Annons

Elements - I vilken ända skall man börja?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Hej!

Jag har Photoshop Elements hemma man jag har aldrig använt det. Nu är min fråga; i vilken ända skall man börja? Vad är viktigast/enklast att börja med? Jag antar att det finns en del väldigt små, enkla tips som ger väldigt stor effekt på bilderna! Jag skulle vara mycket tacksam om ni vill dela med er av dessa!

Sedan har jag ytterligare en fundering, nämligen angående att fota i RAW-format. Är det nödvändigt att fota i RAW för att man skall kunna arbeta i Elements eller duger det med jpeg?

MVH
Johan

Så här skulle jag börja:

Välj ”Snabbkorrigering”:

Prova först ”Smart korrigering” och se om bilden blev tillräckligt bra. Försök lägga på minnet hur bilden blev. Tryck på återställ!

Gå in i menyn "Förbättra".

1) Förbättra > Justera ljussättning > Nivåer: Dra in vänsterpilen resp. högerpilen under den svarta figuren där den svarta figuren inte fyller ända ut, och se vad som händer. Kolla i rutan ”Förhandsvisa” om det blev bra. Säj OK. (Gå tillbaka senare och lär dig mer om Nivåer, svart och vit-punkt mm).

2) Förbättra > Justera färg > Justera färgkurvor: Prova de olika exemplen och välj det som ser bäst ut. Säg OK eller återställ (Under avancerade alternativ kan du senare fördjupa dig i vad som händer med kurvan i olika exempel).

3) Förbättra > Justera färg > Justera skärpan: Prova med 100 %, Radie 1.0, Ta bort Linsoskärpa. Titta på bilden i 100 % och prova att ändra mängden tills det ser bra ut och inte alltför skärpt (Senare lär du dig om ”Oskarp mask” och testar om du trivs bättre med det).

4) Kolla resultatet med hur det blev med enbart ”Smart korrigering” (och Skärpa). Välj det som ser bäst ut och med minsta jobb (fördjupa dig senare efter intresse).

Svårare än så behöver det inte vara.

Det går bra med Jpeg i Elements tills du är mogen att (eventuellt) använda Raw.

Lycka till!

Jag lånar tråden. Jag har laddat hem en 30-dagars version av Elements och testade att öppna en RAW fil från min Sony A200. Den gick inte att öppna. Kan det vara så att Elements inte klarar av att läsa Sonys RAW format?
Nån som vet?

JPG eller RAW

Jag kör för det mesta JPG, eftersom det tar lite för mycket plats om man ska ta lite bilder och det går fortfarande att retuschera bilden ändå och som nybörjare så märker du nog ingen större skillnad. En bra sida för att lära sig photoshop är att kolla in "toturialsen" här är en bra sida: http://www.tutorialized.com/photoshop den har både lätta och svåra den är iför sej på engelska men annars funkar den prima tycker jag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto