Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elements, kan någon förklara vad jag får

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Hur mycket kan jag göra i elements, och vad missar jag mot photshop??

Några saker jag vill göra...

# lägga in lite text
# raw justeringar
# ändra lite i färger
# fusk hdr och liknande

som ni ser, inga avancerade saker......

Vad kan jag ytterligare göra i elements???
(har ej arbetat alls i liknande program)

# lägga in lite text
# raw justeringar
# ändra lite i färger
# fusk hdr och liknande

Varför inte ladda hem deras trial? Den kan du prova fullt ut i 30 dagar. Mvh, Pontus

Om jag som nybörjare får komma med en åsikt så har jag lekt lite i Elements 7 och testat CS4 trail......Jag väljer Elements.

Nackdelen med Elements är att det inte finns lika mycket tips och trix, dock kommer bildbehandla.se ( moderskeppet ) med en video i Juni som jag förstod, samt att den fullständigt lysande Scott Kelby släpper en bok ( på svenska då ) i slutet av Maj.

Om jag som nybörjare får komma med en åsikt så har jag lekt lite i Elements 7 och testat CS4 trail......Jag väljer Elements.

Nackdelen med Elements är att det inte finns lika mycket tips och trix, dock kommer bildbehandla.se ( moderskeppet ) med en video i Juni som jag förstod, samt att den fullständigt lysande Scott Kelby släpper en bok ( på svenska då ) i slutet av Maj.

Laddar ner demon, men vilka skillnader är det som tips och trix... Vad är det i praktiken jag missar. Jag ev. en beggad mac med ps installerat för ett pris...alt. så köper jag en ny laptop(pc) med elements, blir ungefär samma peng.

Laddar ner demon, men vilka skillnader är det som tips och trix... Vad är det i praktiken jag missar. Jag ev. en beggad mac med ps installerat för ett pris...alt. så köper jag en ny laptop(pc) med elements, blir ungefär samma peng.

En konkret sak jag märkt är att Camera Raw (för att hantera Raw filer) saknar massor av flikar i Elements, tex för att justera kurvor etc. Samma flikar syns i hjälp på nätet, men det kan ju vara en inställningssak, jag har dock inte funnit felet om det nu är ett. Mvh, Pontus

# lägga in lite text
# raw justeringar
# ändra lite i färger
# fusk hdr och liknande

Det finns väl mycket mer du kan göra i Elements och ännu mer i Cs4.
Information finns på Adobes hemsida. Det skulle bli en för lång lista att gå igenom allt här.
http://www.adobe.com/se/products/photoshopelwin/features/

Jag har tvingat mig själv att arbeta nästan helt i Elements i tre månader. Den största skillnaden är faktiskt att Elements kommer med "Sorteraren" - ett verktyg för att hålla koll på bilder.

Själv tycker jag den är toppen. Särskilt om du fotograferar mycket.

Sen saknar jag en del verktyg i redigeringsdelen förstås. Men inget jag tror du skulle sakna för det du beskriver.

Om man är student och därmed har tillgång till Adobes studentpriser, så kan man exempelvis köpa Lightroom 2 för €99 eller Adobe Photoshop CS4 Extended för €169.

Det räcker i princip att man läser någon enstaka kurs på högskola eller universitet för att bli kvalificerad till studentpriset, men det finns ofta restriktioner för hur man får använda programmen. Man för t ex oftast inte använda dem i kommersiella syften.

Något som jag hade saknat om jag använt Elements är lagermasker. Använder det "hela tiden"!

Något som jag hade saknat om jag använt Elements är lagermasker. Använder det "hela tiden"!

Lagermasker behöver man inte sakna i Elements. Det finns adds on som ordnar det.

Själv kombinerar jag Lightroom och Elements. Det som ursprungligen gjorde att jag inte tyckte att det enbart räckte med Elements var dess förenklade version av Camera Raw.

Lagermask är inte så svårt att göra själv i Elements. Jag trodde det var ett trick som alla kände till?

Att prova: Dublicera befintligt lager. Kör ett kul filter eller skärpa på det övre lagret.(för att testa)

Skapa ett justeringslager, tex nivåer. Klicka OK på alla världen som de är. Fyll justeringslagret med vitt.
Lägg juseringslagret under det lager du vill maska, i det här fallet under det översta lagret. Gruppera med ovanstående lager tex genom att hålla ner ALT och klicka på gränsen mellan justeringslagret och översta lagret.

Genom att måla med svart, maskar du fram det du vill ha. (Eller så fyller man med svart och maskar med vitt, beroende på om man vill maska fram eller bort).

Funkar kanon.

ANNONS