Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elgiganten har billiga F65!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Kolla in erbjudandet på Elgiganten, snorbilligt, eller?

F65:a med 28-80 standardzoom för 1595 spänn!

Måste ju vara det perfekta nybörjar/andrahus-kitet, funderar på att köpa en själv aom komplement till min F80.

Det är ju nästan så man kan tro att tryckfelsnisse har varit framme...

/Andreas

Det kan mycket väl vara en reaktion på det minskade intresset/försäljningen av analoga kameror.

Otroligt billigt för en systemkamera med optik.

länk

...och Scandinavian tar 2995:- för en F75 med 28-100, en kompis köpte den. Väldans billigt!

Jo, det är väl en panikreaktion på att intresset sjunker på analoga systemkameror.

Men det är ju ett fantastiskt pris och en anledning för den som har det minsta intresse av att utveckla sin fotografi, att ta steget från kampakt till system...

Jag säger det igen, tack för den digitala revolutionen! För oss som kan ligga 5-10 år bakom spetsen innebär det enorma besparingar.

/Pontus

Ingemansson skrev:
Kolla in erbjudandet på Elgiganten, snorbilligt, eller?

F65:a med 28-80 standardzoom för 1595 spänn!

Måste ju vara det perfekta nybörjar/andrahus-kitet, funderar på att köpa en själv aom komplement till min F80.

Det är ju nästan så man kan tro att tryckfelsnisse har varit framme...

/Andreas

Ja, det här måste vara den perfekta gåvan till ungar eller släktingar med begynnande intresse för foto på lite högre nivå.

Vet inte vad paketet kostar annars men det låter som om det är minst 1000:- billigare än normalt ?

Hercules skrev:
Hur är den optiska kvaliteten på det objektivet?

Den lär duga utmärkt till allmän foto, & semester objektiv.
Enligt min Nikon bibel om det är samma optik så tillstår författaren att gluggen har riktigt bra prestanda & att den innehåller ett asfäriskt element, trots att detta inte annars framgår på objektivet.
Ljus styrkan är 3.5-5.6
Den är ultra lätt, även bajonet fäste helt i plast
Den tar 58mm filter
Skall visst ha bländar ring också.
Men den mindre imponerande närgräns på 50cm
Sigma har hela 1:2 i avbidn skala på 80mm !

För 1600:- + f65 hus är den nog hur bra som helst skulle jag tro.

Ända snarlika gluggen jag testa nyligen är Sigmas 28-80 dito med samma ljus styrka + asfäriska element, den är ruskigt bra med tanke på priset ca 5-600:- beg.

Det står en hel del fakta om objektivet här

Den har inte bländarring m.a.o och närgränsen är 35 cm.

Senast ändrad:
Hercules skrev:
Hur är den optiska kvaliteten på det objektivet?

Kvalitén är väl bättre än vad man kan vänta sig för det priset. Jag jobbade som fotolärare ett tag och skolan hade dessa objektiv. Under tiden jag jobbade kärvade bländaren ihop på några av gluggarna vilket kanske säger något om kvalitén i övrigt?

Erbjudandet är dock otroligt prisvärt och jag ska genast tipsa mor! Tack för tipset!

sagan skrev:
Det står en hel del fakta om objektivet här

Den har inte bländarring m.a.o och närgränsen är 35 cm.

Visst är det den nyaste version du hänvisar till, men det är inte samma objektiv som visas på bilden i länken till El Giganten som är en tidigare modell, får man välja tar jag hellre den äldre modellen, men sannolikt så levereras kameran med objektivet du beskriver den är troligen ännu enklare & billigare att tillverka än föregångaren 28-80D med bländar ring.

Är lite frestad att köpa den som semester kamera få se om man slår till om det finns några kvar.

Senast ändrad:
Det står i specen: "AF-Nikkor 28-80 F:3.5-5.6 G"
Om du klickar på "info", så det måste nog vara den.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Det står i specen: "AF-Nikkor 28-80 F:3.5-5.6 G"
Om du klickar på "info", så det måste nog vara den.

