Annons

Elements 12 till ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Som sagt har Elements 12 på datorn PC Win 10 idag och är nöjd med det så inga behov eller tankar på att köpa nytt utan vill flytta det till en ny dator då nuvarande börjar tröttna rejält men undrar hur det funkar med licensen som ju är reggad online via gamla datorn, så hur flyttar jag över den så den gäller från nya datorn?
 
Jo den hade jag kollat men som vanligt med FAQ sidor är de allt annat än pedagogiska och tydliga så frågan kvarstår då jag inte funnit svaret på min fråga på den sidan, jag ska alltså inte uppgradera befintlig dator utan köpa en helt ny och starta upp samt installera alla program som behövs inkl Elements 12, så hoppas någon kan ge mig svaret.
 
På din gamla dator ska du avregistrera programmet (någonstans på menyerna)

Sedan installerar du på den nya datorn.

(som jag minns får du ha elements på två datorer (men bara köra en åt gången))

Om du vill få med alla bilder och elements katalog(er) så måste du kopiera
dessa filer också!
 
Får jag använda programmet i fler än en dator samtidigt?
Aktiveringen medger installation i två datorer. Enligt Adobes produktlicensavtal har huvudanvändaren rätt att installera produkten på en primär dator, samt på en hemdator eller bärbar dator, under förutsättning att båda exemplaren inte används samtidigt. Även om processen medger installation och aktivering i två datorer är användningen av programmet i den sekundära datorn begränsad till den användare som innehar licensen. Att låta andra använda det andra exemplaret av programvaran är ett brott mot licensavtalet.

Vad händer om jag skaffar en ny dator och vill installera Adobe-programmet i den?
Du har rätt att installera programmet i en ny dator. Efter installationen måste du aktivera programmet igen. Då måste du också avinstallera programmet i den gamla datorn enligt licensavtalet Vid avinstallation får man också frågan om man vill överföra aktiveringen så att denna blir tillgänglig för installation i en annan dator med användande av samma serienummer. Omaktiveringen är lika enkel, anonym och snabb som den initiala aktiveringen. I de flesta fall går denna aktivering smidigt. Om den mot förmodan skulle misslyckas kontaktar du Adobes kundtjänst. För vissa äldre Adobe-program är överföring av aktivering inte möjligt. I sådant fall kontaktar du Adobes kundtjänst.
 
OK mera kött på benen har det på 2 burkar som jag växlar mellan och ena ska bytas och nästa lär väl komma framöver men då verkar det ju som att det ska kunna funka och det är bara programmet som ska över bilderna flyttar och sorterar jag manuellt då jag inte är sams med deras organisationsfunktion.

Får testa och se vad som händer, finns det någon support på Svenska om man behöver jag lyckades hitta en på Engelska som normalt inte är något problem för mig men denna "kulsprutesnabba" Engelska med asiatisk dialekt funkade inte;-(
 
Hur gör man om den gamla datorn havererat bortom reparation? Då är licensen svår att avaktivera.
 
Som svar till Göran
Vad händer om jag skaffar en ny dator och vill installera Adobe-programmet i den?
Du har rätt att installera programmet i en ny dator. Efter installationen måste du aktivera programmet igen. Då måste du också avinstallera programmet i den gamla datorn enligt licensavtalet Vid avinstallation får man också frågan om man vill överföra aktiveringen så att denna blir tillgänglig för installation i en annan dator med användande av samma serienummer. Omaktiveringen är lika enkel, anonym och snabb som den initiala aktiveringen. I de flesta fall går denna aktivering smidigt.

Om den mot förmodan skulle misslyckas kontaktar du Adobes kundtjänst.
För vissa äldre Adobe-program är överföring av aktivering inte möjligt. I sådant fall kontaktar du Adobes kundtjänst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.