Annons

Elinchrom D-lite 1 eller 2. Snälla hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Jag ska ta steget från naturligt ljus till studioljus och kikar på dessa två kit. Jag vill verkligen inte köpa fel. Jag ÄLSKAR kort skärpedjup och märker att jag oftast fotar på f1.2 ÄVEN om det finns ljus (sätter till och med på gråfilter) Så jag vill verkligen kunna fortsätta fota liknande (kanske inte riktigt så stort men ändå.)
Dock är jag rädd att en D-lite ONE kommer begränsa mig markant om jag skulle vilja gå upp i bländare (två personer, rörliga barn mm.

Hur svagt kan man få tvåan? Hur mycket klarar 1:an?

Jag har tänkt börja fota personer och familjer i deras hemmamiljö.

Please please hjälp mig bolla....
 
Jag har bl.a. D lite one o dom köpte jag för att mina andra blixtar som går från 250w- 1000 w många gånger oftast var för starka trots att man kan ställa dom i 16 steg. Så man fick alltid krångla med att sätta fast nd folie på dom eller att köra med nd på optiken gör det svårt att sätta skärpan rätt. Jag gillar att köra på full öppning eller från 1,4-1,8 med min 85 mm nikon om man inte vill köra med skolfoto bländare f8 ;).

För mig räcker d one till det mesta o dom funkar klockrent med skyport så jag kör inte mina pocket wizard på dom behövs inte. Det enda som är lite segare är uppladdninstiden men den funkar om du inte behöver köra seriebildtagning i snabb hastighet.
 
Har fotot 8 personer med dom men dom stod visserligen inte i ett led på 8 pers i djupled utan i bredd;) då räcker 2 d lite one.
 
Wow! Tack snälla ni för svar. Då blir det nog en One..

Men jag undrar om ni tror att jag kommer kunna klara av den här ljussättningen med kittet? Klarar en 100ws att simulera solnedgångsmotljus?
https://www.youtube.com/watch?v=r2c74k4G1D4

Jag är verkligen såååå galen på denna ide, för det är så jag fotar naturligt, motljus. Jag tänkte försöka mig på något liknande, men också använda blixten mot ett fönster eller vägg som motljus generellt...

Vad tror ni? Behövs starkare...? Tänker att solen är ju stark som sjutton, men hur starka är egentligen en kvällssol klockan 21 i juli?
 
tror inte det är något problem inte om du ska köra på full öppning. Jag har tex varit tvungen att använda ett nd filter på optiken trots jag kört på med one när jag kört på f 1,4-1,8. Om jag inte minns fel så är den ca 2,5g starkare än nikon sb 910 blixt på full effekt så dom är inte klena i effekt vet flera yrkesfotografer som köpt dom för att just kunna köra på större bländare utan att behöva krångla med nd folie på blixtarna eller nd på optiken.

Om du vill ha en liknade effekt så har alien skin ett program som heter exposure där finns olika inställningar för sollljus som funkar rätt bra ibland men visst äkta vara är bäst men om du inte kan göra det så fake it :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.