Advertisement

Annons

Elements 9, camera raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

izahaaja

Avslutat medlemskap
Hallå. Jag har en NIKON D3100, och har nyligen börjat fotografera i RAW. eftersom det ska behålla kvalitén när man redigerar sina bilder. Min dator stödjer RAW. alltså det går bra att kolla på RAW. bilder osv.

När jag öppnar mitt Photoshop Elements 9 säger det att bilden är fel typ av fil, alltså säger den att RAW. filer inte går att öppna. Jag har läst på internet att Elements 9 och nyare Photoshop versioner ska ha camera raw i sig. Jag börjar bli riktigt sur när det inte fungerar, tacksam för svar!
 
Jag har läst på internet att Elements 9 och nyare Photoshop versioner ska ha camera raw i sig. Jag börjar bli riktigt sur när det inte fungerar, tacksam för svar!
Det stämmer, men jag undrar om du inte behöver uppdatera den Camera Raw du har i Elements för att klara av raw-filer från en så ny kameramodell som D3100.
 
Konvertering till DNG

Hallå. Jag har en NIKON D3100, och har nyligen börjat fotografera i RAW. eftersom det ska behålla kvalitén när man redigerar sina bilder. Min dator stödjer RAW. alltså det går bra att kolla på RAW. bilder osv.

När jag öppnar mitt Photoshop Elements 9 säger det att bilden är fel typ av fil, alltså säger den att RAW. filer inte går att öppna. Jag har läst på internet att Elements 9 och nyare Photoshop versioner ska ha camera raw i sig. Jag börjar bli riktigt sur när det inte fungerar, tacksam för svar!

Det finns nog flera sätt att lösa detta gissar jag. Med D7000 och Elements 8 brukar jag konvertera RAW-filerna till DNG. Konverteraren är gratis och finns hos Adobe för nerladdning. DNG kan man sedan hantera som en RAW-fil. Pentax och Hasselblad kör redan med DNG i kameran.
 
Jag har också Elements 9 och det kräver en senare version av Camera Raw än den som var med från början för att du ska kunna redigera dina rawbilder från D3100. Jag har ställt in mitt program så att det uppdaterar sig automatisk när nya versioner av Camera Raw kommer, men det går även att göra manuellt genom "Uppdateringar" under fliken "Hjälp" i menyerna upptill.
 
Jag har också Elements 9 och det kräver en senare version av Camera Raw än den som var med från början för att du ska kunna redigera dina rawbilder från D3100. Jag har ställt in mitt program så att det uppdaterar sig automatisk när nya versioner av Camera Raw kommer, men det går även att göra manuellt genom "Uppdateringar" under fliken "Hjälp" i menyerna upptill.

Tack till dig också. :)
 
Jag har också Elements 9 och det kräver en senare version av Camera Raw än den som var med från början för att du ska kunna redigera dina rawbilder från D3100. Jag har ställt in mitt program så att det uppdaterar sig automatisk när nya versioner av Camera Raw kommer, men det går även att göra manuellt genom "Uppdateringar" under fliken "Hjälp" i menyerna upptill.

Hallå igen. Jag ville göra som du sa, att gå till 'hjälp' och uppdateringar men uppdateringar går inte att klicka på, den är mörk. Vad är fel? xd Testade öppna bild osv. men den blev inte sådär ljus så den går att klicka på.
 
Får du inte ”Uppdateringar” att funka kan du hämta hem senaste versionen av Camera Raw manuellt. Du hittar det här http://www.adobe.com/se/downloads/ . Videon som nämns ovan gäller bara för äldre versioner av Elements. Numera installeras Camera Raw genom en exe-fil som du hittar i mappen när du packat upp den hämtade zip-filen.
 
Min enkla erfarenhet är att det bara går att uppgradera camera raw till en version senare än den som kom med i paketet. Sen får man köpa nyare version av elements.
 
Det var ju ungefär det jag sa. Om man har elements 8 så går det inte. Så har det varit i åratal. Jg ahr ofta varit helt nöjd med min gamla verson av photoshop men ny(are) camera raw får man inte.
 
Det var ju ungefär det jag sa. Om man har elements 8 så går det inte. Så har det varit i åratal. Jg ahr ofta varit helt nöjd med min gamla verson av photoshop men ny(are) camera raw får man inte.

?
Vad har Elements 8 med detta att göra? Trådskaparen har version 9. Den versionen går att uppdatera med länken jag gav och hennes kamera räknas upp bland de som stöds.Alltså bör det fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.