100x100cm elinchrom softbox, samt 66x66 tror jag den mindre är.
Nu har jag sneglat lite på Elinchroms större modeller och de större som finns är 135 octabox och 175 octabox.
Vet att många talar sig varma för Kaffebrus 150cm octabox, men jag har kikat lite på att köpa en 175cm octa från Elinchrom istället.

Känns som en 135 cm octa blir lite för snålt tilltagen mot min 100cm.. och Kaffebrus 150 cm.. hmm.. njao.. kanske
175 cm känns dock väldigt stort.? Det är väl det som talar emot den just nu.
Några som har några erfarenheter av den?
Vad skulle ni ha gjort i mitt ställe?

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

Kaffebrus har ju en större 170 cm också, funkar skitbra, mjukt och jämnt ljus, frågan är om det är så stor skillnad på billigare och dyrare ljusmässigt. Har gjort många plåtningar med den, här ett exempel: http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=38773

Länken till Kaffebrus 170:a: http://kaffebrus.com/octabox-170-cm-95.html

Nackdelen är att den är lite meckig att hålla på med när/om man ska transportera den.

Kaffebrus har ju en större 170 cm också, funkar skitbra, mjukt och jämnt ljus, frågan är om det är så stor skillnad på billigare och dyrare ljusmässigt. Har gjort många plåtningar med den, här ett exempel: http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=38773

Länken till Kaffebrus 170:a: http://kaffebrus.com/octabox-170-cm-95.html

Nackdelen är att den är lite meckig att hålla på med när/om man ska transportera den.

Tjusiga bilder Patrik! :)
Väldigt jämnt och mjukt ljus där. I like it!

Jag prioriterar nog ändå att det är enkelt, robust och stabila grejor. Det kan få vara värt några tusenlappar mer, men märker man ingen skillnad så går jag gärna på mer prisvärda alternativ.

Hur "svårhanterlig" tycker du denna 170 kaffebrus är att packa ned/upp? Funkar den likt min Elinchrom 100x100 där man har en ring med massa spröt som sticker ut som man bara enkelt klickar ut och sedan fäller ihop/upp hela paketet? mycket smidigt :)

Vad kräver så här pass stora softboxar för blixtar?
Skulle en elinchrom bxri250 räcka till eller bör man ha en 400 eller 500Ws?
Eller tar dom två blixthuvuden?

Vad kräver så här pass stora softboxar för blixtar?
Skulle en elinchrom bxri250 räcka till eller bör man ha en 400 eller 500Ws?
Eller tar dom två blixthuvuden?

Jag hade tänkt plocka en 250 bxri i min octa iaf :) Vet inte om jag kommer behöva mycket mer än 250w ?
Har iofs en d-lite 4 som jag skulle kunna peta in också då den ger 400w, men det vet jag inte om det blir aktuellt.

Tack :)
Ja nu var det ett tag sedan jag packade upp och ner och jag har inte gjort det alltför ofta. Men visst det är spröt som ska klickas i en ring. Var när jag tänker efter ända sen februari jag gjorde det senast och det är kanske därför jag upplever det som ganska krångligt och det går säkert galant om man gör det mer frekvent :)
Det som skiljer sig mellan de billigare och dyrare är nog mest kvaliteten på materialet, att det tål att packas upp och ner dagligen och det är nog nått man får ta med i beräkningen.

Tjusiga bilder Patrik! :)
Väldigt jämnt och mjukt ljus där. I like it!

Jag prioriterar nog ändå att det är enkelt, robust och stabila grejor. Det kan få vara värt några tusenlappar mer, men märker man ingen skillnad så går jag gärna på mer prisvärda alternativ.

Hur "svårhanterlig" tycker du denna 170 kaffebrus är att packa ned/upp? Funkar den likt min Elinchrom 100x100 där man har en ring med massa spröt som sticker ut som man bara enkelt klickar ut och sedan fäller ihop/upp hela paketet? mycket smidigt :)

Tack :)
Ja nu var det ett tag sedan jag packade upp och ner och jag har inte gjort det alltför ofta. Men visst det är spröt som ska klickas i en ring. Var när jag tänker efter ända sen februari jag gjorde det senast och det är kanske därför jag upplever det som ganska krångligt och det går säkert galant om man gör det mer frekvent :)
Det som skiljer sig mellan de billigare och dyrare är nog mest kvaliteten på materialet, att det tål att packas upp och ner dagligen och det är nog nått man får ta med i beräkningen.

Hehe, men är det så att spröten sitter kvar i softboxen som på min rotalux 100x100 eller är de som på min enklare 66x66 att man plockar bort dem när man monterar ned dem? :)

Tanken är väl att ha den i studion uppackad och påkopplad på en blixt 90% av tiden, men ibland så kör man ju iväg till andra orter och fotar i andra studios/hos kunder.. så så behöver man ju montera upp och ned den =)
Tar det en timme få upp skiten mot de 5 min det tar att få upp min 100x100 så är det ju inte värt besväret för en billigare softbox.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar