Annons

Elements vs Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Hej
Har en gammal version av Elements ver 5 från 2006, jag skall uppgradera till ver 10 hade jag tänkt men undrar om Lightroom är ett bättre val? Fotar i RAW och vet inte riktigt vilket program som är att föredra, priset ligger ju i samma härad ca 1000 SEK

Tack på förhand

Det beror nog främst på hur du jobbar med dina filer. Om du främst redigerar i bilderna är nog elements bäst. Men om du främst vill ha bra ordning på dina bildfiler och nöjer dig med att justera bildfilerna på samma sätt som man gjorde till exempel i det analoga mörkrummet så är lightroom bättre. Nu finns ju även avancerade redigeringsmöjligheter i lightroom, men främst då när det gäller beskärningar färger och kontrast osv. Men sedan finns ju även smarta lösningar för att skapa bildspel eller göra böcker osv.

Mitt råd är att plocka hem en trial av lightroom och testa själv. Men om jag bara plåtade digitalt skulle jag välja lightroom som enda program, jag är nästan aldrig in i ps med bilderna från digitalkameran. Men som sagt, det handlar mycket om vad man vill och behöver kunna göra.

Jag har altid haft PSE, version 1, 3, 5, 7 och nu 10. Köpte nu också LR4 efter att använt testversionen några veckor. Jag använder nu alltid LR för att ladda över bilderna, välja ut bilder och redigera bilder, tycker LR fungerar umärkt till detta, dock så är LR ganska värdelös till kloning och finjustering av större områden. Att hantera flera lager och lagermasker går inte heller i LR. Jag tror att 90-95% av mina bilder så räcker LR för justeringen, men för de sista 5-10% så måste man ha PSE, eller liknade.

Summeringen är att om jag enbart skulle ha ett program så måste jag nog välja PSE, fastän jag egentligen föredrar LR till 90% av mina bilder.

Jag har valt att exportera ut den färdiga bilden från LR, så jag är nte bunden till LR när väl bilden är färdig

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto