ANNONS
Annons

Elements 10 på mac och PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Har inhandlat Photoshop Elements 10 som ska fungera till både mac och PC. Grejen är att jag just nu har en PC, men kommer skaffa en mac inom några månader. Min fråga är då om jag kan installera programmet på min PC idag, och sedan även installera det på min mac när jag skaffar den? Eller finns det någon form av spärr mot att installera programmet flera gånger? Jag antar att man skriver in produktnyckel och så.

Tacksam för svar!
 
Har inhandlat Photoshop Elements 10 som ska fungera till både mac och PC. Grejen är att jag just nu har en PC, men kommer skaffa en mac inom några månader. Min fråga är då om jag kan installera programmet på min PC idag, och sedan även installera det på min mac när jag skaffar den? Eller finns det någon form av spärr mot att installera programmet flera gånger? Jag antar att man skriver in produktnyckel och så.

Tacksam för svar!

Om du kontaktar Adobe Support, så får du en blankett att fylla i där du förbinder dig att avinstallera Elements på din PC. Sedan skickar Apple skivor cd-skivor med en Elementsversion, som är anpassad för Mac. Det kostar 90:- eller om det var 70:-. Du vet väl att Elements 10 för Mac bara finns på engelska och att det troligen inte kommer någon svensk version heller. Lycka till!/ Christer
 
Senast ändrad:
Funkar väl att installera på två burkar? Det gör det i vilket fall med CS-sviten.
Man behöver inte vänta på några skivor ska skicka - de finns att hämta på adobe.com.
Om man vil inaktivera installationen så finns menyvalet "inaktivera" under Hjälp.
Då kan man aktivera en nyinstallation.
/m
 
Funkar väl att installera på två burkar? Det gör det i vilket fall med CS-sviten.
Man behöver inte vänta på några skivor ska skicka - de finns att hämta på adobe.com.
Om man vil inaktivera installationen så finns menyvalet "inaktivera" under Hjälp.
Då kan man aktivera en nyinstallation.
/m
Har alla CS licens för 2 datorer ?
 
Funkar väl att installera på två burkar? Det gör det i vilket fall med CS-sviten.
Man behöver inte vänta på några skivor ska skicka - de finns att hämta på adobe.com.
Om man vil inaktivera installationen så finns menyvalet "inaktivera" under Hjälp.
Då kan man aktivera en nyinstallation.
/m

Men du...var det inte så att frågeställningen var om man kunde installera Elements först på en PC och senare på en Mac? Man kan inte köra PC-versionen på en Mac, men frågar man Adobe, så går det bra att byta PC-varianten till Mac-utgåvan. Man får skriva på en försäkran om att radera programmet på sin PC och sedan sänder de Mac-programmet på skivor för en minde summa. Så fick i alla fall jag göra för några veckor sedan./Christer
 
Men du...var det inte så att frågeställningen var om man kunde installera Elements först på en PC och senare på en Mac? Man kan inte köra PC-versionen på en Mac, men frågar man Adobe, så går det bra att byta PC-varianten till Mac-utgåvan. Man får skriva på en försäkran om att radera programmet på sin PC och sedan sänder de Mac-programmet på skivor för en minde summa. Så fick i alla fall jag göra för några veckor sedan./Christer

Återigen - varför kladda med skivor? De finns ju på nätet att dra ner hur många gånger och i vilken variant man vill.... Det var skivhanteringen jag vände mig mot. Dessutom skrev han i inlägg ett att han hade en version som funkade BÅDE på mac och PC.

/martin
 
Varför skivor....

Jo därför att när du byter från pc till mac, det vill säga som tidigare beskrivits så fyller du i ett papper som ska mailas och konfirmeras hit och dit.
Detta avslutas med att du betalar med ditt kreditkort över telefon med adobe runt 90:- för att få hemskickat en ny skiva för mac versionen där den nya cd-nyckeln står, det är alltså inte samma cd-nyckel på pc och mac version, där av går det inte att köra på en pc och en mac, men däremot på 2 av dig använda datorer, tex, bärbar och stationär, eller jobb och hemma.

och adobe skickar inte cd-nyckeln via mail elelr digitalt utan det är denna väg man måste göra det, dock kan du ju ta ner ny version från nätet för mac, och använda test tiden på 30 dagar, om du inte tidigare använt den, och sedan aktivera med den cd-nyckeln.

men då krävs att man tagit ner exakt samma version man får, i språkval mm
Så gick det till när jag bytte min cs5 extended för några månader sedan.

ps. sedan krävs också att du har senaste versionen som finns tillgänglig, annars så går det inte att bytta plattform utan du måste uppgradera din version till normal kostnad.
 
Men du...var det inte så att frågeställningen var om man kunde installera Elements först på en PC och senare på en Mac? Man kan inte köra PC-versionen på en Mac, men frågar man Adobe, så går det bra att byta PC-varianten till Mac-utgåvan. Man får skriva på en försäkran om att radera programmet på sin PC och sedan sänder de Mac-programmet på skivor för en minde summa. Så fick i alla fall jag göra för några veckor sedan./Christer

Jag fick min Elements 10 pa posten förra veckan och där ingick CD-skivor bade för PC och MAC. Klara instruktioner för MAC börja med skiva 3. För PC börja med skiva 1. Beror kanske pa var man köper programvaran. Min köptes över Amazon UK och kanske det alltid ingar tva versioner när bada ända är pa engelska?

/Conny
 
Jo precis, sedan om man börjar med att ladda ner från adobe, så får man för en version. medan på skiva får du båda, sedan är det ju mycket möjligt att det skiljer sig mellan dom billigare programmen och CS5 och liknande i kravbilden från adobe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.