Jag skall ändå ringa, så jag frågar givetvis vilket objektiv, Hittade ingenting om att det var G gluggen i din länk? Det spelar ingen roll isammanhanget heller pga av den aktuella priset, & en Nikkor utan bländar ring borgar ändå bara för lite användar vänlig Canon ;) känsla.
Nångång får man väl klara sig utan sina oumbärliga manuella Nikkor gluggar på Semestern.

Ang tidigare tråden om Fast eller zoom då jag rekommenderade dig i all vänlighet att testa en Nikkor 180ED 2.8 Ais & sedan skicka dina zooma ;) i all väl mening, så producerade du raskt en MTF eller liknade som påvisade att din Canon 100-400 var i princip lika bra.

Jag undrar om du ändå inte har visat up test värden från AF180ED IF & INTE 180 ED Manuel Ais som jag hänvisade till & är allmänt betraktad som ett mycket bättre objektiv än AF varianterna som har IF & en förändrad optiskt konstruktion, man fick IF & AF men ett sämre optiskt resultat.

Tråden är stängdt men jag har inga avsikter på att fortsätta, bara undrade om du visar på det objektiv jag menar & inte ett helt annat.
Kanske det står på test bladet, skall leta upp tråden under tiden.
Raffe

sagan skrev:
MF Nikkor 180/2,8 ED..var testresultatet jag visade upp ifrån.
http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Den fick betydligt högre betyg än Nikkor AF 180/2,8 ED..japp.

Så jag visade rätt siffror.

Då får jag gratulera....du äger en av världens främsta zoomar. ;)

Det är bara åh leta upp Canons Svensson EF 400 5.6 som enligt "ett annat test" uppvisade ossanolikt mycket bättre prestanda än EF 100-400.

Har du inte ens funderat på att byta till några fasta Canon gluggar istället för 100-400?
Eller föredrar du dom praktiska fördelarna hos en zoom?
Persnligen gör jag enorma förstoringar & reproduktioner i 4 färg på ett tryckeri. Så zoomar har jag aldrig ens funderat på i samanhanget, möjligen kan några av Canons eller Nikons Zoom superlativer göra liknande jobb, men för 5-10 ggr pengarna. & 2-3 ggr vikten osv osv.

Faktiskt så köpte jag en unik zoom häromdagen till min gamla Konica ft-1 hus som jag blev nyfiken på.
Det var en Vivitar tidig series 1 35-85 f2.8 macro varifokal 2.8 hela vägen!

Bygg kvaliten får t.o.m Nikkor MF att blekna en aning faktiskt.

Man måste fokusera något vid varje brännvid till skillnad från en "äkta zoom" men det är för att optimera den optiska prestationen, den var helt kompromisslös på sin tid & den bästa av 2 världar, 85mm gör den betydligt roligare än Nikkors klassika 35-70 2.8

Skall bli kul att se hur bilderna blir, är den lika bra som Nikkor gluggen så lär man anv den en hel del, zoom med 2.8 & 85mm som längsta bränvidd växer inte på träd precis.

Att den inte har AF & jag måste anv en gammal Konica hus är en del av tjusningen tycker jag personligen.

Kanon att har i bilen jämt kanke?

Skall avsluta här eftersom jag helt frångått huvud ämnet.
Raffe

*harkel*

Den här tråden handlar om Nikon F65. Det är inte en fortsättning på den tråd som urartade sist.

Jag är ledsen Jim men jag tror att den tråd jag startade och som nu är stängd kommer dyka upp fler gånger. Tråden drog iväg mot ett hett ämne som man verkar kunna diskutera i evighet. Du får nog ringa Anticimex för att bli av med den.
Skämt åsido, det var bra att den stängdes :).

Angående den prisvärda kameran kan jag bara säga: köp!
För de osäkra kan jag bara hänvisa till Nikons klassiska uttryck. Det gällde D70 men kan säkert översättas till F65: "Köp grisen i säcken. Det är okej, det är en Nikon"...

Jaha, då missade man den chansen, nu är priset tillbaks på 2995 spänn igen!

Var det någon härsom han göra affär?

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar